گزارش كار در محل؛

وقتی روغن به جای خانه های مردم سر از انبارهای احتكار در می آورد

وقتی روغن به جای خانه های مردم سر از انبارهای احتكار در می آورد به گزارش کار در محل با وجود شرایط پر تلاطم عرضه روغن مایع طی ماه های گذشته، به تازگی مقادیری روغن دپو شده در سایه نبود نظارت های کافی در یکی از میادین میوه و تره بار کشف شده است.


خبرگزاری مهر؛ گروه جامعه: هفتم فروردین ماه بود که محمدرضا نیکو رئیس شعبه ۲۰ تعزیرات حکومتی تهران، از کشف جعبه های روغن احتکار شده در انباری واقع در بازار میوه و تره بار جلال آل احمد آگاهی داد. طی این ماجرا ۶۰ کارتن انواع روغن مایع احتکار شده و بیش از ۵۰۰ بسته یک کیلوگرمی شکر تنظیم بازار، در انبارهای چندین غرفه از این میدان میوه و تره بار کشف شد. رئیس شعبه ۲۰ تعزیرات حکومتی تهران در توضیح این خبر اظهار داشت: علاوه بر روغن های مایع که لا به لای کارتن های روغن ذرت و کنجد مخفی شده بود، بیش از ۵۰۰ بسته یک کیلوگرمی شکر تنظیم بازار نیز در این غرفه کشف و میان مردم با قیمت مصوب توزیع شد. وی ادامه داد: البته ما در دیگر غرفه های این میدان نیز مقادیر کمتری روغن دپو شده یافتیم که آن نیز میان مردم توزیع شد، اما همه این روغن های کشف شده در این چهار غرفه متعلق به یک نفر بود. نیکو اشاره کرد: میادین میوه و تره بار حتما باید تحت نظارت مسئولان میادین باشند و انتظار ما این است که بیشتر از این ها نظارت کنند چونکه میادین مانند مغازه های سطح شهر نیستند که شاید نظارت بر آنها کمی مشکل باشد. احتکار روغن مایع آن هم در بازار میوه و تره بار که محصولات باید با نرخ مصوب دولتی با قیمتی پایین تر از سطح شهر به شهروندان ارائه شود، امری است که حساسیت زیادی را بر می انگیزد. بعلاوه آن هم در شرایطی که طی چند ماه گذشته، قیمت و همین طور موجودی روغن در کشور شرایط پر تلاطمی را سپری کرده، کشف روغن های دپو شده تفسیر چندان مثبتی ندارد و احتمالاً این محصول با هدف دپو و سپس فروش به قیمت بالاتر احتکار شده بود. از حوالی آبان ماه سال ۹۹، روغن مایع در بازه های زمانی مختلف در بازار نایاب شد و مردم با قفسه های خالی روغن در مغازه ها و فروشگاه ها روبرو بودند. این امر سبب شد تا طی چند ماه گذشته میزان تقاضا برای این محصول افزایش یابد و قیمت آن نیز روند بالا و پایینی را طی نماید. حال در این شرایطی که میزان تقاضا برای این محصول زیاد است بعلاوه در روزهای نوروز که باید کالاها به مقدار کافی و قیمت مناسب در بازارها توزیع شود، شاهد دپو و احتکار روغن و شکر تنظیم بازار در انبارهای یکی از میادین میوه و تره بار هستیم. این در حالیست که در وضعیت فعلی افزایش نظارت مسئولین مربوطه بر نحوه توزیع و عرضه کالاها باید بیش از هر زمان دیگری باشد تا از تخلفات این چنینی جلوگیری شود.ماجرای کشف محصولات دپو شده از زبان معاون بهره برداری سازمان میادیندر همین راستا علی عفتی معاون بهره برداری و بهداشت سازمان مدیریت میادین میوه و تره بار در گفتگو با خبرنگار مهر، با توضیح درباب کشف ۶۰ کارتن روغن مایع احتکار شده در انبارهای چندین غرفه از میدان میوه و تره بار جلال آل احمد اظهار داشت: پیش از هر چیز لازم است بگویم که استفاده از کلمه احتکار در این خصوص اصولاً نه موضوعیت دارد و نه به لحاظ حقوقی درست است. اولاً طبق تعریف احتکار، حبس و ذخیره کالاهای مصرفی به قصد گران تر فروختن آنست. وی ادامه داد: باتوجه به ساختار میادین میوه و تره بار، اصولاً انباری برای ذخیره و نگهداری کالایی با این قصد وجود ندارد. ثانیاً کالاهای تنظیم بازار همچون روغن بصورت امانی در اختیار غرفه داران قرار می گیرد تا آنرا بین شهروندان و متقاضیان توزیع کنند و این کالاها، جزو اموال غرفه دار محسوب نمی شوند. عفتی عنوان کرد: روغنی که در یکی از غرفه های میدان میوه و تره بار جلال کشف و ضبط شده، ۳۰ کارتن و هر کارتن شامل ۹ بطری روغن ۸۰۰ گرمی از مجموع ۲۹۰ کارتن روغنی بوده که در روزهای آخر اسفند سال قبل برای توزیع در میان شهروندان در اختیار این غرفه دار قرار گرفته بود و وی ملزم به توزیع آنها بود که ۲۶۰ کارتن آنرا توزیع کرده بود و ۳۰ کارتن باقی مانده بود. بعد از مشاهده و کشف روغن ها، بلافاصله تمامی آن در میان شهروندان، توزیع و بعد از اتمام کامل محصول، غرفه متخلف با نصب بنر تعطیل شد. بنابراین، اتفاق رخ داده مشمول تعریف احتکار نمی گردد و شاید بتوان آنرا اختفا نامید. وی در پاسخ به این پرسش که اقدام اجرائی سازمان مدیریت میادین برای مقابله با موضوع احتکار چیست، عنوان کرد: مجدداً تاکید می کنم که اساساً بحث احتکار در میادین میوه و تره بار منتفی است اما تخلف و پیش گیری از آن، اشکال مختلفی دارد. نخستین روش، نظارت مستقیم و مستمر مدیران میادین بر فعالیت غرفه داران است. روش دیگر، کنترل دستگاه های نظارتی سازمان مدیریت میادین و همین طور نظارت های مردمی از جانب شهروندان است. معاون بهره برداری و بهداشت سازمان مدیریت میادین افزود: علاوه بر این کنترل سامانه ثبت تناژ نظارت نهایی را اعمال می کند و با هر گونه مغایرتی برابر با ضوابط برخورد می شود. البته سازمان مدیریت میادین، همیشه از نظارت رسانه ها و شهروندان بهره مند شده است. مدیرعامل سازمان نیز بارها اعلام نموده است که به انتقادات و شکایات شهروندان با سرعت و دقت پاسخ می دهیم و رسانه ها بطور مستمر و روزانه رصد می شوند تا در صورت مشاهده هرگونه انتقاد یا شکایتی در کوتاه ترین زمان ممکن، مسئله مطروحه مورد پیگیری و رسیدگی قرار گیرد. عفتی در پاسخ به این پرسش که موضع سازمان مدیریت میادین نسبت به کشف این روغن های احتکاری و مسئله احتکار کالا در میادین چیست، اظهار داشت: حفظ حقوق شهروندان، مهم ترین خط قرمز و اولویت نخست سازمان مدیریت میادین شهرداری تهران است و با هرگونه تخلفی بدون هیچ نوع چشم پوشی و رافتی طبق قانون و با جدیت برخورد می شود. وی اشاره کرد: چنانکه در مورد اخیر نیز علاوه بر فسخ قرارداد، ضبط سپرده و تعطیلی غرفه بهره بردار خاطی، کارگری که اقدام به پنهان کردن روغن ها کرده بود نیز بعنوان کارگر متخلف، دیگر در هیچیک از میادین و بازارهای میوه و تره بار، امکان فعالیت ندارد.اعتماد عمومی را خدشه دار نکنیمبا این حال انتظار می رود تا سازمان مدیریت میادین میوه و تره بار بعنوان نهاد متولی و ناظر بر عرضه محصولات با قیمت مصوب دولتی به شهروندان، نظارت بیشتری بر روی غرفه ها و بازارهای تحت پوشش خود داشته باشد. بازدیدهای دوره ای بازرسان سازمان های مسئول، در نظر گرفتن مجازات های بازدارنده برای تخلفات و برخورد جدی با متخلفین ازجمله اقداماتی است که انتظار می رود سازمانی همچون سازمان مدیریت میادین میوه و تره بار، برای مقابله با رخ دادن تخلفاتی نظیر احتکار محصولات انجام دهد. چونکه رخ دادن اینگونه اتفاقات در بخش های دولتی و مورد اعتماد مردم، می تواند اعتماد عمومی جامعه را خدشه دار کرده و سلامت نهادها را نیز زیر سوال ببرد.

1400/01/24
14:18:02
0.0 / 5
148
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۱ بعلاوه ۲
کار در محل

كار در محل

کار در محل سفارش دهنده

kardarmahal.ir - حقوق مادی و معنوی سایت كار در محل محفوظ است