جزئیات دستورالعمل فعالیت تاكسی های اینترنتی منتشر شد؛
2 درصد كرایه تاكسی های اینترنتی سهم شهرداری ها شد
به گزارش كار در محل شركت های تاكسی های اینترنتی ۲ درصد از هر كرایه را به شهرداری ها می دهند تا صرف برنامه های كاهش آلودگی هوا و توسعه حمل و نقل عمومی در شهرها شود.
به گزارش كار در محل به نقل از مهر، علی پیرحسین لو مشاور معاون حمل و نقل و ترافیك شهرداری تهران، در رشته توئیتی درباره دستورالعمل فعالیت تاكسی های اینترنتی توضیح داد. به قول وی، تابحال قانون مشخص و همه جانبه ای برای این شركت ها وجود نداشت. در دستورالعمل دولت، هم فعالیت شركت ها در این زمینه قانونی و رسمی شده، و هم ضوابط مربوط به شركت و خودرو و راننده مشخص شده است. در این دستورالعمل، فعالیت شركت های حمل و نقل مسافر مبتنی بر اینترنت و استقلال آنها به رسمیت شناخته شده و در عین حال ضابطه های قانونی این فعالیت و نحوه نظارت مشخص شده است. این شركت ها زیرمجموعه شهرداری و نهاد دیگری نخواهند بود، اما وزارت كشور و شهرداری ها بر آنها نظارت خواهند كرد. دستورالعمل به نحوی تنظیم شده كه دغدغه ها و نیازهای هر چهار ذی نفع اصلی را در نظر بگیرد: مسافران، رانندگان، شركت ها و شهرداری ها هركدام مسائلی داشتند كه اگر دیده نمی شد، كلاف تاكسیرانی اینترنتی همچنان پیچیده می ماند. چیزی كه تهیه شده، تا حد قابل توجهی قابل دفاع و همه جانبه است. یكی از تعهدات شركت های اینترنتی حمل مسافر، حفظ محرمانگی اطلاعات و حریم شخصی كاربران است. مهم ترین نكته اینكه دسترسی و رصد تلفن همراه كاربران (مسافر و راننده) برای پیشگیری از فعالیت كاربران از سایر نرم افزارها ممنوع شده. اطلاعات خودرو ها و رانندگان در سامانه وزارت كشور ثبت می شود. مبحث آلودگی هوا جدی گرفته شده و خودرو های فرسوده و آلاینده به تدریج از چرخه فعالیت حذف می شوند: از نیمه دوم ۹۹ خودرو های با عمر بالای ۱۵ سال، از نیمه دوم ۱۴۰۰ خودرو های بالای ۱۳ سال و از نیمه دوم ۱۴۰۱ خودرو های بالای ۱۰ سال (مثل تاكسی ها) مجاز به فعالیت در تاكسیرانی اینترنتی نیستند. خودرو های مسافربر اینترنتی پس از این باید معاینه فنی خویش را مثل بقیه وسایل نقلیه عمومی دریافت كنند؛ یعنی هر 6 ماه یك مرتبه میزان پوشش بیمه این خودرو ها مشابه ضوابط آژانس ها خواهد بود. پلاك خودرو ها هم باید با استان محل فعالیت همخوانی داشته باشد راننده ها باید ضمن رعایت تعهدات كلی در قبال مسافر مثل داشتن گواهینامه و بیمه و رساندن به مقصد و اعلام قبلی هزینه و...، اعتیاد و سوء پیشینه نداشته باشند یا استعلام صلاحیت از اداره اماكن بگیرند. هر راننده هم برای حفظ ایمنی مسافران، حداكثر ۱۲ ساعت در شبانه روز مجاز به سرویس دهی است. اختیار تعیین قیمت و هزینه سفر با شركت ها است. اما اگر هزینه سفر بالاتر از تعرفه تاكسی های تلفنی باشد، باید پیش از سفر از راه اپلیكیشن به مسافر اعلام گردد. شركت ها درباره قیمت و بقیه الزامات خود، موظف به پاسخگویی، رفع اشكال و در صورت ضرورت جبران خسارت شده اند. شركت ها باید پیش از ورود به هر شهر، با شهرداری آن قرارداد ببندند. شهرداری بدون دخالت در رابطه مالی مسافر، راننده و شركت، باید ۲ درصد كرایه هر سفر را دریافت و خرج كاهش آلودگی هوا و توسعه حمل و نقل عمومی كند. در عوض، این شركت ها از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده معاف می گردند. · خودرو های شخصی كه بعنوان تاكسی اینترنتی فعالیت می نمایند، باید با نصب علامت های مشخص كننده پشت شیشه جلو، متمایز شوند و در هنگام تردد از خودرو های شخصی قابل تشخیص باشند. تاكسی های هر شهر هم در صورت موافقت شهرداری ها می توانند در تاكسیرانی اینترنتی فعالیت كنند.
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب