دبیر كمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران مطرح كرد
فراموشی اولویت های ترافیكی پایتخت
كار در محل: دبیر كمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران با تاكید بر این كه اولویت تهران توسعه مترو است دلیلهای این كه چرا نباید اعتبار بالایی برای دوچرخه در تهران اختصاص داد را تشریح نمود.
علی كرونی در گفتگو با خبرنگار مهر در پاسخ به پرسشی درباب لایحه بودجه سال ۹۸ شهرداری تهران و بی توجهی به سوژه پیاده مداری و دوچرخه سواری اظهار داشت: اولویت نخست تهران تكمیل شبكه ریلی است وتا زمانی كه خطوط متروی ما تكمیل نشده است شاید پرداخت به این موضوعات انحراف از اولویت های شهر و شهروندان است. هرچند در لایحه پیشنهادی به این دو سوژه باز پرداخته شده اما بنظر می رسد تا زمانی كه نیمی از اتوبوس های پایتخت فرسوده است و مترو از كمبود اعتبارات رنج می برد نمی توان این دو سوژه را در اولویت اصلی شهر قرار داد. وی با بیان این كه فارغ از اینكه در هیچ كشوری سیاست حمل و نقل شهری بر این قرار نمی گیرد كه مسافر از نقطه شروع تا اختتام را صرفا با پای پیاده طی نماید اظهار داشت: تخصیص اعتبار به بخش دوچرخه باز با عنایت به شرایط جغرافیایی تهران، طول سفر های روزانه، عدم بهره مندی بانوان از این شیوه حمل و نقلی و تجربیات فراوان شكست خورده شهرداری تهران در این زمینه امری غیر معقول به نظر میرسد. صرفا با ذكر نمونه از پروژه های موردی انجام گرفته در دیگر كشورها با در نظر نگرفتن كلیت طرحی كه پروژه دوچرخه قسمتی از آن بوده است و در نهایت تصیم گیری بر این مبنا، فرضی بسیار غلط است. وی با اشاره به اعتبار پیش بینی شده برای افزایش ایمنی معابر اظهار داشت: در بخش مربوط به افزایش ایمنی و بهره وری معابر، با عنایت به آمار بیشتر از ۷۰۰ كشته سالانه در تهران، نمیتوان فاكتور ایمن سازی معابر ذیل ردیف سواره را نادیده گرفت.به گفته كرونی با عنایت به ناكارآمدی مدل (چهار مرحله ای) تولید سفر در برنامه ریزی و مطالعات جامع حمل و نقل تهران (مربوط به اواسط دهه ۷۰)، تعیین سهم سفر كه از مهمترین عوامل تصمیم ساز در ابعاد كلان ترافیك شهری است، به صورت نادرست و غیر واقعی انجام میگیرد و در نتیجه تخصیص بودجه به بخشهای مختلف حمل و نقلی برمبنای فرضیات نادرست، خواه نا خواه نتایج نادرستی در بر دارد. به عبارت دیگر به جای اینكه در قدم اول عدم تخصیص بودجه به بخش سواره را مد نظر قرار دهیم، میبایست طرح مطالعات جامع حمل و نقل به صورت كامل و با دقت بالا به انجام برسد تا بر اساس آن مبادرت به تكمیل شبكه های حمل و نقلی تهران كرد.وی با بیان این كه قسمتی از اعتبارات ترافیكی – عمرانی در بخش سواره، در جهت تكمیل پروژه های نیمه كاره است كه تا اتمام آنها امكان حذف اعتبارات وجود ندارد اظهار داشت: توسعه فضاهایی مانند پارك سوارها و ایجاد پایانه در نقاط تبادلی، یكی از نكات بسیار مهم تكمیل شبكه حمل و نقل شهری است كه این موارد اعتباراتشان در ردیف سواره قرار دارند. همین طور معضل ترافیك شهر تهران صرفا در رابطه با سیاست های خودرویی نبوده و میبایست در كنار آن به مسائل حوزه شهرسازی با رویكرد حمل و نقلی باز توجه بسیار ویژه مبذول داشت.كرونی با تاكید بر این كه حمل و نقل ریلی باز از مهمترین شیوه های حمل و نقلی است كه میتواند خیلی از مشكلات ترافیكی و زیست محیطی شهری تهران را كم كند كه البته نیازمند توجه و درك لزوم آن دارد. معطوف شدن تمامی توجهات مدیریت حمل و نقل شهری به تغییر در نحوه اجرای طرح ترافیك و غفلت از توسعه زیرساخت های ریلی كه در تعویق چندباره افتتاح خط ۶ و بازگشایی مجدد خط ۷ مشهود است از مصادیق عدم توجه و درك لزوم این مساله است.
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب