مهر گزارش می دهد؛

بازخوانی یك حادثه، تمام مقصران حادثه خط ۵ مترو

بازخوانی یك حادثه، تمام مقصران حادثه خط ۵ مترو كار در محل: بررسی برای روشن شدن ابعاد اتفاق خط ۵ مترو ادامه دارد. فعالیتهای فرهنگی مستمر برای آنكه مسافران چنین واكنشی را تكرار نكنند و تهیه گزارشی كه نشان داده است چه كسانی در به وجود آمدن آن سهم داشتند.



به گزارش كار در محل به نقل از مهر، در تاریخ متروی تهران، اتفاقی كه ۲۶ اردیبهشت ماه امسال در جریان نقص فنی یكی از قطارها رخ داد، ثبت نشده است. واكنش خطرناك بعضی از مسافران متروی این خط كه می توانست به قیمت جان آنها تمام شود، ساعتی تردد قطارها را در این خط متوقف كرد.
طی این سال ها كم خبر توقف قطارهای مترو به علت مشكل فنی یا ازدحام مسافر را نخوانده ایم اما هیچ كدام از حوادث به حضور پلیس در ایستگاه های مترو ختم نمی شد. اما داستان خط ۵ مترو متفاوت با همیشه بود. این دفعه مسافران عصبانی در زمان پیك صبحگاهی نیم ساعتی در واگن ها معطل می شوند، قطارهای بعدی هم می رسند. مسافران دلیل این تاخیر طولانی را نمی دانند و كم كم نگران شده و درهای قطار را به زور باز می كنند و به روی ریل قطار می آیند. تا اینجای ماجرا اتفاق تازه ای نیفتاده است. اما برخی مسافران عصبانی روی ریل قطار می نشینند و مانع حركت قطارها می شوند.
در این مدت قطار دچار نقص فنی از ریل خارج شده اما قطارهای بعدی امكان حركت ندارند، خروج مسافران سرگردان از روی ریل قطار زمان بر است و اتفاقی كه می توانست یك ساعته جمع شود با ماجراجویی برخی مسافران ساعت ها این خط را دچار مشكل می كند. این اتفاق می توانست به قیمت جان برخی مسافران تمام شود.
این خط قدیمی ترین خط متروی تهران است و شاید در نخستین گمانه زنی به نظر بیاید مشكلات گاه و بی گاه این خط ناشی از فرسودگی قطارها و خوردگی ریل ها باشد. اما فرنوش نوبخت مدیرعامل شركت بهره برداری مترو می گوید: خط ۵ مترو عمر زیادی ندارد و ۱۵ تا ۲۰ سال، در حمل و نقل ریلی سن زیادی محسوب نمی گردد. مشكل اصلی برخوردی بود كه برخی مسافران در هنگام توقف قطار از خود نشان داده و به بیرون از واگن ها آمدند و روی ریل مسافتی را طی كردند. برخی مسافران ماجراجو روی ریل قطار ایستادند و مانع از حركت قطارها شدند كه هم پیاده شدن مسافران و هم حركت روی ریل بسیار خطرناك است و وسعت خرابی را توسعه داد، البته خوشبختانه اتفاقی برای مسافران نیفتاد اما ممكن بود به علت برقی كه روی ریل خطوط جریان دارد مسافران دچار حوادث تلخی شوند و صدمه ببینند. ازاین رو تقاضای ما از مسافران در اتفاق های مشابه این است كه نظم و آرامش خویش را حفظ كنند و هیچگاه به خاطر صدمه های احتمالی واگن ها را ترك نكنند و این را مطمئن باشند كه حركت قطارها در طول مسیر در حال كنترل است و هر اتفاقی به صورت لحظه ای رصد می گردد. اگردر این حادثه با خروج جمعیت مواجه نبودیم بلافاصله بعد از رفع نقص حركت آغاز می شد و اختلالی به این وسعت پیش نمی آمد این حادثه به علت فرسودگی سیستم نبود به علت برخورد نادرست مسافران با خرابی مترو بود كه ما مجبور شدیم مسافران را از طول مسیر جمع آوری و سپس حركت قطارها را پی بگیریم.
به گفته وی خرابی قطارها رصد می گردد و می توان گفت در شش ماه گذشته خرابی نداشتیم و واگن های دوطبقه برای سیستم حمل و نقل حومه استفاده می گردد كه تولید داخل هستند و از كیفیت خوبی هم برخوردار می باشند و امیدواریم با همكاری مسافران دیگر شاهد چنین اتفاقی نباشیم.
محمد علیخانی، رییس كمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران هم در مورد این حادثه می گوید: دلیل اصلی این اتفاقات نقص فنی واگن هاست و مشكل قدیمی كمبود واگن كه خوشبختانه پیش از عید قرارداد ورود ۶۰۰ واگن به متروی تهران در وزارت كشور بسته شد. قطارهای ما فرسوده می باشند و به سن اورهال رسیده اند و بعضی از آنها در تعمیرگاه هستند بنابراین گاهی سطح سرویس دهی در مترو كاسته می شود. همه كارها برای بهبود سرویس دهی به مردم مثل خرید واگن نیاز به پول ندارد برخورد خوب هم می توانست سبب شود این اتفاق در خط ۵ رخ ندهد.
به گفته علیخانی متاسفانه در بررسی های انجام شده متصدیان و برخی عوامل مترو به جای عذرخواهی و حفظ آرامش برخورد خوبی با مسافران نكرده و به جای آنكه عذرخواهی كرده و آنها را دعوت به آرامش و صبر كنند تا در این مدت طولانی توقف با مسئولان همكاری كنند برخورد خوبی نداشته و سبب عصبانیت مسافران شدند. تا آنجا كه مسافران دست به اقدام خطرناك خروج از قطارها زدند. گزارشی در این خصوص تهیه شده و با مسئولان خاطی كه باعث این نارضایتی شده، برخورد می گردد.
محمدعلی كرونی دبیر كمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران هم معتقد است: در این مدت مدیریت خوبی در حوزه بهره برداری مترو داشته ایم.او ادامه می دهد: تولید نقص فنی در واگن هایی كه سن آنها به سن اورهال (تعمیرات اساسی) رسیده، ممكن است اشكالاتی را در خط تولید كند اما خوشبختانه سعی شده در این مدت به بهترین شكل و كوتاه ترین زمان مشكلات برطرف شود.
كرونی مشكل نقدینگی در حوزه حمل و نقل را یكی از اشكالات اصلی و غیرقابل انكار مترو می داند و می گوید: سعی شده با مدیریتی كه انجام می گردد بهترین خدمات به مسافران عرضه شود اما كمبودها را نمی توان انكار كرد و ما در بخش واگن با مشكل رو به رو هستیم.
به گزارش كار در محل به نقل از مهر، در صدمه شناسی كه به تازگی از خط ۵ مترو و اتفاق هفته پایانی اردیبهشت انجام شده، به مسیر رو باز، فاصله زیاد بین ایستگاه ها و عدم دسترسی های مناسب اشاره شده است. همینطور در این گزارش به نقش دستفروشان هم در تولید این حادثه تاكید شده كه به علت داشتن شبكه ارتباطی گسترده با یكدیگر (به وسیله موبایل) و ترغیب به حضور در حریم ریلی و توقف قطارها در طولانی شدن توقف خدمات رسانی نقش داشته و اغلب اخلالگران دارای كوله پشتی و بسته های بزرگ بودند.
هرچند این مورد مورد تایید مدیرعامل شركت بهره برداری مترو نیست. به قول نوبخت بر مبنای بررسی ها هم افراد معمولی و هم افراد دارای بسته های بزرگ در مسیر حضور داشته اند و نمی توان چنین ارزیابی را از نقش دستفروش ها در به وجود آمدن این حادثه داشت.
در این گزارش به نقش راهبران خط هم اشاره شده است. عدم برخورد صحیح خط اول هماهنگی شامل راهبران خط به علت عدم هماهنگی و اطلاع رسانی مناسب به مسافران، راهبران كنترل فرمان، به علت تصمیم گیری نامناسب، مسئولین ایستگاه ها به علت عدم هماهنگی به موقع جهت تخلیه مسافر، مسئولین و مقام های ارشد خط هم به علت عدم همفكری و اتخاذ تصمیم مناسب برای رفع بحران مقصر تشخیص داده شده اند.
برای رسیدن به روایت واقعی تر از این حادثه مترو از مسافران درخواست نمود ماجرای آن روز خط ۵ را برای مسئولان مترو تشریح كنندو به قول فرنوش نوبخت تابحال دو زونكن از سخنان مسافران خط ۵ جمع آوری شده است.
فرنوش نوبخت مدیرعامل شركت بهره برداری متروی تهران در این رابطه به مهر می گوید: ابعاد این حادثه را از نگاه مسافران مورد بررسی قرار دادیم. تابحال فرم های زیادی از مسافران خط پنج جمع آوری شده، نكات برجسته و كلیدی جداسازی شده و مقرر است ملاقات های حضوری برای دقیق تر شدن اطلاعات، صورت گیرد.
او ادامه می دهد: این را نباید فراموش نماییم كه یكسری از تجهیزات مترو مشكل دارد، قدیمی شده و تكنولوژی در این حوزه در حال ارتقا است و برخی مشكلات ناشی از همین مبحث است.
به گفته نوبخت از روز ۲۶ اردیبهشت تا به امروز هیچ خبری در مورد خرابی خطوط نداشتیم و تلاش می نماییم اتفاقی روال عادی خدمات رسانی را دچار مشكل نكند.مدیرعامل شركت بهره برداری اضافه می كند: اطلاع رسانی و آموزش مستمر به مسافران و اینكه مطمئن باشند در زمان خرابی قطارها به فكر سلامت و ایمنی آنها هستیم، بخشی از فعالیت های فرهنگی مترو برای عدم تكرار این اتفاق است.
خرابی ساده خط ۵ می توانست به اتفاق بزرگی تبدیل گردد، تنها كافی بود یكی از مسافران كه از روی ناآگاهی قطار را ترك و بر روی ریل های قطار در حال قدم زنی بودن، دچار برق گرفتگی شود. آن زمان جزغاله شدن یك مسافر این حادثه را در خاطره ها حك می كرد. شاید آن زمان اعضای شورای شهر هم كمی به اتفاقات مهم شهر واكنش نشان می دادند.

1397/03/17
20:47:59
5.0 / 5
4851
تگهای خبر: تولید , خدمات , شركت , شورا
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۷ بعلاوه ۳
کار در محل

كار در محل

کار در محل سفارش دهنده

kardarmahal.ir - حقوق مادی و معنوی سایت كار در محل محفوظ است