اینستاگرام ۱۵ ساله شد
کار در محل: اینستاگرام که به عنوان یک اپ اشتراک گذاری عکس، برای اولین بار در ششم اکتبر سال ۲۰۱۰ ارائه شد، امروز دوشنبه ششم اکتبر ۲۰۲۵، پانزده ساله شد.
در حالیکه اینستاگرام با سه میلیارد کاربر فعال ماهانه، به یکی از محبوب ترین رسانه های اجتماعی جهان تبدیل گشته است، اما به سبب محدودیت های خاص در مورد محتوای سیاسی، نگرانی های مربوط به حریم خصوصی داده ها و تأثیر آن بر سلامت روان کاربران کم سن و سال، همچنان در مرکز بحث و جدل قرار دارد.
اینستاگرام که در ابتدا یک پلت فرم طراحی شده برای اشتراک گذاری عکس و ویدیو بود، به برنامه ای تبدیل گشته است که خیلی از مردم هر بار که گوشی خویش را برمی دارند، از روی عادت آنرا باز می کنند.
کوین سیستروم و مایک کریگر اینستاگرام را صرفاً برای اشتراک گذاری عکس طراحی کردند و در ششم اکتبر سال ۲۰۱۰، در فروشگاه اپ استور اپل ارائه شد. این اپلیکیشن که در روز اول انتشار، توسط ۲۵ هزار نفر دانلود شد، به سرعت مورد توجه قرار گرفت و طی مدت سه ماه، به یک میلیون کاربر رسید.
این شبکه اجتماعی در نسخه اولیه خود، خصوصیت های اساسی همچون بارگزاری عکس، پسند کردن، نظر دادن و دنبال کردن سایر کاربران را عرضه می داد.
عکاسی موبایلی و اینستاگرام
با معرفی جلوه های جدید دوربین در سال ۲۰۱۱ و بهبود مداوم دوربین های تلفن، ظهور عکاسی موبایل به سرعت بخشیدن به رشد اینستاگرام کمک کرد و تعداد کاربران این پلت فرم تا سال ۲۰۱۲، از مرز ۱۰۰ میلیون نفر گذشت و در همان سال، توسط شرکت «متا پلتفرمز» (فیس بوک سابق) در قراردادی به ارزش حدود یک میلیارد دلار خریداری شد.
اینستاگرام در ژوئن ۲۰۱۳، با افزودن خصوصیت های اشتراک گذاری ویدیو و پیام رسانی، فراتر از یک پلت فرم اشتراک گذاری عکس ظاهر شد. سه سال بعد، خصوصیت پخش زنده معرفی گردید که به کاربران امکان می دهد لحظات را به شکل زنده با دنبال کنندگان خود به اشتراک گذارند. در سالیان اخیر، با ظهور سریع رقبایی مانند اسنپ چت و تیک تاک، اینستاگرام خصوصیت های مشابهی مانند «استوری» و «ریلز» را برای حفظ پایگاه کاربران خود توسعه داده است.
آغاز دوران اینفلوئنسرها
اینستاگرام به یک قطب مرکزی تبدیل گشته است که در آن روندهای مد، موسیقی، هنر و آشپزی شکل می گیرد. این پلت فرم فراتر از کاربران شخصی، به یک بازیگر کلیدی در بازاریابی دیجیتال هم تبدیل گشته است و با هر امکان جدبد، راه های جدیدی را برای کسب وکارها باز کرده است تا به مخاطبان گسترده تری دسترسی پیدا کنند و استراتژی های بازاریابی خویش را بهبود بخشند.
محبوبیت اینستاگرام تبلیغات کنندگان زیادی را جذب کرد و اهمیت بالای ی در آغاز دوران «اینفلوئنسرها» ایفا کرد. اشخاصی که دنبال کنندگان زیادی در رسانه های اجتماعی دارند و به آنها «اینفلوئنسر» گفته می شود، با استفاده از نفوذ در بین مخاطبانشان، به تبلیغ محصولات یا خدمات خاص مشغول می شوند.
اینستاگرام از سال ۲۰۱۵، ابزارهای تبلیغاتی جامع تری را معرفی نمود و از سال ۲۰۲۰، قابلیت های تجارت الکترونیک خویش را با خصوصیت های خرید درون برنامه ای تقویت کرد.
ویترینی برای کسب و کارها
اینستاگرام به ویترینی برای کسب و کارهای کوچک هم تبدیل گشته است و به برندها، کارآفرینان و شرکتها کمک می نماید تا از راه انتخابهای تبلیغاتی کم هزینه و خصوصیت های خرید، به مخاطبان بیشتری دسترسی پیدا کنند.
تولیدکنندگان محتوا همینطور توانسته اند از راه مشارکت های حمایت شده و مدلهای اشتراک، درآمد قابل توجهی کسب کنند و اینستاگرام را به پلتفرمی حیاتی تبدیل کنند که از کارآفرینی در اقتصاد دیجیتال پشتیبانی می کند.
اینستاگرام با جایگاهی قوی در بازار تبلیغات جهانی، سهم قابل توجهی در درآمدهای تبلیغاتی «متا» هم داشته است. بر اساس گزارش پلت فرم تحلیلی صنعت اپلیکیشن (Business of Apps)،، اینستاگرام سال قبل حدود ۶۶.۹ میلیارد دلار درآمد داشته است که حدودا ۴۰ درصد از کل درآمد «متا» را تشکیل می دهد.
مواجهه با چالش های حقوقی
اینستاگرام در طول عمر ۱۵ ساله خود، به سبب مسائلی مانند نگرانی های مربوط به حریم خصوصی داده ها، تأثیر بر سلامت روان جوانان و محدودیت های محتوا، زیر ذره بین رفته است.
این پلت فرم در سراسر دنیا با اقدامات قانونی روبرو بوده است. اتحادیه اروپا در سال ۲۰۲۲، اینستاگرام را به سبب عدم محافظت کافی از داده های شخصی کودکان، ۴۰۵ میلیون یورو جریمه کرد.
در آمریکا، ۴۱ ایالت در سال ۲۰۲۳ دادخواستی را مطرح نمودند و اینستاگرام و فیسبوک را به صدمه رساندن به کودکان از راه خصوصیت های اعتیادآور متهم کردند. همینطور در سال ۲۰۲۳، یک شکایت پنج میلیارد دلاری در آمریکا به نمایندگی از یک دختر ۱۳ ساله عنوان شد که ادعا می کرد «متا» عمدا نوجوانان را به اینستاگرام معتاد کرده و آنها را در معرض محتوای مضر قرار داده است.
بر اساس گزارش دیلی صباح، اینستاگرام در سال ۲۰۲۴، بعد از فعال کردن بی سروصدای خصوصیت «محدود کردن محتوای سیاسی» بدون اطلاع کاربران، واکنش های شدیدی را برانگیخت. این تنظیمات که بدون رضایت کاربران فعال شده بود، بخصوص در جریان انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و پیرامون پست های طرفدار فلسطین، به ادعاهایی بر اساس کاهش عمدی میزان دیده شدن محتوای سیاسی منجر گردید.
به اجمال، این اپلیکیشن که در روز اول انتشار، توسط ۲۵ هزار نفر دانلود شد، به سرعت مورد توجه قرار گرفت و طی مدت سه ماه، به یک میلیون کاربر رسید.
این شبکه اجتماعی در نسخه اولیه خود، خصوصیت های اساسی همچون بارگزاری عکس، پسند کردن، نظر دادن و دنبال کردن سایر کاربران را عرضه می داد.
با معرفی جلوه های جدید دوربین در سال ۲۰۱۱ و بهبود مداوم دوربین های تلفن، ظهور عکاسی موبایل به سرعت بخشیدن به رشد اینستاگرام کمک کرد و تعداد کاربران این پلتفرم تا سال ۲۰۱۲، از مرز ۱۰۰ میلیون نفر گذشت و در همان سال، توسط شرکت متا پلتفرمز (فیس بوک سابق) در قراردادی به ارزش حدود یک میلیارد دلار خریداری شد.
اینستاگرام در ژوئن ۲۰۱۳، با افزودن خصوصیت های اشتراک گذاری ویدیو و پیام رسانی، فراتر از یک پلتفرم اشتراک گذاری عکس ظاهر شد. اشخاصی که دنبال کنندگان زیادی در شبکه های اجتماعی دارند و به آنها اینفلوئنسر گفته می شود، با استفاده از نفوذ در میان مخاطبانشان، به تبلیغ محصولات یا خدمات خاص مشغول می شوند.
اینستاگرام از سال ۲۰۱۵، ابزارهای تبلیغاتی جامع تری را معرفی نمود و از سال ۲۰۲۰، قابلیت های تجارت الکترونیک خود را با خصوصیت های خرید درون برنامه ای تقویت کرد.
اینستاگرام به ویترینی برای کسب و کارهای کوچک هم تبدیل گشته است و به برندها، کارآفرینان و شرکتها کمک می نماید تا از راه انتخابهای تبلیغاتی کم هزینه و خصوصیت های خرید، به مخاطبان بیشتری دسترسی پیدا کنند.
تولیدکنندگان محتوا همچنین توانسته اند از راه مشارکت های حمایت شده و مدل های اشتراک، درآمد قابل توجهی کسب کنند و اینستاگرام را به پلتفرمی حیاتی تبدیل کنند که از کارآفرینی در اقتصاد دیجیتال پشتیبانی می کند.
اینستاگرام با جایگاهی قوی در بازار تبلیغات جهانی، سهم قابل توجهی در درآمدهای تبلیغاتی متا هم داشته است. همچنین در سال ۲۰۲۳، یک شکایت پنج میلیارد دلاری در آمریکا به نمایندگی از یک دختر ۱۳ ساله عنوان شد که ادعا می کرد متا عمدا نوجوانان را به اینستاگرام معتاد کرده و آنها را در معرض محتوای مضر قرار داده است.
بر اساس گزارش دیلی صباح، اینستاگرام در سال ۲۰۲۴، پس از فعال کردن بی سروصدای خصوصیت محدود کردن محتوای سیاسی بدون اطلاع کاربران، واکنش های شدیدی را برانگیخت.
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب