بلاتکلیفی بیمه ۲ میلیون راننده تاکسی اینترنتی
به گزارش کار در محل، رییس هیات مدیره انجمن صنفی رانندگان تاکسی های اینترنتی با اشاره بر لزوم مشارکت انجمن صنفی رانندگان تاکسی اینترنتی در تصمیم گیری نهادهای متولی اظهار داشت: بیمه 2 میلیون راننده در بلاتکلیفی است.
امید محبی رییس هیات مدیره انجمن صنفی رانندگان تاکسی اینترنتی در گفتگو با خبرنگار مهر، با اشاره به موضوع بیمه رانندگان تاکسی های اینترنتی اظهار داشت: موضوع مطرح شده در ارتباط با بیمه رانندگان این حوزه نیازمند بررسی و پیگیری جدی است. وی ادامه داد: پیشنهادی که ما به سازمان تامین اجتماعی ارائه دادیم، تشکیل یک صندوق مجزا برای رانندگان تاکسی های اینترنتی در دل خود سازمان است. این مساله از سال ۱۳۹۴، همزمان با راه اندازی گسترده تاکسی های اینترنتی در کشور و گسترش آن در استانها و شهرهای مختلف، مورد توجه قرار گرفته است. این تحول در حمل و نقل، قسمتی از مشکلات بازار سنتی را مرتفع کرد، اما به سبب خلأهای قانونی موجود در قوانین کار و تامین اجتماعی، که مربوط به دهه ۵۰ و ۶۰ هستند – پوشش مناسبی برای این نوع اشتغال فراهم نشده است. محبی اضافه کرد: با آنکه قوانینی وجود دارد که می توان این نوع اشتغال را برمبنای آنها تفسیر و تعمیم داد، اما بروزرسانی قانون کار و تامین اجتماعی یک ضرورت است. در برنامه هفتم توسعه، بندی درباب بیمه رانندگان تاکسی های اینترنتی آمده، اما در آن پیش بینی نشده که چه کسی باید سهم بیمه را پرداخت کند، کارفرما، دولت یا خود راننده. نماینده انجمن صنفی رانندگان تاکسی اینترنتی اشاره کرد: ما، به عنوان یک صنف کارگری که بطور رسمی با محوریت استان قم تأسیس شده، معتقدیم رانندگان تحت پوشش این پلت فرم ها کارفرمای مشخص دارند. انجمن های صنفی در استانهای مختلف با حضور و رأی رانندگان تشکیل شده اند و در این راه استان قم پیشگام بوده است. تنها از همین یک شهر توانستیم این مسئله را در سطح کشوری پیگیری کرده و بند مذکور در برنامه هفتم توسعه را بوسیله رساندن صدای رانندگان به گوش مسئولان، در قانون بگنجانیم. وی با اشاره به آمار موجود، اظهار داشت: هم اکنون شش میلیون نفر در عرصه حمل و نقل اینترنتی همچون سواری، موتورسیکلت و وانت باربری فعال می باشند که از این تعداد، حدود دو میلیون نفر نیازمند بیمه اند، برای اینکه جای دیگری برای آنها بیمه رد نمی گردد. این افراد نیازمند امنیت شغلی هستند. در صورتیکه نوع مسیر، قیمت گذاری و حتی تعیین مسافر توسط پلت فرم ها به انجام می رسد، راننده هیچ نقشی در این موارد ندارد. به همین دلیل، رانندگان نمی توانند خویش فرما تلقی شوند و شرکت های پلتفرمی باید به عنوان کارفرما شناخته شوند. محبی تاکید کرد: قیمت گذاری ها و مسیرها توسط شرکتها تعیین می شود و راننده هیچ نقشی در این تصمیمات ندارد. حتی سهمیه سوخت نیز که قبلاً اختصاص می یافت، قطع شده است. از ین جهت، درخواست ما این است که تشکل های صنفی رانندگان در شهرهای مختلف شکل بگیرند. این تشکل ها می توانند بصورت انتخابی نماینده هایی معرفی کنند تا پیگیر حقوق رانندگان باشند. وی همین طور اظهار داشت: در استان تهران که حدود ۸۰ درصد رانندگان تاکسی اینترنتی فعالیت دارند، هنوز اجازه تشکیل تشکل داده نشده است. این در حالیست که در قم، مشهد و البرز چنین تشکل هایی به وجود آمده اند. متاسفانه بنظر می رسد هر استان تفسیر خاص خودرا از قانون دارد، گویی ما در یک کشور فدرال زندگی می نماییم. با آنکه وزارت کار بخشنامه تشکیل تشکل را ابلاغ کرده، اما روابط کار اداره کل استان تهران هنوز همکاری لازم را ندارد. وی ادامه داد: در استان قم، ما تشکل را با همکاری وزارت کار تشکیل دادیم و الان بالاتر از هزار عضو داریم. از سال ۹۸ نیز پیگیر این مساله بوده ایم، تحقیقات و مقالات تخصصی تدوین کرده ایم و هشدار داده ایم که اگر به کسب وکارهای مجازی توجه نشود، سازمان تامین اجتماعی در سال های آتی با مشکل جدی مواجه خواهد شد. شرکت های پلتفرمی، با حذف نیروی انسانی از سازمان تامین اجتماعی، حاضر به پرداخت حق بیمه نشده اند. ما پیشنهاد تشکیل صندوقی مجزا تحت نظارت سازمان تامین اجتماعی را داده ایم که ورودی و خروجی آن توسط همین شرکتها رصد شود. به این ترتیب، میزان سهم بیمه ای برمبنای واقعیت تعیین شود. وی تاکید کرد: این طرح بهتر است ابتدا از استان هایی شروع شود که دارای تشکل هستند. در این صورت، می توان رانندگان واقعی را شناسایی کرد تا بیمه تنها به کسانی تعلق گیرد که شغل اصلی شان رانندگی در تاکسی اینترنتی است. محبی با انتقاد از عملکرد برخی رسانه ها و برنامه های بررسی این مساله اضافه کرد: متاسفانه در گزارش های خبری، نماینده رانندگان حضور ندارد و فقط با رانندگان عادی مصاحبه می شود؛ رانندگانی که از قوانین و حقوق خود باخبر نیستند. این در حالیست که نماینده رسمی انجمن می تواند با آگاهی و استدلال، پاسخگوی نمایندگان شرکتها و مسئولان باشد. رییس هیات مدیره صنف رانندگان تاکسی اینترنتی در ادامه اظهار داشت: نمایندگان سازمان تامین اجتماعی در گذشته فقط با شرکتها مذاکره می کردند، اما با پیگیری های م
مااکنون انجمن صنفی را نیز به رسمیت شناخته اند اما امیدواریم سایر نهادهای متولی و همچنین پلت فرم ها نیز ما را به در جلسات تصمیم گیری دعوت کنند. او در آخر اشاره کرد: اگر واقعا مقرر است اقتصاد اشتراکی حاکم باشد، راننده نیز باید در تعیین نرخ و سهم خود نقش داشته باشد. در گذشته در آژانس های تلفنی، نرخ به وضوح مشخص بود، اما در پلت فرم ها، درآمد یک مسیر مشخص در ساعات مختلف تفاوت فراوان دارد و هیچ شفافیتی در نرخ گذاری وجود ندارد. توجه به گنجاندن بند بیمه در برنامه هفتم توسعه، لازم است هر چه سریع تر وضعیت مسئول پرداخت حق بیمه مشخص شود.
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب