در یك پژوهش علمی بررسی شد

کارآفرینی در عصر وب ۳ فرصت ها و تهدیدهای پیش رو

کارآفرینی در عصر وب ۳ فرصت ها و تهدیدهای پیش رو کار در محل: کارآفرینی در دنیای اینترنت روزبه روز درحال تغییر است. یکی از تازه ترین تحولات، ظهور موجی جدید به نام وب 3 است که فرصت های گسترده ای برای کسب وکارهای آینده فراهم می آورد و در عین حال چالش هایی جدی به همراه دارد.



به گزارش کار در محل به نقل از ایسنا، تحولات تکنولوژیکی، خصوصاً پیشرفت در بلاک چین، امور مالی غیرمتمرکز و توکن سازی، بستری تازه برای کارآفرینان به وجود آورده است. وب ۳، برخلاف نسخه های قبلی اینترنت، به کاربران این امکان را می دهد که بدون واسطه و با تأکید بر شفافیت و امنیت بیشتر، به تبادل اطلاعات و دارایی بپردازند. همین خاصیت سبب شده کارآفرینی در این فضا به یکی از داغ ترین موضوعات عصر دیجیتال تبدیل گردد. با این وجود، این تغییر بزرگ بدون پیچیدگی نیست. سرعت بالای تغییرات، نیاز به یادگیری مداوم و تطبیق سریع با فناوری های نو را برای کارآفرینان ضروری کرده است.

از سوی دیگر، ظهور کارآفرینی وب ۳ سبب شده است مدلهای سنتی کسب وکار نیز تغییر کنند. کارآفرینان بالاتر از گذشته به سوی استفاده از داده های عظیم، هوش مصنوعی و تحلیل رفتار مشتری گرایش پیدا کرده اند. بلاک چین با حذف نیاز بواسطه ها، شفافیت و امنیت بیشتری را به کسب وکارها آورده است. در عین حال، خطرهایی مانند شکاف دیجیتال، نگرانی های زیست محیطی و تهدیدهای مربوط به حریم خصوصی نیز بوجود آمده اند که پرداختن به آنها در تحقیقات ضروری بنظر می رسد.

در همین زمینه، احسان چیت ساز، استادیار گروه توسعه در دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران، به همراه دو پژوهشگر دیگر، تحقیقی درباره ی درک عوامل موفقیت و چالش های کارآفرینی در بستر وب ۳ انجام داده اند. این تیم پژوهشی تلاش نموده با بررسی دیدگاه های متخصصان، مسیرهای تازه و مخاطرات احتمالی این نوع کارآفرینی را روشن کند و به فهم بهتر این حوزه کمک نماید.

محققان برای این کار از روش مطالعه ای موسوم به «روش دلفی» استفاده کردند که مبنی بر جمع آوری نظرات متخصصان استوار است. در این پژوهش، ۳۰ نفر از متخصصان صنعت که تجربه و آگاهی بالایی از تکنولوژی های جدید داشتند، مشارکت کردند. با تحلیل پاسخ های این افراد، محققان توفیق یافتند چهار دسته از عوامل اصلی موفقیت در کارآفرینی وب ۳ را شناسایی کنند: عوامل فناورانه، فردی، محیطی و سازمانی.

نتایج این مطالعه نشان دادند که وب ۳ در کنار فرصت های فراوانی که برای ایجاد کسب وکارهای نوآورانه و شفاف ارائه می کند، نتایج منفی هم دارد. تعدادی از این پیامدها شامل افزایش مصرف انرژی، خطر گسترش شکاف دیجیتال و بروز نگرانی های اجتماعی مانند حاشیه نشینی دیجیتال است.

با این حال، محققان براین باورند که استفاده صحیح از قابلیت های وب ۳ می تواند خیلی از این مشکلات را کم کند. بعنوان مثال، فناوری های غیرمتمرکز می توانند با بوجودآوردن شفافیت بیشتر در معاملات مالی و فرصت های جدید در بازارهای نوظهور، به رفع برخی مشکلات زیست محیطی و اجتماعی کمک کنند.

از دیگر نکات مهم این پژوهش، ارائه یک چارچوب جامع برای درک بهتر کارآفرینی در فضای وب ۳ است. این چارچوب به کارآفرینان، سرمایه گذاران، سیاستگذاران و حتی مربیان کمک می نماید تا چشم انداز پیچیده ی این حوزه را بهتر ببینند و برای فرصت ها و چالش های آن آماده شوند. تأکید بر نیاز به سواد دیجیتال و توجه به تاثیرات اجتماعی و اقتصادی این موج نوین نیز از دیگر دستاوردهای مطالعه به شمار می آید.

مقاله علمی پژوهشی برگرفته از این مطالعه در فصلنامه «پژوهش های مدیریت در ایران» که زیر نظر دانشگاه تربیت مدرس منتشر می شود، به چاپ رسیده است. این نشریه یکی از مجلات معتبر کشور در حوزه پژوهش های مدیریتی و کارآفرینی است و یافته های پژوهشی آن می توانند راهنمای خوبی برای فعالان این حوزه باشند.




منبع:

1404/02/15
08:40:59
0.0 / 5
14
تگهای خبر: اقتصاد , اینترنت , دانش , دانشگاه
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
X
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۴
کار در محل

پربیننده ترین ها

پربحث ترین ها

جدیدترین ها

كار در محل

کار در محل سفارش دهنده

کاردرمحل: همراه شما در جستجوی بهترین خدمات؛ از کشف کسب و کارها تا ارتباط مستقیم و آگاهی از آخرین اخبار، همه چیز در یک جا

kardarmahal.ir - حقوق مادی و معنوی سایت كار در محل محفوظ است