بازخوانی دیدگاه های اقتصادی علیرضا زاکانی

بازخوانی دیدگاه های اقتصادی علیرضا زاکانی کار در محل: علیرضا زاکانی یکی از شش کاندیدای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری است که قبل از این در سخنان خود از برداشتن موانع تولید، رفع موانع بانکی تولیدکنندگان، برخورد قاطع با رانت خوران، حل مشکلات صنعت و کشاورزی و ساماندهی کریدور شمال و جنوب در عرصه ریلی سخن گفته است.



به گزارش کار در محل به نقل از ایسنا، با بیان اسامی نهایی احراز صلاحیت شدگان کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری از طرف شورای نگهبان ماراتن ریاست جمهوری چهاردهم شروع شد و با برگزاری انتخابات در تاریخ ۸ تیرماه به انتها خواهد رسید.
از آنجا که اقتصاد در اولویت اول ایران قرار دارد، چشم افکار عمومی به دیدگاه های اقتصادی نامزدهای ریاست جمهوری دوخته شده است. در همین راستا ایسنا در سلسله گزارش هایی با بازخوانی نظرات گذشته کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم دیدگاه های اقتصادی آنها را در معرض قضاوت مردم خواهد گذاشت.

علیرضا زاکانی ـ زاده اسفند ۱۳۴۴، سیاست مدار اصولگرا و مدیر ارشد اجرائی ایرانی است. وی تا ۲۳ مرداد ۱۴۰۰ نماینده قم در دوره یازدهم مجلس شورای اسلامی بود و ریاست مرکز پژوهش های مجلس را نیز از ۱ مرداد ۱۳۹۹ تا ۲۳ مرداد ۱۴۰۰ برعهده داشت. در سالهای ۱۳۹۲ و ۱۳۹۶ برای صندلی ریاست جمهوری خیز برداشت اما توسط شورای نگهبان رد صلاحیت شد با اینحال در انتخابات سال ۱۴۰۰ و سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران شرکت کرد که با نظر شورای نگهبان احراز صلاحیت شد اما در نهایت به نفع شهید سید ابراهیم رئیسی کنار کشید.

علیرضا زاکانی مرداد ۱۴۰۰ توسط شورای شهر تهران به عنوان چهل و هفتمین شهردار تهران برگزیده شد و در مدت خدمت خود دستور تشکیل قرارگاه جهادی مسکن را در شهرداری تهران صادر و اعلام نمود که شهرداری نمی تواند نسبت به مسکن مردم بی تفاوت باشد. کوشش برای تامین مسکن افراد بی بضاعت و کم استطاعت و نوسازی بافت های فرسوده و ناکارآمد همچون اقدامات وی در دوران تصدی شهرداری تهران بوده است. شهردار تهران ایده فروش آنلاین میوه و مرغ و گوشت در میادین تره بار و فروشگاه های شهروند را در پیش گرفت که سبب شد شهروندان تهرانی کالای مورد نیاز خودرا اینترنتی سفارش داده و درب منزل تحویل بگیرند.

او روز شنبه ۱۲ خرداد ۱۴۰۳ با حضور در وزارت کشور برای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ثبت نام کرد و در ۲۰ خرداد از فیلتر شورای نگهبان رد و احراز صلاحیت شد.

زاکانی در نشست خبری بعد از ثبت نام در انتخابات چهاردهم ریاست جمهوری اعلام نمود: مقرر است با برنامه جامع و دقیق جهش بزرگی رقم بزند و با هدف حل مشکلات مردم با محوریت عدالت و رفع فساد و تبعیض تا آخر کار پای مردم می ماند.



او بعد از تایید صلاحیت در توئیتی اعلام نمود:

"‏در انتخابات گذشته افتخار پشتیبانی از "مظهر شعارهای انقلاب" را داشتم و تمام حملات ناجوانمردانه را به جان خریدم.‏اما در انتخابات ۱۴۰۳ برای ادامه راه شهید رئیسی و تکمیل خدمات، تا آخر می مانم و رقابت می کنم.‏به لطف خدا، یاری شهدا و با اتکا به "سوابق، کارنامه و برنامه ای جامع"، به کسب آرای مردم عزیزمان امیدوار هستم."

گزارش پیش رو به بازخوانی و مرور برنامه های اقتصادی این نامزد چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری در طول سالهای قبل می پردازد.

خرداد ۱۴۰۰ علیرضا زاکانی در زمانی که در یک گفت و گوی تلویزیونی درباره ی برنامه های اقتصادی از او پرسش شد، اظهار داشت: برای همه مشکلات کشور هیچ کسی نمی تواند برنامه داشته باشد اما جامع ترین برنامه را می توانم وعده بدهم که به لطف خدا، بنده دارم.

وی آن زمان ۲۰ درصد مشکلات را به تحریم ها و مابقی را به بی عرضگی و بی فکری مربوط دانست و به مردم سفارش کرد به سراغ کارنامه ها بروند.

زاکانی بارها در سخنان خود از برداشتن موانع تولید، رفع موانع بانکی تولیدکنندگان، برخورد قاطع با رانت خوران، حل مشکلات صنعت و کشاورزی و ساماندهی کریدور شمال و جنوب در عرصه ریلی سخن گفته است.

فرصت استفاده از ایرانیان خارج از کشور و توسعه معادن و بنادر

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری از ظرفیت ایرانیان خارج از کشور به عنوان یک فرصت مغتنم برای تحول اقتصادی ایران اسلامی یاد کرده و به دفعات از توسعه معادن و بندر ترانزیتی چابهار به عنوان یکی از برنامه های اصلی اقتصادی دولت خود نام برده است.




وی در دوران انتخابات ریاست جمهوری سیزدهم فوریت کار دولت خودرا تحول در اقتصاد و مدیریت خواند و مقابله با اژدهای هفت سر فساد را از دیگر برنامه های خود عنوان نمود.

زاکانی همین طور اعلام نمود هرآنچه که مخالف تولید باشد به جنگ آن خواهد رفت و هر آن چه کمک کننده به تولید باشد مورد توجه قرار خواهد داد و بر لزوم شکستن انحصار خودرو و تولید لوازم خودرو برای رقابت صحیح و ساخت ۳۰۰ هزار واحد مسکن حمایتی غیر از ایجاد یک میلیون مسکن اصرار کرد.

استفاده از ظرفیتهای خالی برای ایجاد اشتغال در کشور

یکی از برنامه های علیرضا زاکانی بحث ایجاد اشتغال بود. در سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری از ایجاد ۲ میلیون شغل با ظرفیتهای خالی پتروشیمی آگاهی داد و اظهار داشت: اکنون ۸.۱ میلیون تن ظرفیت خالی در بخش پلیمری داریم که اگر این ظرفیت ها استفاده گردد ظرف دو سال ۲ میلیون شغل ایجاد خواهد شد.

وی شرایط اشتغال کشور در سال ۱۳۹۵را ناگوار توصیب کرده و اظهار داشته بود: ما با یک واقعیت به نام بیکاری مواجه هستیم که عامل رکود است و این بیکاری بیش از سه میلیون و ۲۵۰ هزار نفربه ازای یک ساعت در هفته و بیش از ۶ میلیون نفر به ازای ۴۴ ساعت در هفته است که زندگی این افراد با این ۴۴ ساعت باید اداره شود.

زاکانی درعین حال ایجاد ۵ میلیون شغل در کشور را ممکن و شدنی دانست و عنوان نمود که ارزش افزوده تنها در پول و امکانات نیست بلکه به اشتغالزایی هم بستگی دارد.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری درباره ی هدفگذاری برنامه اشتغالش اینطور توضیح داده بود: در ۶ ماه اول دستکم ۵۰۰ هزار شغل و در سال بعد ۱.۵ میلیون شغل و از سال بعد ۲ میلیون شغل می توانیم ایجاد می نماییم. ما اکنون ۲.۵ میلیون نفر داریم که در انتظار شغل هستند و علاوه بر این ۳.۵ میلیون نفر خانم های سرپرست خانوار و کارگران فصلی و ساختمانی هم هستند که اگر همه این افراد را حساب نماییم حجم زیادی از متقاضیان جدید وارد می شود.

چرایی بالا بودن حجم نقدینگی در کشور و راه حل مقابله با آن

وی در مناظرات تلویزیونی، علت بالا بودن حجم نقدینگی را تولید پول پرقدرت دانسته و اظهار داشته بود: بانک مرکزی به تقاضاهای دولت پاسخ داد و با چاپ پول آنرا در بازار ارائه کرد. نتیجه آنست که دولت بدهی به دولت آینده انتقال می دهد. بانکها بدون نظارت بانک مرکزی مبادرت به تولید پول می کنند و ما حالا ابربدهکاران بانکی داریم.



این نماینده سابق مجلس مبارزه با فساد اقتصادی، دیوان سالاری و کوشش برای رسیدن به رشد اقتصادی و توزیع مناسب ثروت را همچون برنامه های خود برشمرده و گفته است: ۸۰ درصد مجوزها با رانت توزیع می شود و او موانع را از پیش پای تولید با مقررات زدایی و تسهیل در صدور مجوزها برمی دارد.

اساس تولید در برنامه های زاکانی، بر پایه ۹ پیشران اقتصادی همچون نفت و گاز، پتروشیمی و توجه به زیرساخت ها بوده و معتقد می باشد که باید با سرمایه گذاری درست این موارد را به نفع مردم سوق داد و ثروت را در جامعه به درستی توزیع کرد.

زاکانی همین طور معتقد می باشد اگر امروز در کشور مشکل کار وجود دارد به سبب تعارض منافع، فساد و خودباختگی است که نمی گذارد مسئول، نوکر مردم باشد. در صورتیکه آنقدر ظرفیت در داخل ایران وجود دارد که اگر عرضه فعال کردن توانمندی ها را داشته باشیم نیازمند نیروی کار از خارج کشور هستیم نه این که جوان ما بخواهد گردن خم کند.

به گزارش کار در محل به نقل از ایسنا، هم اکنون مسئولان ستاد انتخاباتی علیرضا زاکانی تعیین شده و «لطف الله فروزنده» به عنوان رییس ستاد انتخاباتی، «امین توکلی زاده» رییس ستادهای مردمی، «داوود گودرزی»، رییس ستاد هواداران و «علی نادعلی» به عنوان رییس ستادهای مردمی تهران و «مالک شریعتی» به عنوان سخنگوی ستاد زاکانی معرفی شده اند.





منبع:

1403/03/22
11:20:41
0.0 / 5
135
تگهای خبر: اشتغال , اقتصاد , اینترنت , بانك
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۳ بعلاوه ۳
کار در محل

كار در محل

کار در محل سفارش دهنده

kardarmahal.ir - حقوق مادی و معنوی سایت كار در محل محفوظ است