سهم ایران از ظرفیت تجاری روسیه و هند چیست؟
کار در محل: بگفته مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی، باتوجه به ظرفیت تجاری 60 میلیون تنی بین روسیه و هند، در صورت راه اندازی سرویس ترانزیتی و اتصال این مسیر بوسیله دریای خزر به آب های جنوبی کشور، می توان با امکانات موجود، از 25 درصد ظرفیت تجاری استفاده نمود.
به گزارش کار در محل به نقل از ایسنا، کریدور ترانزیتی شمال–جنوب در ابتدای امر بین کشورهای ایران، هند و روسیه بود و هدف آن این بود که روسیه بوسیله ایران به هند متصل شود، اما بعد از آن کشورهای آسیای مرکزی نیز به این کریدور ملحق شدند و حتی عملاً هند بوسیله ایران به روسیه، آسیای میانه و قفقاز متصل شود.
بدین جهت یکی از اولویت های ایران، همکاری با کشور هند در حوزه ترانزیت و نیاز این کشور به ایران است و باید با پیگیری های جدی، ایفای نقش ایران در کریدور شمال و جنوب را پررنگ نماییم. در موضوع ترانزیت شرق به غرب و جاده ابریشم نیز دو کشور ایران و هند از با اهمیت ترین بازیگران منطقه بوده و همکاری فعالی داشته اند. از این لحاظ ارتباط سه جانبه ایران هند و روسیه می تواند خیلی از فرصت های تجاری و ترانزیتی را نصیب ایران کند.
همین طور بتازگی ایگور لویتین، دستیار ویژه رییس جمهور روسیه، با اشاره به پیشینه ایران که در راه جاده ابریشم واقع بود اظهار داشت: روسیه از سه مسیر زمینی داغستان، آذربایجان و ایران، دسترسی به خلیج فارس و بوسیله راه دریایی (کشتیرانی) خزر و مسیر شرقی بوسیله اینچه برون برای دسترسی به آب های آزاد تلاش می کند که با اهمیت ترین پروژه برای ما کریدور شمال - جنوب است.
ظرفیت تجاری ۶۰ میلیون تنی بین روسیه و هند
در این جهت علی اکبر صفایی، مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به ظرفیت تجاری ۶۰ میلیون تنی بین روسیه و هند، تاکید کرد: در صورت راه اندازی سرویس ترانزیتی و اتصال این مسیر بوسیله دریای خزر به آب های جنوبی کشور، می توان با امکانات موجود، از ۲۵ درصد ظرفیت تجاری بهره برد.
بر طبق اعلام وزارت راه و شهرسازی، صفایی در نشست شورای هماهنگی مدیران ارشد ارگان های دریایی کشور به میزبانی شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، با تکیه بر ضرورت پرهیز از ایجاد ساختارهای موازی و الزام به حفظ جایگاه تصیم سازی و تصمیم گیری شورای هماهنگی ارگان های دریایی در موضوعات مهمی چون موضوع اقتصاد دریامحور، گفت: ارگان های دریایی کشور، به عنوان یک مجموعه بین المللی و دارای سابقه درخشان در زمینه تجاری، باید پرچم دار مباحث اقتصاد دریاپایه باشند.
وی با اعلان اینکه سازمان بنادر و دریانوردی در زمینه اقتصاد دریامحور و با هدف افزایش سهم ایران از تجارت جهانی، ۳۷۱ پروژه بزرگ با اعتباری بیش از ۴۸۰ هزار میلیارد تومان را تعریف کرده است، تاکید کرد: یکی از موضوعات مهم بخش دریایی کشور، توسعه ناوگان دریایی خصوصاً در دریای خزر است؛ به نحوی که باید ظرفیت ساخت کشتی و به تبع آن، تجارت در دریای خزر را توسعه داد که بر این اساس، یکی از رویکرد های جدی دولت در دریای خزر، توسعه ترانزیت و ایجاد سرویس ترانزیتی با اسم خاص در راه خزر به بندرعباس و بندر چابهار با تمرکز روی کشورهای هند، روسیه، قطر و امارات است.
رایزنی سازمان بنادر برای اصلاح قیمت سوخت کم سولفور
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به قیمت بالا و غیررقابتی بودن سوخت کم سولفور، از رایزنی برای اصلاح قیمت این نوع سوخت آگاهی داد و بر ضرورت استفاده از ناوگان داخلی کشور، همچون کشتیرانی جمهوری اسلامی، برای صادرات و واردات کالاهای تجاری اصرار کرد.
صفایی با اشاره به اهمیت راهبردی صنعت کشتیرانی در دنیا، اظهار داشت: در نظر داریم در قالب برنامه هفتم توسعه در زمینه تربیت نیروی انسانی دریانورد برای شناورهای زیر ۳۰۰۰ تن، از مجلس و دولت بخواهیم تا دانشگاه های دریایی بتوانند با ظرفیت کامل دریانورد تربیت کنند، برای اینکه سالانه می توان ۵۰۰ تا ۱۰۰۰ نفر نیروی دریایی جذب کرد.
معاون وزیر راه و شهرسازی همین طور از اعطای وام به کشتی های ایرانی، در صورت نصب سیستم ایرانی پردازش آب توازن، آگاهی داد و اظهار داشت: اکنون ۵۰۰ میلیون دلار تجهیزات بندری و دریایی تعریف کردیم که در کنار ۳۰۰۰ میلیارد فاینانس موجود در زمینه دریایی کشور، نوسازی و ایجاد زیرساخت های بندری و دریایی با روند روبه رشدی در دست انجام است.
ضرورت رایزنی برای پهلوگیری کشتی های ایرانی در بنادر اصلی دنیا
محمدرضا مدرس خیابانی، مدیرعامل گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران نیز یکی از چالش های اصلی گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در بنادر خارجی را، پهلوگیری کشتی های تجاری ایران در بعضی بنادر اصلی دنیا دانست و خواهان حل و فصل این مساله بوسیله مذاکرات دیپلماتیک دریایی میان ایران و سایر کشورهای دنیا شد.
وی با اشاره به عدم رقابت پذیری قیمت سوخت کم سولفور و نقش آفرینی صنعت بانکرینگ کشور در منطقه، اظهار امیدواری کرد که با رایزنی ها و مکاتبات انجام شده با وزارت نفت، کشور بتواند هر چه سریع تر شاهد نتیجه عملیاتی در عرصه تولید سوخت کم سولفور و رونق صنعت بانکرینگ باشد.
لزوم استفاده از ظرفیت های کشتیرانی در ترابری کالاهای اساسی
مدیرعامل گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران با اشاره به اعمال شدیدترین تحریم ها مقابل ناوگان ملی کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران طی سالهای اخیر، اشاره کرد: بر این اساس لازم است موانع استفاده از ظرفیت حمل کالاهای فله که پیش روی ناوگان کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران قرار دارد، برداشته شده و از ظرفیت های موجود این ناوگان ملی در امتداد واردات کالاهای اساسی به عنوان جایگزین شرکت های خارجی کشتیرانی استفاده گردد.
مدرس خیابانی اشاره کرد: توسعه ناوگان به عنوان سیاست راهبردی گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در دستور کار قرار گرفته و بر این اساس برای نخستین بار، خطوط لاینری حمل بار در دریای خزر راه اندازی شده است.
همین طور در این جلسه موضوعات دیگری چون لزوم توسعه فرهنگ دریایی؛ پشتیانی از آموزش دریانوردان برمبنای کنوانسیون STCW و پشتوانه سازی از به کارگیری ملوان ایرانی در ناوگان دریایی کشور؛ نوسازی و تعمیرات اساسی ناوگان نفت کش جمهوری اسلامی ایران؛ نوسازی ناوگان فرسوده در دریای خزر و خرید شناورهای جدید با توجه تحولات انجام شده در منطقه؛ ایجاد نظام مهندسی دریایی در کشور؛ آمادگی شورای عالی صنایع دریایی برای هم افزایی در زمینه دریایی و ضرورت فعال سازی شرکت های لجستیکی برای پاسخ به تقاضای حمل بار از مسیر ایران عنوان شد.
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب