ارتقای نقش دریای خزر و بنادر ایران در تجارت بین المللی و لجستیک دریایی

ارتقای نقش دریای خزر و بنادر ایران در تجارت بین المللی و لجستیک دریایی به گزارش کار در محل، مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره اقدامات راهبردی دولت سیزدهم برای توسعه همکاریهای دریایی و بندری با کشورهای همسایه، اظهار داشت: یکی از راهبردهای سازمان بنادر و دریانوردی، ارتقای نقش دریای خزر و بنادر ایران در تجارت بین المللی و لجستیک دریایی است.


به گزارش کار در محل به نقل از ایسنا، علی اکبر صفایی در نشست سازمان بنادر و دریانوردی با تعدادی از نخبگان برگزیده کشور با اشاره به اینکه حمل و نقل دریایی، مقصد و مبنای اقتصاد و بازرگانی دریایی قلمداد می شود، تصریح کرد: ایران یک کشور با تجارت دریاپایه به حساب می آید که بیشتر از ۹۰ درصد صادرات و واردات کالاهای مورد نیاز، به وسیله کشتی و از راه بنادر تجاری جابه جا می شود.
وی با استقبال از حضور نیروی انسانی نخبه در قسمت های مختلف دریایی و بندری و مهندسی دریایی، تصریح کرد: همکاری و فعالیت نیروهای نخبه در سازمان بنادر و دریانوردی با عنایت به وظایف دولت صاحب بندر، پرچم و ساحل، سبب می شود تا کشور بتواند به وظایف بین المللی و ملی اش در حوزه های مختلف صنعت دریایی به درستی عمل کند.
معاون وزیر راه و شهرسازی ضمن تشریح بازارهای بین المللی فعال در حوزه دریا و حمل و نقل دریایی اظهار نمود: بازار اجاره کشتی یکی از بزرگ ترین بازارهاست که ۱۱ میلیارد تن کالا شامل نفتی، غیرنفتی و کانتینری را در سطح جهانی جابه جا می کند.
کشتی سازی جزو پرسودترین بازارهای جهان است
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی اظهار داشت: بازار ساخت کشتی و اسکراپ (اسقاط) کشتی دومین و سومین بازار پُرسود در جهان است و بازار اسکراپ عموما در سه کشور، پاکستان، هند و بنگلادش قرار دارد. خرید و فروش کشتی های دست دوم و بیمه بازارهای چهارم و پنجم در حوزه دریایی به حساب می آید، حدودا روزانه ۵۰ تا ۱۰۰ فروند کشتی دست دوم در دنیا خرید و فروش می شود.
صفایی ضمن اشاره به فعالیتهای بین المللی در صنعت دریانوردی اظهار داشت: سازمان بین المللی دریانوردی (IMO) کلیه قوانین و مقررات بندری و دریایی را تدوین و به کشورهای عضو ابلاغ می کند و سازمان بنادر و دریانوردی به نمایندگی از دولت جمهوری اسلامی ایران در این سازمان نماینده ثابت دارد. سازمان بنادر و دریانوردی به ۵۰ کنوانسیون و مقررات دریایی ملحق شده و یکی از موثرترین و فعال ترین اعضای آیمو قلمداد می شود.
طبق گزارش سازمان بنادر و دریانوردی، وی با اشاره اقدامات راهبردی دولت سیزدهم برای توسعه همکاریهای دریایی و بندری با کشورهای همسایه، اظهار داشت: یکی از راهبردهای سازمان بنادر و دریانوردی، ارتقای نقش دریای خزر و بنادر ایران در تجارت بین المللی و لجستیک دریایی است.
ضرورت ایجاد تحول در حوزه دریایی کشور
حسن بیک محمدلو عضو هیات عامل و معاون برنامه ریزی و توسعه مدیریت و منابع سازمان بنادرودریانوردی هم در این جلسه، ضمن اشاره به نگاه ویژه کشورهای صاحب دریا به ظرفیت های این حوزه در توسعه اقتصادی، بر لزوم ایجاد تحول در حوزه دریایی کشور، تصریح کرد و اظهار داشت: بر مبنای سند تحول در دولت مردمی، جایگاه بخش حمل و نقل دریایی بعنوان قلب لجستیک و زنجیره تأمین کسور باید ارتقا یابد.
وی با اشاره به اینکه ایجاد تحول در سازمان بنادر و دریانوردی، همگام با توسعه اقتصاد دریامحور صورت می گیرد، اظهار نمود: بر مبنای سند تحول در دولت سیزدهم، نظام ملی حکمرانی حوزه دریایی کشور، باز معماری می شود.
رویکرد جدید سازمان بنادر استفاده از ظرفیت نخبگان است
عضو هیات عامل و معاون برنامه ریزی و توسعه مدیریت و منابع سازمان بنادر و دریانوردی از رویکرد جدید دولت و سازمان بنادر برای ایجاد تحول ساختاری در حوزه دریایی کشور با استفاده از ظرفیت های نیروهای نخبه اطلاع داد و اظهار داشت: به جز فراهم آوری زیرساخت های لازم برای توسعه متوازن و پایدار در حوزه دریایی، موتور محرکه این توسعه، بخش نرم افزاری و نیروی انسانی نخبه و متخصص است.
بیک محمدلو ضمن اشاره به ۵۸۰۰ کیلومتر مزر دریایی و سواحل در ایران، تصریح کرد: با عنایت به موقعیت ژئوپلیتیک کشور، حوزه ترانزیت و لجستیکی ایران، به ایده پردازی های جدید نیاز دارد. سازمان بنادر و دریانوردی بعنوان متولی حمل و نقل دریایی در کشور، آمادگی کامل دارد با جذب و همکاری با نیروهای نخبه و متخصص، کارهای بزرگ را در آینده به انجام برساند.
در حال مطالعه برای ساخت دو بندر بزرگ هستیم
همینطور جلیل اسلامی عضو هیات عامل و معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی در این جلسه، ضمن اشاره به مأموریت ها و وظایف معاونت بندری این سازمان، ظرفیت های منطقه ای کریدورهای شمال-جنوب و شرق-غرب و راهگذر نوستارک در عبور از دریاها و بنادر ایران و لزوم فعال سازی این مسیرهای ترانزیتی، تصریح کرد: با توسعه تجهیزاتی و ظرفیتی بنادر کشور، الان هیچ محدودیتی برای پذیرش کشتی و کالا در بنادر ایران وجود ندارد.
به قول اسلامی، ظرفیت بنادر تجاری ایران در بازه زمانی ۲۰۰۷ تا سال ۲۰۲۱، از تخلیه و بارگیری سالانه ۱۲۰ میلیون تن به ۲۳۰ میلیون تن در سال ارتقا پیدا کرده است.
معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر، ظرفیت فعلی بنادر بازرگانی کشور را بالغ بر ۲۷۰ میلیون تن در سال اعلام نمود و با اشاره به اینکه توسعه ظرفیت ها در بنادر شامل مولفه هایی چون ساخت اسکله، خرید تجهیزات، توسعه نرم افزاری و به کارگیری نیروی انسانی متخصص و نخبه است، تصریح کرد: ساخت دو بندر بزرگ تجاری در استانهای هرمزگان و خوزستان، بر مبنای سند تحول در دولت یازدهم، در دست انجام مطالعات و اقدمات اجرایی قرار دارد.
کاهش نیروهای متخصص نگران کننده است
مجید علی نازی، عضو هیات عامل و معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی هم در این جلسه، ساختار و مأموریت ها، تکالیف و اقدامات انجام شده در این معاونت را معرفی نمود. وی از کاهش متخصصان و کارشناسان حوزه دریایی در این اداره کل اظهار نگرانی کرد و با تکیه بر کمبود جدی نیروی انسانی مختصص در این سازمان و شرکت ها و ارگان های دریایی کشور، از تشکیل کارگروه های تخصصی پیگیری این مورد در مجلس و دولت اطلاع داد.
معاون امور دریایی سازمان بنادر به نگرانی های این معاونت از فرسودگی ناوگان دریایی هم اشاره نمود و اظهار داشت: باید با برنامه ریزی دقیق تر و منسجم تر نسبت به حل این مشکل اقدام نماییم.
وی ضمن اشاره به ضرورت اجرای خط مشی های معاونت دریایی در سازمان بنادر افزود: افزایش سطح ایمنی در ناوگان آبراه ها و بنادر، توسعه ناوگان تحت پرچم ایران، توسعه بخش غیردولتی در خدمات دریایی، عملیات دریایی در حداقل زمان ممکن در بستر ایمن، هوشندسازی فرآیندها در جهت توسعه سیستم های یکپارچه، ساماندهی و توسعه حمل و نقل مسافری و مدرن سازی زیرساخت ها و تجهیزات همچون این خط مشی ها است.
خودکفایی در طراحی و ساخت اسکله ها صورت گرفته است
همچنین، علی فتحی عضو هیات عامل و معاون مهندسی و توسعه امور زیربنایی سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به اینکه این سازمان تنها مرجع تدوین و ابلاغ ضوابط تخصصی بومی طراحی، ساخت و نگاه­داشت زیرساخت ها و روبناهای بنادر و سواحل در کشور است، تصریح کرد: طرح یکپارچه مدیریت سواحل، بنادر و سازه های دریایی( ICZM) از سال ۱۳۸۲ در کشور کلید خورده و الان بعنوان سند بالا دستی، مبنای تصمیم گیری های جدید در حوزه های سواحل و بنادر به حساب می آید.
فتحی اظهار نمود: در حوزه زیرساخت­ های بندری، تمامی مراحل طراحی و ساخت اسکله ها توسط مهندسان ایرانی اجرا می شود و در این عرصه قطع کامل وابستکی به خارج صورت گرفته است. الان ۳۲۳ اسکله بندری به طول ۴۱ کیلومتر، هزار و ۷۹۲ هکتار حوضچه، و ۲۵۰ هکتار یارد کانتینری در کشور ساخته شده و درحال بهره برداری است.
شهلا اسماعیل پور مدیرکل توسعه منابع انسانی و پشتیبانی سازمان بنادر و دریانوردی هم در این جلسه آشنایی نخبگان با موضوعات، چالش ها حیطه های فعالیت و روندهای دستگاههای اجرایی را به منظور ارزیابی و قرارگیری آنان در فرآیند جذب عنوان نمود.
به گزارش سازمان بنادر و دریانوردی، وی سپس ساختار و تشکیلات سازمان بنادر و دریانوردی را شرح داد و ضمن اشاره به کمبود جدی نیروی متخصص در این عرصه اظهار امیدواری کرد مشکل نیروی انسانی سازمان بنادر و حوزه دریایی در برنامه هفتم توسعه و قانون بودجه ۱۴۰۲ مرتفع شود.




منبع:

1401/09/23
11:39:29
0.0 / 5
1573
تگهای خبر: اقتصاد , بازرگانی , بودجه , بیمه
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۳
کار در محل

كار در محل

کار در محل سفارش دهنده

kardarmahal.ir - حقوق مادی و معنوی سایت كار در محل محفوظ است