در چهل و نهمین جلسه شورا تصویب شد؛

افزایش ۲۵ درصدی نرخ کرایه تاکسی در سال ۱۴۰۱

افزایش ۲۵ درصدی نرخ کرایه تاکسی در سال ۱۴۰۱ اعضای شورای اسلامی شهر تهران با افزایش نرخ کرایه تاکسی میانگین 25 درصد و در بعضی خطوط تا سقف 35 درصد موافقت کردند.


به گزارش کار در محل به نقل از مهر، بررسی نرخ کرایه انواع تاکسی، سرویس مدارس و تعیین بهای انواع خدمات تاکسیرانی در سال ۱۴۰۱ در صحن شورای شهر مورد بحث و گفت و گو قرار گرفت. در ابتدا مهدی اسماعیل بیگی مدیرعامل سازمان تاکسیرانی شهر تهران بامداد امروز با حضور در صحن علنی شورای اسلامی شهر تهران در دفاع از لایحه نرخ کرایه تاکسی در سال آینده اظهار داشت: سازمان تاکسیرانی ۷۸ هزار تاکسی دارد که ۵۰ درصد ناوگان فرسوده است. وی با اعلان اینکه میانگین سنی رانندگان بیش از ۵۵ سال است اظهار داشت: در این ایام که رانندگان با مشکلات معیشتی زیادی دست و پنجه نرم می کنند ما به کرایه در بخش تاکسی نیازمند هستیم. اسماعیل بیگی با اعلان اینکه پیش بینی شده که باتوجه به قیمت بالای خودرو، بیمه، هزینه های زندگی و نگهداشت خودرو، به طور متوسط کرایه تاکسی ۲۵ درصد و در بعضی خطوط تا سقف ۳۵ درصد افزایش یابد اظهار داشت: همین طور پیشنهاد شده که در هنگام شب کرایه تاکسی ۲۰ درصد افزایش یابد و این در حالیست که بهای خدمات به تاکسیرانان در زمینه صدور پروانه، حکم خط و غیره نیز ۲۵ درصد بالا رفته است. وی ادامه داد: البته بر روی مسائل هوشمندسازی تاکید داریم بطوریکه اگر رانندگان از خدمات هوشمند استفاده کنند پیش بینی ۷۰ درصد تخفیف در ارائه بها به خدمات آن شده است. سید جعفر تشکری هاشمی رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران، در جریان بررسی لایحه افزایش کرایه تاکسی در سال آینده اظهار داشت: پیشنهاد می شود که نرخ کرایه تاکسی متوسط افزایش ۲۵ درصدی داشته باشد و همین طور پیش بینی استفاده از خودرو های باکیفیت بالاتر نیز در این لایحه شده است که می توانند در صورت فراهم شدن این امکان طبق مصوبات دوره های قبل افزایش نرخ داشته باشند. وی با اعلان اینکه استفاده از نظام پرداخت الکترونیک در سال آینده جزو تعهدات تاکسیرانی است اظهار داشت: امکان متغیر بودن کرایه در ساعات پیک نیز وجود دارد. تشکری هاشمی اشاره کرد: در این لایحه آمده است که بطور متوسط نرخ کرایه ۲۵ درصد افزایش یابد اما در بعضی خطوط که نیاز به تغییر نرخ است می توانند تا ۳۵ درصد افزایش نرخ داشته باشند. اما در خطوط دیگر باید کمتر از ۲۵ درصد افزایش نرخ باشد که بالانس این عدد به ۲۵ درصد برسد. این عضو شورای شهر تهران بیان داشت: برای تردد شب یعنی از ساعت ۲۲ تا ۶ بامداد افزایش ۲۰ درصدی تعرفه در نظر گرفته شده است چونکه نظامات جبرانی پیش بینی شده تا بتوانیم تأثیر تورم را در رانندگان تاکسی کاهش دهیم. سرانجام اعضای شورای اسلامی شهر تهران با حداکثر آرا افزایش میانگین ۲۵ درصد نرخ کرایه تاکسی را تصویب کردند.
علوی: توجه ویژه به هوشمند سازی در زمینه تاکسیرانی پایتخت سپس احمد علوی در واکنش به این تبصره اظهار داشت: هر ساله برای هوشمندسازی در این لوایح اعتباراتی در نظر گرفته می شود اما هیچ اتفاقی نمی افتد و باید فکری اصولی برای این مسئله انجام داد. در ادامه شمس احسان اظهار داشت: ۲۵ درصد مقرر است به نرخ کرایه اضافه شود و حالا ۳۰ درصد نیز به کرایه در ساعت اوج ترافیک اضافه می شود یعنی عملاً ۵۵ درصد به نرخ کرایه اضافه می شود که این موجب نارضایتی مردم خواهد شد. حبیب کاشانی نیز در واکنش به این تبصره اظهار داشت: آیا مردم باید حواسشان به ساعت و کلیومتر باشد و آیا باید کتابچه در جیبشان باشد که بدانند چقدر پرداخت کند. مهدی چمران در واکنش به این اعتراضات اظهار داشت: این تبصره برای تاکسی های گردشی و نه خطی است و مقرر است یک سامانه راه اندازی شود که در این خصوص به مردم اطلاع رسانی شود. شفیعی معاون حمل و نقل شهرداری در پاسخ به این اعتراضات اظهار داشت: ما ناچار هستیم که به سمت هوشمندسازی و استفاده از سیستم های نوین حرکت نماییم و می بینیم رقابتی بین تاکسی های اینترنتی و تاکسیرانی وجود دارد و حتی قسمتی از رانندگان تاکسی در سامانه های اینترنتی فعالیت می نمایند اما دقت داشته باشید که باید انعطاف در قیمت گذاری داشته باشیم. وی با اعلان اینکه در نیمه اول سال آینده سامانه الکترونیکی تاکسیرانی راه اندازی می شود، اظهار داشت: در سالهای آخر سیستم کیو آر کد در تاکسی ها تعبیه شده که مسافران می توانند کرایه شأن را بصورت مشخص پرداخت کنند. وی با اعلان اینکه باید به سمتی برویم که در محاسبه کرایه همچون تاکسی های اینترنتی بر طبق مدت سفر و ترافیک، نرخ مشخص شود، اظهار نمود: هم اکنون دامنه تغییر قیمت در تاکسی های اینترنتی ۱۸۰ تا ۲۰۰ درصد است اما ما در این لایحه حداکثر ۳۰ درصد مشخص می نماییم و این ۳۰ درصد هم قطعی نیست بلکه متناسب با مدت زمان سفر و ترافیک مشخص می شود. وی با اشاره به لزوم انعطاف پذیری در نرخ گذاری اظهار داشت: برخی تاکسی های اینترنتی در زمان ترافیک و در بعضی مواقع حتی تا ۱۸۰ درصد افزایش قیمت دارند و اگر ما به سمت ارائه خدمات منعطف نرویم همه تاکسی ها در مواقع حساس به سبب ناعادلانه بودن نرخ به دربستی تبدیل می شوند. چمران در واکنش به این توضیحات اظهار داشت: باید سیستمی طراحی شود همچون اسنپ که در اوج ترافیک کرایه مشخص باشد و مسافر بداند که با چه مبلغی می تواند به مقصد برسد و همین طور باید مسئله پرداخت پول نقد در تاکسی ها حذف شود مخصوصاً حالا که بیماری کرونا آمده است.
چمران: تاکسیرانی ۶ ماه فرصت تجهیز سامانه متمرکز تعیین نرخ کرایه دارد رییس شورای شهر تهران اضافه کرد: پیشنهاد می شود اعلام نماییم که افزایش ۳۰ درصدی نرخ کرایه تاکسی ها در اوج ترافیک منوط به راه اندازی سیستم هوشمند باشد و همین طور شهرداری تهران ۶ ماه فرصت دارد که نسبت به راه اندازی این سامانه اقدام نماید. وی اظهار داشت: این یک خواهش نیست و اگر ظرف مدت شش ماه راه نیفتد رییس سازمان تاکسیرانی مسئول است و باید پاسخ دهد و ایشان دیگر رییس سازمان نخواهد بود و باید صریح بگویم. اعضای شورای اسلامی شهر تهران این تبصره را با این شرط که افزایش نرخ ۳۰ درصدی در زمان پیک منوط به راه اندازی سامانه هوشمند باشد و شهرداری ظرف مدت شش ماه باید آنرا طراحی کند، رأی تصویب کردند. همین طور در ادامه جلسه اعضای شورای اسلامی شهر تهران بررسی تبصره های لایحه افزایش نرخ کرایه تاکسی در سال جدید را در دستور کار قراردادند که تشکری هاشمی اظهار داشت: بر طبق یکی از تبصره های این لایحه نرخ کرایه سرویس مدارس در سال تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۲ بصورت میانگین ۲۵ درصد و تا سقف ۳۵ درصد افزایش می یابد. وی با اعلان اینکه این افزایش نرخ بر طبق نرخ مصوب حمل و نقل دانش آموزی خواهد بود اشاره کرد: بر طبق جدول پیمایش همه خدمات مدرسه ۲۵ درصد افزایش خواهند داشت اما در بعضی شرایط خاص تا ۳۵ درصد این افزایش خواهد بود. در ادامه تشکری هاشمی اظهار نمود: بر طبق یکی از تبصره ها سازمان تاکسیرانی موظف است در ازای صدور پروانه تخصصی و نظارت بر شرکت های حمل و نقلی مبلغ ۲ درصد از قراردادها را گرفتن کند. بابایی عضو شورای شهر تهران پیشنهاد داد: از آنجا که شرکت خودرو سرویس متعلق به شهرداری تهران است این دو درصد به یک درصد کم شود. سید جعفر تشکری هاشمی درادامه جلسه و در تشریح ماده ۲۶ گفت: سازمان نظارت بر تاکسیرانی مجاز است تا سقف ۸۰ درصد به نرخ کرایه انواع تاکسی های ارائه دهنده خدمات ویژه افزوده و نسبت به اعلام آن به شرکت های خدمات ویژه اقدام نماید و برچسب نرخ، مطابق با نوع خودرو در داخل تاکسی نصب شود و سازمان تاکسیرانی موظف است در این خصوص نظارت کافی داشته باشد. تشکری در همین خصوص اضافه کرد: منظور از این ماده خودرو های پیشرفته تر تاکسیرانی مانند تویوتا و فولکس و هیوندا است که توسط شرکتها خریداری می شود و قیمت و هزینه های بالاتری دارند. این ماده سابقا نیز وجود داشته است. این ماده با ۱۹ رأی موافق تصویب گردید. وی درباب ماده ۲۷ نیز اظهار داشت: به سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی اجازه داده می شود نسبت به افزایش کرایه نرخ خدمات سرویس مدارس بطور متوسط ۲۵ درصد تا سقف ۳۵ درصد نسبت به نرخ سال قبل اقدام نماید که این نیز ادامه همان تعرفه سابق است. ایشان سپس به قرائت تبصره این ماده پرداخت و اظهار داشت: شهرداری مجاز است بعد از بررسی صلاحیت صدور پروانه تخصصی ارائه خدمات سرویس مدارس، از کلیه شرکت های مجری این خدمات، به میزان ۲ درصد از قرارداد شرکت های مذکور با مدارس را از ایشان دریافت نماید. این ماده نیز به رأی گذاشته شد و با ۲۱ رأی به تصویب رسید. در ادامه جلسه ماده ۲۸ لایحه قرائت شد که برمبنای آن شهرداری تهران مجاز است برای شرکت هایی به غیر از شرکت های تاکسیرانی خصوصی، که خواهان فعالیت بمنظور حمل و نقل مسافر درون شهری هستند، پروانه تخصصی حمل و نقل صادر نماید و شرایط پذیرش و صدور پروانه برمبنای دستورالعملی خواهد بود که در قالب ظوابط به تصویب سازمان تاکسیرانی خواهد رسید. تشکری در توضیح تبصره این ماده نیز اضافه کرد: سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهرداری تهران موظف است که در صورت صدور این پروانه دو درصد از کلیه قراردادهای منعقده و عملکرد شرکت های متقاضی با اشخاص ثالث را دریافت نماید و بابت صدور پروانه مربوطه، مبلغ ۲۰ ملیون ریال از شرکت های متقاضی دریافت نماید. این ماده نیز با اکثریت آرا تصویب گردید. تشکری درباب ماده ۲۹ نیز اظهار داشت: طبق این ماده، تبصره یکم ماده دهم به شرح زیر اصلاح می گردد: سازمان تاکسی‏رانی مجاز است، برای صدور و یا تمدید پروانه بهره برداری شرکت های تاکسیرانی از شروع ۱۴۰۱، مبالغ مندرج در جدول را به ازای هرسال بابت هزینه صدور پروانه برمبنای رتبه‏بندی دریافت نماید. سازمان تاکسیرانی می تواند هرساله با ارائه لایحه نرخ کرایه تاکسی در شهر تهران پیشنهاد خودرا درباب اصلاحات به شورای اسلامی شهر تهران ارائه نماید. به همین دلیل ماده ۲۹ لایحه تاکسیرانی نیز به رأی گذاشته شد و به تصویب رسید. در ادامه بررسی نرخ کرایه انواع تاکسی و سرویس مدارس و تعیین بهای انواع خدمات تاکسیرانی در سال ۱۴۰۱ تشکری هاشمی رییس کمیسیون حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به اصلاحیه ماده ۲۲ بخشنامه تاکسیرانی بیان داشت: در این اصلاحیه آمده است که به سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسی رانی شهر تهران اجازه داده می شود با رعایت مقررات و ضوابط لازم الاجرا نسبت به واگذاری تبلیغات ناوگان تاکسیرانی در داخل و خارج وسیله تاکسی اقدام نماید. سهم مالکین وسیله نقلیه ۷۵ درصد، سهم سازمان تاکسیرانی ۱۵ درصد و مابقی به پلیس راهنمایی و رانندگی جهت نظارت میدانی اختصاص میابد. ایشان سپس اظهار داشت: سازمان نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران مجاز است برابر مصوبه هیأت عامل سازمان قسمتی از درآمد حاصل از تبصره را به شرکت های خصوصی که به نظارت بر اجرای این ماده می پردازند اختصاص دهد. در ادامه مهدی اقراریان در پیشنهادی اظهار داشت: من مخالف ۱۰ درصد سهم پلیس در این تبلیغات هستم و معتقدم این میزان می بایست برای تاکسیران ها در نظر گرفته شود چونکه پلیس از محل های مختلف بودجه دریافت می کند. در تأیید صحبت های اقراریان جعفر شربیانی پیشنهاد نمود که درصدهای ارائه شده به ۹۰ درصد برای راننده و ۵ درصد تاکسیرانی و ۵ درصد پلیس در نظر گرفته شود. همین طور احمد صادقی پیشنهاد نمود تا متن «به استناد مصوبه شورای عالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور به سازمان مدیریت و نظارت اجازه داده می شود» به این لایحه اضافه شود. در ادامه مهدی چمران پیشنهاد صد در صد در اختیار قرار دادن درآمد ناشی از تبلیغات به رانندگان تاکسی را داد. در ادامه مهدی پیرهادی پیشنهاد می دهم سیاست گذاری و انجام پروسه تبلیغات توسط سازمان زیباسازی صورت گیرد تا از هرج و مرج در تبلیغات شهر جلوگیری شود. از طرف دیگر حبیب کاشانی خواهان سرعت بخشی در روند رسیدگی به دستور جلسات شد و اظهار داشت: به نظرم این مساله اولویت ما نیست و به موضوعات اساسی تر مردم بپردازیم. اسماعیل بیگی مدیرعامل تاکسیرانی نیز بیان داشت: درباب این که سهم تاکسیرانی و سهم پلیس چه قدر باشد باید به این نکته توجه گردد که ما در اجرای این طرح هزینه دارد. اگر این درصدها حذف شود تراز مالی ما با مشکل رو به رو می شود. گفتنی است باتوجه به پیشنهادات ارائه شده این تبصره با ۱۹ رأی موافق به تصویب شورای اسلامی شهر تهران رسید.


منبع:

1400/12/04
09:02:17
0.0 / 5
775
تگهای خبر: اینترنت , بودجه , بیمه , خدمات
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
X
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۵
کار در محل

پربیننده ترین ها

پربحث ترین ها

جدیدترین ها

كار در محل

کار در محل سفارش دهنده

کاردرمحل: همراه شما در جستجوی بهترین خدمات؛ از کشف کسب و کارها تا ارتباط مستقیم و آگاهی از آخرین اخبار، همه چیز در یک جا

kardarmahal.ir - حقوق مادی و معنوی سایت كار در محل محفوظ است