یادداشت؛

نیازها و کمبودهای مناسب سازی فضاهای شهری استان سمنان

نیازها و کمبودهای مناسب سازی فضاهای شهری استان سمنان به گزارش کار در محل استان سمنان از لحاظ مناسب سازی شهری جهت استفاده معلولان در رتبه یازدهم کشور قرار دارد که نشان داده است در این راه اقدامات بسیاری باید انجام داد.



خبرگزاری مهر، گروه استان ها - محمد حسین عابدی*: استان سمنان هشت شهرستان و ۲۰ شهر دارد اما در آخرین شاخص مناسب سازی شهری بین ۳۱ استان کشور به لحاظ شاخصهای مورد نیاز معلولان شامل نابینایان و افرادی که از صندلی چرخ دار استفاده می نمایند، حتی سالمندان رتبه متوسط یازدهم را به خود مختص کرده است.
این رتبه امسال با راه اندازی اتوبوس مخصوص معلولان در شاهرود و همینطور امکان زیرساختی برای دسترسی معلولان به مینی بوس های شهری در سمنان، کمی بهبود پیدا کرد اما در بخش های زیرساختی متأسفانه هنوز گام های اساسی باید برداشت.
شرایط برای سالمندان هم مناسب نیست
رعایت و پای بندی به اجرای مناسب سازی اماکن و فضاهای عمومی از جانب شهرداری های استان سمنان موضوعی است که بارها از جانب مردم، سازمان های مردم نهاد و حتی مسؤلان استان سمنان به آن اشاره می شود تا زمینه ساز حضور افراد دارای شرایط ویژه حتی سالمندان در جامعه شود اما علیرغم تلاشهای صورت گرفته طی سالهای اخیر به موفقیتی نرسیده ایم، برای مثال حتی یک پل عابر پیاده که معلولان استفاده کنند در کل استان سمنان وجود ندارد.
اصول و ضوابط مناسب سازی از جانب اعضای ستاد هماهنگی و پیگیری مناسب سازی مطرح می شود اما غالباً در زمینه صورتجلسه های اداری می ماند و در واقع علیرغم تمام تلاشهای بهزیستی بازهم ضمانت اجرا و اجبار ندارد در نتیجه به نظر می آید استانداری سمنان می تواند با ایجاد یک کارگروه شامل بهزیستی، رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی و شهرداری دست کم در بخش ضمانت اجرای مصوبات شورای مناسب سازی مبادرت ورزد.
چندی پیش رئیس دانشگاه علوم پزشکی شاهرود در دیدار با خبرنگاران اذعان داشت که سالمندی مشکل بزرگی برای استان سمنان طی سالهای آتی خواهد بود چون که همین حالا هم میانگین سنی و میزان سالمندی در این استان بیشتر از دیگر نقاط کشور است در نتیجه مناسب سازی نه تنها یک اجبار جهت استفاده از اماکن بلکه یک اجبار برای سالهای آینده استان سمنان به حساب می آید.
نیاز به زیرساخت های ویژه
با حضور میدانی در بسیاری ادارات که سالمندان باید به صورت ماهانه دست کم یک مرتبه به آنها تردد داشته باشند مانند تأمین اجتماعی، بانک ها، دفاتر پیشخوان و کانون های بازنشستگان و… خواهیم دید که حتی رمپ های مخصوص صندلی چرخ دار یا مسیرهای بدون پله برای کسانی که مشکلات زانو دارند، در آنها وجود ندارد به عبارت دیگر ما حتی نتوانسته ایم مراکزی که بیشتر مورد رجوع سالمندان بوده را مناسب سازی نماییم.
در زمینه مناسب سازی معابر و فضاهای شهری چند نکته حائز اهمیت می باشد که در ادامه مختصراً به آنها اشاره خواهیم کرد:
یک: فرهنگ مناسب سازی؛ در واقع مناسب سازی مجموعه عوامل فیزیکی برای ارتقای توان بهره گیری معلولان و سالمندان و افراد کم توان از همه زیرساخت های شهری از تفریحگاه تا حمل و نقل و… است اما در معنای گسترده تر، مناسب سازی نیازمند یک بستر و بالین به مثابه فرهنگ است که بتواند جامعه را هم از لحاظ فیزیکی و هم از لحاظ معنوی آماده حضور و مشارکت بیشتر معلولان و سالمندان کند.
مناسب سازی از لحاظ فرهنگی یعنی شما بتوانید سطح فرهنگ جامعه را تا جایی بالا ببرید که نحوه تعامل معلولان و کم توانان در برخورد با تعاملات روزمره باکیفیت بهتری صورت گیرد از طرفی این فرهنگ به ما کمک می نماید که مردم هم به درک بهتری از نیاز مناسب سازی بسترهای شهری برسند.
دو: مطالبه گری؛ وقتی به مناسب سازی بعد فرهنگی داده شد، نوبت آن است که مردم هم در آن مشارکت داشته باشند چون که حالا با درک شرایط، می دانند که مناسب سازی یک اولویت و لزوم برای قشر کثیری از مردم به حساب می آید پس این ماجرا به یک نوع مطالبه مردمی بدل می شود که سازمان های مردم نهاد، رسانه ها و افکار عمومی نسبت به آن واکنش نشان داده و بی تفاوت نمی مانند.
سه: ورود آگاهانه مسئولان؛ از دیگر مسائلی است که در مقوله مناسب سازی معابر شهری می بایست در کنار فرهنگ سازی و مطالبه گری قرار گیرد تا شاهد رقم خوردن مسائل مثبت در این حوزه باشیم اقدامی که با راه اندازی ناوگان حمل و نقل عمومی ویژه معلولان در استان سمنان توسط برخی شهرداری ها برای اولین بار کلید خورده اما باید به مراتب بیشتر و در دیگر نقاط استان هم نمایان شود.
چهار: بوروکراسی؛ سیکل اداری نامه نگاری برای برگزاری نشست شورای مناسب سازی معابر آنقدر پیچیده است و تعداد دستگاههای عضو در آن آنقدر زیاد هستند که شاید در سال نتوان بیشتر از دو الی سه مورد این شورا را در استان سمنان و در شهرستان ها تشکیل داد از طرفی بنیاد شهید، شهرداری، فرمانداری، بهزیستی و… اعضای این شورا هستند.
از سوی دیگر بخشی اعظمی از همین دستگاه ها همزمان عضو شورای ترافیک هم هستند به عبارت دیگر به موازات مناسب سازی شورای ترافیکی هم وجود دارد که در آن برای خیابان ها تصمیم گیری می شود. این بوروکراسی سبب می شود تا در نشست شورای ترافیک خیابان ها برای ماشین ها طراحی شوند در شورای مناسب سازی همان خیابان ها برای مناسب سازی معابر ویژه معلولان! در نتیجه گاهی پیش می آید که شورای ترافیک یک مصوبه را می گذراند بدون این که در آن مناسب سازی معلولان لحاظ شود در نتیجه باید ده ها نامه میادله شود تا این مصوبات مجدداً در نشستی مطرح شوند.
پنج: درک متقابل و تشریک مساعی؛ نیاز جامعه معلول و سالمند در سرتاسر استان سمنان که قشر قابل توجهی هم محسوب می شوند، درک متقابل از شرایط شأن است. چندی قبل یکی از معلولان که با صندلی چرخ دار تردد می کرد می پرسید آیا پیش آمده که فقط و فقط یک مرتبه، آن هم در یک مسیر ۵۰ متری یک شهردار در استان سمنان بر روی صندلی چرخ دار نشسته و در هسته های مرکزی شهرهای استان تردد کند تا ببیند چه مشکلاتی داریم؟
یکی از مهم ترین مشکلات معلولان که در گفتگو با آنها میتوان دریافت این است که معابر در سطح استان سمنان همسطح نیستند و مدام پستی و بلندی و پلکان در آنها وجود دارد به عبارت دیگر شهرهای استان بر اساس خودرو انسان های سالم طراحی شده و در آن معلولان جایگاهی ندارند بنابراین باید درک متقابلی از شرایط شأن داشت از طرفی باید گفت هیچ معلولی در نشست های شورای مناسب سازی و نشست های در رابطه با این مورد در فرمانداری های استان سمنان دعوت نمی گردد تا از تجربیات خود بگوید.
شش: استفاده از فناوری؛ ششمین و آخرین موضوعی که در مقوله مناسب سازی زیرساخت های شهری می تواند مهم قلمداد شود استفاده از فناوری است برای مثال فناوری جک هایی که بتواند صندلی چرخ دار را به درون اتوبوس شرکت وارد حمل کند یا بالابرهایی که در مقابل ادارات و بانکها و.. قرار داده شود تا معلولان بتوانند از آن بالا بیایند و کارهایشان را انجام دهند. عجیب این که عابر بانک مناسب سازی برای معلولان دارای صندلی چرخ دار در کل استان سمنان فقط سه دستگاه عنوان می شود که این یک مبحث بسیار غم انگیر است.
لذا امیدواریم بتوانیم شاهد طراحی اپلیکیشن هایی برای معلولان در هر شرایط و مکانی که هستند باشیم تا بتوانند از خدمت شهری در سطح استان سمنان بهره مند شوند در نهایت باید گفت مناسب سازی فضاهای شهری فقط به معلولان منتهی نمی گردد بلکه سالمندان را هم در بر خواهد گرفت، سالمندانی که احتیاج به کمک دارند تا بتوانند مانند دیگران از همه ظرفیت ها بهره مند شوند و یادمان نرود که سالمندان فردا، همین مسئولانی هستند که امروز باید مناسب سازی شهری را مصوب کنند.
*خبرنگار حوزه اجتماعی استان سمنان


منبع:

1400/07/10
08:47:40
0.0 / 5
479
تگهای خبر: بانك , بهزیستی , دانش , دانشگاه
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۴ بعلاوه ۲
کار در محل

كار در محل

کار در محل سفارش دهنده

kardarmahal.ir - حقوق مادی و معنوی سایت كار در محل محفوظ است