مناف هاشمی:
لغو كامل طرح ترافیك فقط 30 هزار نفر كاهش مسافر مترو به دنبال داشت
به گزارش کار در محل معاون شهردار تهران اظهار داشت: مسافرین ثابت مترو حدود 700 تا 800 هزار نفر است و در پی لغو کامل طرح ترافیک فقط 30 هزار نفر کاهش داشتیم.
به گزارش کار در محل به نقل از مهر، سید مناف هاشمی، معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در نشست خبری امروز خود که با حضور شهردار تهران برگزار شد، به توضیح گزارش عملکرد ۴ ساله این معاونت و تشریح مسائل کلیدی معاونت حمل و نقل شامل ترافیک عبور و مرور روان و توسعه و بهسازی حمل و نقل عمومی، کاهش و رفع آلودگی هوا و آلودگی های محیط زیستی و افزایش ایمنی، کاهش تصادفات منجر به فوت و افزایش راندمان معابر پرداخت و اظهار داشت: البته مورد سوم جزو رویکردهای جدید معاونت است. وی درباره سیاست ها و راهبردهای معاونت، این دوره با اشراه به این که افزایش مطلوبیت حمل و نقل همگانی با تاکید بر مترو، توسعه حمل و نقل پاک و انسان محور، توسعه سیستم های حمل و نقل هوشمند، مدیریت عرضه و تقاضا و افزایش ایمنی در حمل و نقل و تامین منابع پایدار در اجرای طرح های حمل و نقل جزو این سیاست ها است. وی رویکردهای عملیاتی را در پنج بخش تقسیم کرد و درباره بخش نخست یعنی افزایش مطلوبیت حمل و نقل همگانی با تاکید بر مترو بیان کرد: توسعه کمی خطوط مترو شامل توسعه خطوط، ایستگاه ها، ناوگان و قطار ملی؛ توسعه کیفی خطوط مترو شامل تکمیل دسترسی ها، تکمیل هواکش ها، تکمیل پست های برق، تکمیل راه های دسترسی بوسیله نصب پله برقی و آسانسور و اورهال ناوگان مترو، خرید مستقیم اتوبوس توسط شهرداری، بازسازی ناوگان اتوبوسرانی و نوسازی ناوگان تاکسیرانی در این دوره مدیریت شهری انجام شده است. هاشمی اظهار داشت: در طول چهارسال گذشته تا حالا اجرای طرح دوچرخه اشتراکی، راه اندازی مسیرهای ویژه دوچرخه سواری، مناسب سازی معابر برای معلولان و جانبازان، ساخت خیابان کامل، برنامه ریزی جهت اجرای مسیر اتوبوس برقی در خیابان جمهوری، توسعه مراکز معاینه فنی، اجرای طرح معاینه فنی برتر و اجرای طرح کاهش، اتفاق افتاده است.
هاشمی درباره بخش سوم توسعه حمل و نقل هوشمند، اظهار داشت: گسترش زیرساخت فیبر نوری، توسعه سامانه های ثبت تخلف از چراغ قرمز، توسعه سامانه های ثبت تخلف سرعت، تکمیل رینگ ورودی و خروجی محدوده طرح کاهش، توسعه چراغ های راهنمایی و رانندگی، توسعه دپربین های نظارت تصویری، برنامه ریزی جهت بکارگیری بخش خصوصی در نصب ۴۲۰۰ سامانه هوشمند حمل و نقل نیز شامل این بخش است. وی بخش چهار، مدیریت عرضه و تقاضا و افزایش ایمنی در حمل نقل عمومی را شامل تغییر الگوی اجرای طرح ترافیک با هدف برقراری عدالت اجتماعی، حذف تبعیض و رانت و فراهم کردن امکان دسترسی تمامی شهروندان به محدوده مرکزی شهر، ساماندهی و مدیریت پارک حاشیه ای، شروع راه اندازی پارکینگ های محله ای، تغییر رویکرد خط کشی معابر بزرگراهی و اجرای خط کشی عملکرد محور، اصلاح هندسی و رفع نقاط حادثه خیز، ذکر کرد. معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران اظهار داشت: اگر بخواهیم در زمینه حمل و نقلی موفق باشیم باید سالانه نزدیک به ۲۰ هزار میلیارد تومان به قیمت فعلی هزینه نماییم. وی با اشاره به این که برای توسعه سیستم حمل و نقلی استفاده از ظرفیت اوراق مشارکت، و شرکت مجتمع ایستگاهی استفاده شد که امسال از محل مجتمع های ایستگاهی شهرداری هزار میلیارد درآمدزایی داشته و پیش بینی می شود سال آینده به رقم ۲ هزار میلیارد برسد، گفت: استفاده از ماده ۱۸ و ۱۲ قانونی و کاهش مصرف سوخت و پیگیری و تهاتر مطالبات اعتبارات حوزه حمل و نقل از سال ۹۶ در حوزه اعتبارات رشد نسبتاً خوبی داشته است. وی از استفاده از رقم حدود ۵ هزار میلیارد در تبصره ها و ردیف های اعتباری و مابقی در بودجه سالانه شهرداری برای توسعه حمل و نقل عمومی آگاهی داد و اظهار داشت: در روزهای کرونا بیش از ۱، ۱۰۰ میلیارد تومان در اتوبوسرانی و مترو کاهش درآمد داشته ایم در صورتیکه ۱۵۰ میلیارد هزینه های ما افزایش داشته است. وی با اشاره به افتتاح ۳۹ ایستگاه مترو، اعلام نمود شهرداری عملکرد قابل قبولی دراین زمینه داشته است و روند توسعه خطوط مترو از سال ۷۷ تا ۱۴۰۰ نشان میدهد که در ۴ سال قبل کار معطل نشده و با سرعت گذشته ادامه داشته و ۳۹ کیلومتر بهره برداری عملکرد قابل قبولی است. هاشمی اظهار داشت: هرچند قسمتی از عملیات راه اندازی این ایستگاه ها در دوره های گذشته اجرا شده بود اما به مرحله بهره برداری نرسیده بود. وی افزود: بهره برداری از ایستگاه هزینه های بالایی دارد. و پیشرفت عملیاتی و ریالی طبق تاریخ مشخص هست. هاشمی درباره توسعه ناوگان مترو توضیح داد: تولید واگن ملی با بومی سازی ۹۸ درصد از افتخارات بوده است. و ۶ ماه پس از رونمایی، نیازمند تأیید بین المللی است. هاشمی درباره قرارداد ۶۳۰ دستگاه واگنی، توضیح داد: متأسفانه شهرداری نتوانست قرارداد ۶۳۰ واگنی دولت را به سرانجام برساند چونکه این قرارداد را وزارت کشور منعقد کرده بود و شرایط تحریم به آن صدمه زد. وی با اعلان اینکه در خطوط مترو، سرفاصله زمانی قطارها کاهش پیدا کرده است، اظهار داشت: دو قرارداد واگن درحال پیگیری است. یک قرارداد توسط شهرداری و قرارداد دیگر توسط سازمان برنامه و بودجه مدیریت می شود. هاشمی با اعلان اینکه در بخش تامین مالی در اتوبوسرانی در سال ۹۹ توفیقات بیشتری حاصل شده، هرچند از سال ۹۶ دولت امکاناتی به این بخش نداده، اظهار داشت: ورود و به کارگیری ۲۰۳ دستگاه اتوبوس تک کابین، ۱۳ دستگاه اتوبوس دوکابین، ۱۷۸ دستگاه مینی بوس، بازسازی و تعمیرات ۵۵۵ دستگاه اتوبوس دوکابین و تک کابین در این چهار سال انجام شده است. وی همین طور از ورود و به کار گیری ۸۰ دستگاه اتوبوس دوکابین و ۱۰۰ دستگاه میدل باس و ۱۲۰ دستگاه اتوبوس تک کابین و بازسازی ۹۰۰ دستگاه اتوبوس تک کابین و دوکاین آگاهی داد و اظهار داشت: دولت در بحث اتوبوس برقی تامین ۱۶۰ میلیارد تومان را ابلاغ کرده که اگر به نتیجه برسد، تامین ۵۰ اتوبوس برقی قطعی می شود. معاون شهرداری تهران اظهار داشت: از ۱۵ هزار دستگاه حدود ۷۰۰ دستگاه اتوبوس نوسازی شده و اگر ایران خودرو همکاری کند همه ۱۵ هزار دستگاه را به نتیجه می رسانیم. وی از اختصاص ۲۹ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان در حوزه بیمه، وام و سایر تسهیلات در بخش تکریم از تاکسیرانان آگاهی داد و اظهار داشت: ۲۰۰ راننده تاکسی در طول این مدت بر اثر کرونا فوت کردند و اگر رانندگان تاکسی مبتلا شوند، موجب نشر می شوند و به همین دلیل مجدداً تقاضا می نماییم که تاکسیران های سراسر کشور در اولویت دریافت واکسن قرار گیرند. هاشمی تصریح کرد: کاهش ۱۳ درصدی را در تصادفات ترافیکی شاهد بودیم و آمار کشته ها از سال ۹۶ حدود ۱۰۰ مورد کاهش پیدا کرده. است علاوه براین ۵۰۰ نقطه را اصلاح هندسی خواهیم کرد. معاون شهردار تهران از صلاح الگوی طرح ترافیک در حوزه معاینه فنی برای تاکسیرانی در سال ۱۴۰۰ که رایگان شده است آگاهی داد و اظهار داشت: امکانات معیشتی برای راهبران مترو و رانندگان اتوبوس در دستور کار است.
او در آخر اظهار داشت: امیدواریم باوجود مشکلات با افزایش ناوگان حمل و نقل، رضایت شهروندان تهرانی را جلب نماییم.
معاون شهرداری تهران در پاسخ به سوالی درباره طرح ترافیک و کاهش این طرح و خسارتی که به شهرداری وارد شد، اظهار داشت: بیش از پنج تا ۶ بار در ستاد کرونا گزارش خودرا از تعطیلی و کاهش طرح ارائه دادیم و نتیجه این گزارش این بود که تأثیرات لغو طرح ترافیک در کاهش مسافر کمتر از پنج درصد بوده و حتی سفرهای غیر ضرور را افزایش داده و در طول خطوط، سفرهای خودرو ها ۳۰۰ درصد در بعضی شرایط رشد داشته است. وی افزود: در بازگشت طرح ترافیک نیز این طرح به مانند روز اول از ۶: ۳۰ بامداد تا ۶: ۳۰ غروب نبود و شهروندان تا ۸: ۳۰ وقت برای خروج داشتند و خروج از ۱۴: ۳۰ بعدازظهر به بعد نیز آزاد شد. این کار موجب شد شرایط را برای آلودگی هوا و ترافیک افزایش ندهیم. وی با اعلان اینکه شهرداری هیچگاه در باره مسأله طرح ترافیک نگاه اقتصادی نداشت، اظهار داشت: حدود ۵۰۹ میلیارد تومان کاهش درآمد از لغو و کاهش طرح ترافیک داشتیم اما همچنان تابع ستاد ملی کرونا هستیم و از نظر روانی این اجرای ۵۰ درصدی طرح ترافیک می تواند همچنان مؤثر باشد. هاشمی در پاسخ به پرسشی درباره ارائه خدمات به جانبازان و معلولان اظهار داشت: مناسب سازی در اتوبوس های جدید جزو تعهد کسانی است که به ما اتوبوس می فروشند. معاون شهردار تهران درباره نوسازی ناوگان حمل و نقل اظهار داشت: تا الان همه قراردادهای داخلی بوده و فراخوانی که انتشار یافته درباره حدود ۲۵۰ دستگاه اتوبوس و مینی بوس بوده است و امیدواریم تا ۱۵ روز آینده قرارداد بسته شود.
به گفته وی با تنها شرکت داخلی هم که قرارداد بسته شده شرکت ایران خودرو بوده و از این شرکت درخواست کردیم تا در فراخوان اتوبوس و مینی بوس هم حضور داشته باشد تا فضای رقابت برای همه ایجاد شود. اما با قراردادی که با این شرکت بسته شده بود، خط تولید آن در کارخانه فعال شد و بیش از ۲ هزار نفر مشغول به کار شدند. مناف هاشمی اظهار داشت: در طرح ترافیک گفته نشده که باید اتوبوس خریداری شود. در قانون بودجه شهری عوارض طرح ترافیک به سه قسمت تقسیم می شود که ۵۰ درصد برای ماموریت ها به معاونت حمل و نقل و ترافیک بر می گردد. معاون شهردار تهران افزود: از سه ماه گذشته ۳۴۰ درصد نیوجرسی در ۱۰ کیلومتر جنوب تهران برای کاهش تصادفات کشیده شده است. دیوارهای صوتی و خط کشی ها نیز همچون این ردیف اجرا می شود و از محل ۴۰ درصد دیگر مجدد باید به معاونت حمل و نقل برمی گردد تا تاکسی ها نوسازی شوند. او افزود: این پول را در دو بانک سپرده می نماییم و دوبرابر این رقم از طرف بانک مهر و کارآفرینی سرمایه گذاری می شود و نوسازی تاکسی ها انجام می شود. سال قبل نزدیک به ۵ هزار تاکسی نوسازی شده و امسال با این منبع ۱۵ هزار تاکسی را نوسازی خواهیم کرد. البته کمک های بهینه سازی مصرف سوخت را امسال می گیریم. ۲۰ درصد بقیه برای زیرساخت های مترو می رود. وی ادامه داد: از صد در صد طرح ترافیک سال ۹۹ حدود ۶۰ درصد کم شد. باید ۵۰۰ میلیارد درآمد داشتیم اما ۱۰۰ میلیارد درآمد داشتیم. البته این احتمال وجود دارد که ۵۰ درصد مربوط به نوسازی تاکسی را معاونت مالی در امور دیگری مصرف کرده باشد اما انتظار این است که طبق مصوبه شورای شهر تهران اینطور هزینه شود. وی اظهار داشت: برای خرید اتوبوس ردیف بودجه ای داشتیم و از اوراق مشارکت نیز استفاده کردیم. امسال خرید ما از همین دو منبع خواهد بود. حدود ۷۰۰ میلیارد تومان برای خرید اتوبوس داریم و ۴۰۰ میلیارد از اوراق مشارکت داریم. یعنی ۱۱۰۰ میلیارد برای خرید اتوبوس داریم. معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران درباره عدم توسعه سیستم حمل و نقل و عدم وصول مطالبات دولت دراین زمینه اظهار داشت: مدیریت سیستم حمل و نقل عمومی بدون کمک دولت و فقط توسط شهرداری امکان پذیر نیست. در طول سی سال قبل همیشه دولت ها ۸۲/۵ یا ۷۵ درصد پول یک دستگاه اتوبوس را یارانه می دادند، در حوزه واگن نیز دولت ۱۰۰ درصد یارانه می داده و در حوزه ساخت نیز بیش از ۵۰ تا ۶۰ درصد آمار مشارکت از جانب دولت داشتیم. وی ادامه داد: دولت به مرور مشارکت خودرا کم کرد و طبیعی است که این کار پرهزینه که یک کیلومتر آن در حوزه مترو ۱، ۱۰۰ میلیارد تومان و درباب اتوبوس برقی ۸۰۰ میلیارد تومان هزینه خواهد داشت با بودجه شهرداری و عوارض مردم امکان پذیر نیست. هاشمی اضافه کرد: خدمتی که دولت می تواند انجام دهد این است که یارانه این کار را بپردازد. یارانه بهترین مسیر است چونکه کسانی که خودرو های شخصی ندارند و نیازهای بیشتری دارند و در حقیقت از قشرهای مختلف از حمل و نقل عمومی استفاده می نمایند. وی ادامه داد: مسافرین ثابت ما حدود ۷۰۰ تا ۸۰۰ هزار نفر است و لغو کامل طرح ترافیک فقط ۳۰ هزار نفر کاهش داشتیم. وی با اشاره به این که در برخی از دولت ها با وجود برخورداری از منابع مالی، کوتاهی انجام شد و به سبب دایلر کوتاهی های گذشته ناوگان حمل و نقل فرسوده است بدین سبب اگر سالی ۱۰۰ دستگاه اتوبوس و واگن هم اضافه نماییم باز هم کافی نخواهد بود.
هاشمی اظهار داشت: در بعضی کشورها در وضعیت کرونا از یک میلیارد دلار و سه میلیارد پوند و گاهی ۲ میلیارد دلار به بخش حمل و نقل از جانب دولت ها کمک شد. وی افزود: در شهرداری توانستیم بودجه را به ۱۴، ۰۰۰ میلیارد تومان برسانیم که ۲، ۳۰۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت است و اگر یارانه بلیت اتوبوس رانی، تبصره ۱۸ و ۱۹ و ماده ۱۲ را نیز فعال نماییم، جمع اینها به سه هزار میلیارد تومان هم نمی رسد.
هاشمی اظهار داشت: در حقیقت اگر سالانه ده هزار میلیارد تومان دولت به شهروندان یارانه بدهد و ۱۰ هزار میلیارد تومان شهرداری تخصیص دهد، از ۱۰ سال آینده وضعیت حمل و نقل می تواند بهبود پیدا کند.علی امام: آمارهای کتاب سال مترو صحیح استعلی امام نیز درباره تهیه کتابچه ای برای مترو و تفاوت امار ساخت و ساز مترو اظهار داشت: درصد پیشرفت ایستگاه ها در کتاب سال ۹۷ انتشار یافته است. البته در آن کتاب نوشته شده که از برخی ایستگاه ها با عنوان صد درد صد تکمیل شده یاد کرده است. وی افزود: در صورتیکه ایستگاه صد درصد تکمیل یافته نداریم. درصدهایی که اعلام شده درباره پیشرفت کار ساختمانی مترو است. حدود ۴۵ درصد ساخت ایستگاه ها ساختمانی و ۵۵ درصد تجهیزاتی است. آمارهای اعلام شده با احتساب تجهیزات کاملآ درست است.
منبع: كار در محل
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب