گزارش كار در محل؛
حق طبیعی هوای پاك همچنان در محاق
به گزارش كار در محل در صورتی كه مطالعات علمی بر تأثیر آلودگی هوا بر تشدید مبتلا شدن به كرونا تاكید دارند؛ اما همچنان 26 دستگاه متولی مهار آلودگی حتی به اجرای وظایف ابتدایی خود هم بی توجه هستند.
خبرگزاری مهر، گروه جامعه: آلودگی هوا در میانه های پاییز تا میانه های زمستان از اواسط دهه ۷۰ تا به امروز که در سال پایانی سده قرار داریم، تبدیل به معضل ثابت هر ساله کشور شده است. معضلی که امسال با شیوع ویروس کرونا چهره خشن تری پیدا کرده است؛ چونکه مطالعات علمی نشان میدهد افزایش و غلظت ذرات معلق می تواند منجر به تشدید علایم بیماریهای قلبی و ریوی شود و امسال به سبب شیوع بیماری کرونا اثرات سو آلودگی هوا دو چندان شده است؛ چونکه از یک سو آلودگی هوا سبب ضعیف شدن عملکرد ریه ها و سیستم ایمنی بدن می شود و راه را برای ابتلاء به بیماری هموار می کند و از طرف دیگر به اذعان کارشناسان سازمان جهانی بهداشت، ویروس کرونا می تواند بوسیله ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون منتقل شود، بدین سبب آلودگی هوا امکان ابتلاء به بیماری کرونا را بیشتر می کند. پیش بینی زودهنگام کاهش بارش های پاییزی هم مسئولان را به فکر نبرد باتوجه به این پیش بینی ها و هشدارها انتظار می رفت در اجرای قوانین موجود برای مهار هر چه بیشتر آلودگی هوا پافشاری بیشتری شود، اما پایداری جو و سکون هوا در ایام ابتدایی پاییز امسال موجب شد ذرات معلق هوا که عامل اصلی آلودگی هوا در فصل سرد سال هستند، زودتر سر و کله شان پیدا شود، بطوریکه از بیستم تا بیست و هفتم مهرماه به صورت مداوم هوا در شرایط ناسالم برای گروه های حساس قرار داشت. این در حالیست که خرداد ماه سال جاری سحر تاج بخش رئیس سازمان هواشناسی به پیش بینی وضعیت بارش ها در سال آبی آینده پرداخت و اظهار داشت: برمبنای داده های هواشناسی بارش های پاییز دیرتر از زمان عادی آغاز می شود و همین طور این بارش ها نه فقط دیرهنگام بلکه کمتر از حد نرمال خواهد بود و با این اوصاف باید منتظر شروع زودهنگام پدیده وارونگی دما در کلانشهرها باشیم.
تعداد جان باختگان کرونایی هم زمان با تشدید آلودگی ها افزایش یافت و این احتمال علمی هم قوت گرفت که آلودگی هوا احتمال ابتلاء را تشدید کرده است، این شرایط برای تهران بعنوان بزرگترین کلان شهر آلوده که نیمی از قربانیان کرونا را هر روز به نام خود ثبت می کند، نگران کننده تر است. این چالش محیط زیستی در حالی به نگرانی های کرونایی با ابعاد بهداشتی، اقتصادی و اجتماعی افزوده شده است که در تابستان سال ۱۳۹۶ قانونی تحت عنوان «قانون هوای پاک» برای کنترل عوامل آلاینده های هوا در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسیده بود و دستگاه ها موظف شده بودند در بازه های زمانی مشخص به مهار آلاینده ها بپردازند.
تقریباً هیچ دستگاهی به وظایف قانونی اش برای کنترل آلودگی هوا عمل نکرده است، حتی صداوسیما هم برای تولید محتوا پول می خواهد اما مسعود تجریشی معاون سازمان محیط زیست در گفت و گو با خبرنگار مهر با اشاره به اینکه تقریباً هیچ یک از دستگاه های مسئول به وظایف خود در زمینه کنترل آلاینده های هوا عمل نکرده اند و به زودی معرفی می گردند، اظهار داشت: در خیلی از موارد، دستگاه ها می گویند عدم توجه به اعتبارات اجرائی این قانون، موجب معطل ماندن آن شده اما جالب است که حتی صداوسیما هم که باید برنامه های آموزشی رایگانی برای آگاهی بخشی خطرات آلودگی هوا پخش کند، از ما پول می خواهد و وزارت بهداشت بعنوان متولی سلامت، هیچ اطلاعاتی از ارتباط آلودگی هوا و بیماری کرونا منتشر نمی کند و اطلاعات موجود از طرف سازمان محیط زیست منتشر می شود. خودروهای غیراستاندارد عامل اصلی آلودگی هوای این روزهای شهرها وی مهمترین عامل آلودگی این روزهای هوای کشور استاندارد نبودن خودرو ها، کامیون ها و اتوبوس ها عنوان نمود و اظهار داشت: این مساله سبب شده که مصرف بنزین خودورهای ما ۲ برابر کشور ترکیه ای باشد که بمراتب بیش از ما خودرو دارد. بهزاد اشجعی دبیر کمیته فنی صدور مجوزهای خودرویی سازمان محیط زیست و عضو کارگروه ملی کاهش آلودگی هوای کلانشهرها نیز در گفت و گو با خبرنگار مهر با اشاره به اینکه هرسال که به اوج آلودگی هوا می رسیم برخی مسئولین از ما می پرسند: راهکار چیست؟ اظهار داشت: راهکارها همان هایی هستند که از سال ها قبل مصوب و قانون شده اند. فقط باید اجرا می شدند که نشدند.
وی با اعلان اینکه راهکار آلودگی هوا مُد لباس نیست که هرسال شکل جدیدی داشته باشد. افزود: برخی برای فرار از مسئولیت به دنبال راهکار جدیدند. راهکارهای آلودگی هوا مُد لباس نیست که هر سال شکل جدیدی داشته باشد، برخی برای فرار از مسئولیت دنبال راهکار جدید هستند اشجعی یکی از مؤثرترین راه های کنترل آلودگی هوا را طرح LEZ برشمرد و اظهار داشت: متأسفانه خیلی ها این طرح را با معاینه فنی اشتباه می گیرند. در اصل معاینه فنی یک الزام الزامی برای همه خودرو ها در همه نقاط کشور است. اما LEZ فراتر از این است و غیر از دارا بودن معاینه فنی، الزامات دیگری مثل سن و استاندارد خودرو ها در آن مهم می باشد. و محدودیت های خودرو ها برای ورود به مناطق طرح Lez می تواند متفاوت باشد و هدف آن فقط آن فقط فیلتر کردن خودرو های کم آلاینده برای ورود به برخی مناطق شهر است. بعنوان مثال در بعضی از شهرهای جهان، فقط ورود خودرو های برقی یا هیبریدی به یک منطقه خاص مجاز است. این همان مسأله ای است که معاون سازمان محیط زیست نیز بر آن تاکید داشت، تجریشی در این زمینه اظهار داشت: قسمتی از خودرو های در حال تردد در کلانشهرها کاربراتوری هستند و آلایندگی زیادی دارند و این مساله سبب شده است که میزان روزهای آلوده بالاتر رود. اشجعی با اشاره به اینکه در تهران نیز چند سال پیش طرح LEZ تهیه شد اما هیچ گاه اجرا نشده است اظهار داشت: البته ما در کنترل و الزام معاینه فنی نیز کماکان به جایی نرسیده ایم. معاینه فنی خودرو ها فقط در تهران بطور کامل انجام می شود و در مشهد و اصفهان و تبریز و کرج نیز به صورت محدود در حال انجام می باشد.
یکی از الزامات برای واردکنندگان در طرح واردات کامیون های دست دوم ارائه گواهی اسقاط کامیون فرسوده است، از زمان شروع اجرای این طرح، قیمت کامیون های اسقاطی ۵ برابر شده است طی سال های گذشته رئیس سازمان محیط زیست خودرو های دیزلی را از عوامل مهم آلودگی هوا برشمرده است، اشجعی نیز با اعلان اینکه یکی از الزامات برای واردکنندگان کامیون در طرح واردات کامیون های دست دوم ارائه گواهی اسقاط کامیون فرسوده است، گفت: جالب است بدانید از زمان شروع اجرای این طرح، قیمت کامیون های اسقاطی ۵ برابر شده است، جالب تر اینکه قیمت کامیون ۲۵ ساله ۴ برابر کامیون ۲۳ ساله است. در صورتیکه سن فرسودگی کامیون ۲۴ سال است. بازیگران اصلی مقابله با آلودگی همچنان در حال حل اختلافات هستند این عضو کارگروه آلودگی هوا در ادامه گفت: صفر تا صد کنترل معاینه فنی در بدنه وزارت کشور انجام می شود. شهرداری، پلیس و سازمان شهرداری ها بازیگران این مساله هستند. اما می بینیم که با گذشت چند سال هنوز این ارگان های زیر مجموعه یک وزارتخانه با یکدیگر اختلاف دارند و طرح به این مهمی را بطور کامل اجرا نکرده اند.
وحید نوروزی کارشناس محیط زیست نیز در گفت و گو با مهر خودشیفتگی و عدم باور به وجود اثرات وحشتناک آلودگی هوا در بین مسئولان و عدم استفاده از ابزار علمی شناخته شده جهانی برای مهار این چالش بزرگ را مهمترین عامل حل نشدن معضل آلودگی هوا در کشور عنوان نمود. وی با اشاره به اینکه بیش از ۲۶ دستگاه در ایجاد و تشدید آلودگی هوای کلانشهرها و به صورتی نقش دارند اظهار داشت: آلاینده مشخص است و برنامه های جامعی برای کنترل و تهیه و تدوین شده اما تصمیم گیرندگان آب در هاون می کوبند. این کارشناس گفت: هر چند طی سال های اخیر تا حدودی در حذف خودرو های کاربراتوری، ارتقای استاندارد تولید خودرو ها، ارتقا استاندارد سوخت، دولت الکترونیک، گسترش مترو و سیستم هوشمند ترافیک موفقیت هایی حاصل شده است اما مشکلات و چالش ما در حل این معضل ر مدیریتی است. چونکه نظارت ها دراین زمینه کامل نیست. نوروزی تشکیل وزارتخانه واحد محیط زیست و منابع طبیعی را چاره پاسخگویی دستگاه ها به وظایف خودرا اجرای قانون دانست و اظهار داشت: شرح وظایف فعلی سازمان محیط زیست، باتوجه به عدم پاسخگویی به مجلس نمی تواند نقش کلیدی نظارت بر مهار چالش آلودگی هوای کلانشهرها داشته باشد.
منبع: kardarmahal.ir
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب