در گزارش كار در محل مطرح شد
آموزش به بچه های با نیاز ویژه كار تیمی است
به گزارش كار در محل مدیر توانبخشی سازمان آموزش وپرورش كودكان استثنایی اظهار داشت: آموزش به بچه های با نیاز ویژه كاری تیمی است و اولویت این است كه بچه ها پیش از ورود به چرخه آموزش، توانبخشی كه نیاز دارند را دریافت نمایند.
محبوبه ضرغام پور مدیر توانبخشی و مشاوره و مددكاری سازمان آموزش و پرورش كودكان استثنایی كشور در گفتگو با خبرنگار مهر درباب معلولیت هایی كه این بخش تحت پوشش دارد و كم و كاستی های آن بیان كرد: بخش ما با تمام معلولیت ها كه در این سازمان هفت گروه را شامل می شوند و تحت پوشش دارند، سروكار دارد كه شامل كاردرمانی، گفتاردرمانی، شنوایی سنجی، بینایی سنجی، فیزیوتراپی و ارتوپدی است.
وی افزود: بیشترین آمار همكاران ما مربوط به كاردرمان گرها، گفتاردرمان گرها و شنوایی سنج ها هستند و تعداد بینایی سنج، ارتوپد و فیزیوتراپ خیلی كم است.
به گفته زرقام پور، بیشتر از ۲ هزار لطمه دیده جسمی- حركتی تحت پوشش این بخش هستند كه فیزیوتراپ ها تنها به مدارسی اختصاص پیدا می كنند كه در آنها دانش آموزان دارای لطمه جسمی- حركتی وجود داشته باشند و در مدارسی كه صرفا دانش آموزان با لطمه شنوایی را تحت پوشش دارند، فیزیوتراپ یا ارتوپد تعلق نمی گیرد.
مدیر توانبخشی و مشاوره و مددكاری سازمان آموزش و پرورش كودكان استثنایی كشور بیان كرد: برخی از نیروهای ما رسمی هستند و ۲۷۰ نیروی طرحی نیز بطور معمول داریم كه فارغ التحصیلان رشته های مرتبط هستند كه طرح خودرا در این سازمان می گذرانند. در مجموع این تعداد نیرو پاسخگوی تمام نیاز بچه ها نیست. برای همین ما خرید خدمات توانبخشی را هم داریم كه هر سال اعتبار خوبی برای آن تأمین می شود.
ضرغام پور افزود: در طرح خرید خدمات، مدارس بچه ها را به كلینیك های بیرون ارجاع می دهند و هزینه ها را مدرسه پرداخت می كند.
وی با اشاره به اینكه نسبت تعداد معلم به دانش آموزان در مدارس استثنایی یك به ۶.۱۶ نفر است، اظهار داشت: در واقع این نسبت باید یك به پنج باشد. در حوزه توانبخشی بیشترین نیاز را داریم، چونكه ورودی بوسیله ماده ۲۸ و دانشگاه فرهنگیان در این بخش نداریم. البته رئیس سازمان بنای رایزنی با دانشگاه فرهنگیان را دارد.
ضرغام پور در ادامه با اشاره به اینكه نیروی طرح سنجش قبل از ورود به دبستان فارغ از نیروهای ثابت در سازمان تأمین می شود، اظهار داشت: در واقع ما در سازمان با نیروهایی كه در اختیار داریم، بچه ها را از شروع سال تحصیلی تا آخر سال تحصیلی تحت پوشش داریم. اساسا این تعداد نیرو جوابگو نیست اما اهتمام می نماییم در ارائه خدمات و ارزیابی ها اولویت را به بچه هایی بدهیم كه نیازمندتر هستند و خانواده هایشان توان پرداخت هزینه ها را ندارند اما بطور كلی به همین تعداد نیرویی كه هم اكنون جذب سازمان هستند، نیروی اضافه تر نیاز داریم، چونكه از ۱۶۰۰ مدرسه تحت پوشش این سازمان، ۸۰۰ مدرسه نیروی توانبخشی دارند.
مدیر توانبخشی و مشاوره و مددكاری سازمان آموزش و پرورش كودكان استثنایی كشور درانتها بیان كرد: ما یك موج بازنشستگی را هم داریم و اینكه بیشتر نیروهای شاغل در این عرصه ها مایل هستند بازنشستگی قبل از موعد داشته باشند، چونكه عموما كلینیكی در بخش خصوصی دارند و می خواهند زودتر از سیستم دولتی بیرون بروند و كار خودرا در بخش خصوصی ادامه دهند. این را باید در نظر بگیریم كه آموزش به بچه های با نیاز ویژه كاری تیمی است و اولویت كار تیمی این است كه بچه ها پیش از ورود به چرخه آموزش، توانبخشی كه نیاز دارند را دریافت نمایند.
منبع: كار در محل
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب