معماری امروز شهرها آرامش بخش نیست

معماری امروز شهرها آرامش بخش نیست كار در محل: رئیس شورای عالی استانها اظهار داشت: شهرسازی و معماری در شرایط كنونی در شهرهای ایران، شاخص و آرامبخش نیست.



به گزارش كار در محل به نقل از مهر، مرتضی الویری در اولین اجلاس مجمع مشورتی روسای كمیسیون های شهرسازی و معماری شوراهای كلانشهرها و مراكز استان ها كه بامداد امروز در سالن شیبانی در حال برگزاری است اظهار داشت: شهرسازی و معماری در شرایط كنونی در شهرهای ایران، شاخص و آرامبخش نیست. نظام پول پایه ساخت و ساز سبب شده كه روح انسان گرایی و اجتماع پایگی در شهرسازی به نابودی كشانیده شود و خودرو و اتوبان دو عامل كلیدی هستند كه معنا و هویت شهر را به اغتشاش كشانده اند و در شرایط كنونی یك دفعه برای همیشه باید انسان بعنوان كانون شهر مورد توجه قرار گیرد و متاسفانه حالا پول، خودرو، ثروت اندوزی، كانون شهرسازی و معماری شده است.
رئیس شورایعالی استان ها افزود: بافت های فرسوده شهر و نواحی اسكان غیر رسمی دو مسئله اصلی شهرسازی ایران هستند و در برنامه ششم توسعه بازآفرینی شهری برای حل این دو مسئله در اولویت برنامه های دولت ملی و محلی قرار دارد و شهرداری ها لازم است نگاهی بلندمدت به شهر و شهرداری داشته باشند و بازآفرینی شهری، توجه به شهر و ظرفیت های دورنی آن است. به عبارت روشن تر یكی از طریق های شكوفایی شهری در شرایط كنونی بازآفرینی شهری است.
الویری اضافه كرد: به واسطه تامین درآمد، از نظام ساخت و ساز در شهرها، اساساً شهرهای كنونی توجهی به كیفیت ندارند و بی توجهی به كیفیت شهرسازی و معماری در ایران سبب گشته است تا هویت و معنای سكونت مختل شود.
وی افزود: اگر به ساخت و سازهای شهرك غرب، اكباتان و امثالهم توجه گردد به روشنی می توانیم پی ببریم كه ساكنان این شهرها با احصاء به تعلق بیشتر و حفظ مكانی جدی تر مواجه اند. این آرامش و تعلق به شیوه معماری و شهرسازی متناسب و مناسب بر می گردد. حال آنكه این احساس در مسكن مهر نیست و پس تامین خدمات در فضاهای شهری به درستی و نظام طراحی شهری در شهرسازی محورهای اصلی هستند و حال اینكه در شهرسازی كنونی، ایران متاسفانه تنها متغیر كلیدی، تامین درآمد است.
رئیس شورایعالی استان ها اظهار داشت: اجتماع روسای كمیسیون های معماری و شهرسازی شوراهای مراكز استان ها و تمركز آنها بر موضوعات معماری و شهرسازی می تواند منجر به انتقال تجربه های موفق و راهكارهای خلاقانه شود كه از آن چاره ها می توان به بازبینی در نظام درآمدی شهرداری، كاهش هزینه ها، مدیریت یكپارچه شهری و بازبینی قانون شوراها اشاره نمود.
الویری خاطرنشان كرد: تهران شهری بی هویت از نظر معماری و شهرسازی و شهری ناامن در زمینه سوانح طبیعی است و تهران شهری پرتراكم از نظر جمعیت و آلودگی هوا و صدا و تهران شهری است غیر زمان از نظر ترافیكی و تهران شهری دارای بافت های فرسوده گسترده در مناطق مركزی و جنوبی است كه باید به این موارد توجه گردد.
مهدی جمالی نژاد نیز در ادامه این اجلاس اظهار داشت: جهت بررسی حوزه شهرسازی و اینكه چرا در این عرصه به موفقیت دست پیدا نكرده ایم باید به گذشته برگردیم و موارد را مورد بررسی قرار بدهیم.
وی اضافه كرد: اگر می بینیم معماری شیخ الاشراف و طوسی امروز هنوز پس از سال ها پایدار می باشد به علت این است كه تنها از یك روح معنوی برخوردار بوده اند.
معاون وزیر كشور افزود: باید مثل گذشته كه معماری و شهرسازی ما را به عالم معنا وصل می كرد این مورد مورد توجه قرار بگیرد و معماری جدیدیمان متاسفانه تهی از این معنا و مفهوم هستند.


منبع:

1398/04/13
13:09:40
5.0 / 5
5101
تگهای خبر: خدمات , ساخت و ساز , شهرداری , شهرسازی
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۱ بعلاوه ۳
کار در محل

كار در محل

کار در محل سفارش دهنده

kardarmahal.ir - حقوق مادی و معنوی سایت كار در محل محفوظ است