شرح اصول هشت گانه حاکم بر ابتکار ایران-راه در کریدور شمال-جنوب

شرح اصول هشت گانه حاکم بر ابتکار ایران-راه در کریدور شمال-جنوب به گزارش کار در محل، وزیر راه و شهرسازی ضمن اشاره به اصول هشت گانه حاکم بر ابتکار ایران-راه در کریدور شمال-جنوب، بهره مندی حداکثری برای رونق مبادلات و توسعه مسیرهای کریدور حمل و نقل بین المللی شمال-جنوب را خواهان شد.


به گزارش کار در محل به نقل از ایسنا، مهرداد بذرپاش در سومین نشست سه جانبه ایران-هند و روسیه که با هدف تسهیل ترانزیت در راه کریدور شمال-جنوب با حضور مقامات کشورهای مختلف در تهران برگزار گردید، ضمن خیرمقدم به مدعوین گفت اصول حاکم بر ابتکار ایران-راه که در پیوند عمیق با مفاهیم در رابطه با کریدور شمال-جنوب هستند، شامل ۸ اصل اساسی بدین شرح هستند:
۱- چندجانبه گرایی یا به عبارتی حرکت به سمت همگرایی اقتصادی در عرصه کریدورها و خنثی سازی یک جانبه گرایی و تحریم ها
۲- مشارکت جویانه یعنی پاسخ به نیازها و تامین منافع مشترک ذی نفعان.
۳-رویکرد همسایگی ترانزیتی به مفهوم ایجاد فرصت های ترانزیتی و لجستیکی برای کشورهای همسایه و غیرهمسایه بوسیله تقویت پیوندهای ترانزیتی
۴- رویکرد شبکه ای یعنی هم افزایی کلیه زیرساخت ها و تسهیلات ترانزیتی و لجستیکی ذی نفعان بمنظور آزادسازی ظرفیتهای بالقوه شرکای ترانزیتی
۵-تسهیل گر یعنی توجه به درهم تنیدگی ترانزیت، لجستیک، تجارت و امور مالی - بانکی و هماهنگ سازی رویه ها، قوانین در این زمینه ها
۶- مبتنی بر حافظه تاریخی یا به عبارتی، یادآور مناسبات تاریخی کشورها در قرن های پیشین در مراودات تجاری جهانی
۷-هوشمندانه و فناورانه یعنی تقویت جریان انتقال دانش، تجربیات و فناوری لجستیکی و ترانزیتی با تأکید بر فناوری های هوشمند و دیجیتال
۸- انعطاف پذیر و تاب آور یا به عبارتی، حفظ کارایی و کیفیت زیرساخت ها و خدمات حمل ونقلی و لجستیکی در وضعیت مختلف
بذرپاش در این جلسه کلیدی خطاب به حاضران افزود: در امتداد بهره مندی حداکثری از پنجره فرصت بیان شده جهت رونق مبادلات و توسعه مسیرهای مقرون به صرفه در راستای شمال-جنوب و مشخصاً کریدور حمل و نقل بین المللی شمال-جنوب در قالب مشارکت جویانه، راهبردهای اساسی این ابتکار را به شرح زیر پیشنهاد می کنم:
۱- حمایت و تشویق فعالان و بازیگران تجارت، لجستیک، حمل و نقل و ترانزیت بمنظور توسعه و تقویت حمل و نقل ترکیبی و چندوجهی
۲- استفاده از ظرفیت شورای هماهنگی کریدور شمال-جنوب بمنظور همسان سازی سازوکارهای همکاری و پیاده سازی مفهوم پنجره واحد ترانزیت
۳- استفاده از ظرفیت سازمان های بین المللی و منطقه ای همچون سازمان همکاری شانگهای، اتحادیه اقتصادی اوراسیا و سازمان همکاریهای اقتصادی یا همان اکو
۴- مدیریت یکپارچه جریان حمل و نقل و توسعه حمل و نقل فناورانه، با تأکید بر اتصال پلتفرمهای آنلاین و اشتراک گذاری اطلاعات و داده ها با تکیه بر امکان رصد محموله ها در راه کریدور
۵- توسعه همکاری ها در عرصه بیمه های حمل و نقل و افزایش گردش پول در مبادلات و تسویه های مالی در مناسبات حمل و نقل و ترانزیتی برمبنای پیمان های پولی دوجانبه جهت دفع ریسک های مالی و رقابتی تر شدن مسیرهای کریدور شمال-جنوب
۶- تعمیق همکاریهای راهبردی در حوزه سرمایه گذاری مشترک در گسترش زیرساخت های کلیدی حمل و نقل و لجستیکی جهت تسریع در تکمیل و توسعه آنها
وزیر راه و شهرسازی بعد از بیان محورهای راهبردی، خطاب به حاضرین تشریح کرد: حضار محترم، نزدیک به یک ماه قبل و در سخنرانی ام در بیست و ششمین مجمع بین المللی اقتصادی در سنت پترزبورگ، ابتکار جمهوری اسلامی ایران به نام ایران-راه (IRAN-RAH) را به عنوان پنجره فرصتی جهت استفاده کشورهای ذی نفع و کلیه بازیگران عرصه تجارت، لجستیک و ترانزیت، از قلمروی جمهوری اسلامی ایران به عنوان سرزمین فرصت های لجستیکی و ترانزیتی مطرح و اشاره کردم که واژه راه در زبان فارسی، همزمان هم به مفهوم راه و هم راهکار است.
بذرپاش افزود: لذا، ایران-راه به این معنا است که ایران، هم به عنوان راه و هم چاره، برای پیوندهای امن، ایمن، سهل، سریع و مقرون به صرفه ی اقتصادی، برای رقابت سازنده و مشارکتِ بازیگران ذی نفع در حوزه ترانزیت و لجستیک نقش آفرینی خواهدنمود. بدین ترتیب، کشورهای منطقه و فرامنطقه ای این فرصت را خواهند داشت که با بهره گیری از مسیرها، امکانات و ظرفیتهای ایران، بخش عمده ای از مسائل ترانزیتی و لجستیک خودرا حل کنند.
وی یادآورشد: از نظر تاریخی، سرزمین ایران قرن ها به عنوان گذرگاه بین قاره ای، نه فقط نقشی کلیدی در تجارت و مبادلات کالا ایفا کرده، بلکه دریچه های تعامل را میان انسان ها گشوده و فصلی با شکوه را در تاریخ بشریت رقم زده است. در این عصر طلایی، در مسیرهای باستانی که از قلمروی ایران می گذشتند، روح صلح و همکاری و سود متقابل برمبنای تشریک مساعی نژادها، اقوام و تمدن ها و ادیان مختلف و نیز جریان های پایدار مبادله فرهنگ، دانش و تجربه موج میزد، و این چنین شد که میراث بزرگ بشریت در این تعاملات و تبادلات شکل گرفت، که آثار باستانی به جا مانده از آن دوران، نظیر کاروانسراها، مؤید این واقعیات انکار ناپذیر است.
این اصول حاکم بر ابتکار ایران-راه، کاملا همسو با مفاهیم بنیادین کریدور شمال-جنوب آزادکننده ظرفیتهای عظیم ناشی از مزیت های گوناگون نسبی و رقابتی جغرافیایی و اقتصادیست.
بگفته وزیر راه و شهرسازی اهمّ این مزیت های نسبی و رقابتی عبارتند از:
۱-همجواری «کریدور شمال-جنوب»، با قطب های تولید و مصرف انرژی جهان
۲-ایجاد ائتلاف های جدید ترانزیتی برمبنای تجارت و توسعه زنجیره تامین نوین
۳-پیوند و دسترسی کشورهای حوزه غرب آسیا، قفقاز، آسیای میانه و خلیج فارس
۴-ایران به عنوان پلی با ثبات، امن، مقرون به صرفه و بهینه برای ترانزیت
۵-فرصت های جذب سرمایه گذاری مشترک کشورهای ذی نفع در کریدور شمال-جنوب در زیرساخت های کلیدی
۶-امکان تعریف و توسعه مسیرهای ترانزیتی ترکیبی و چند وجهی
۷- امکان بهره گیری از ظرفیتهای همکاری همه جانبه سازمان های منطقه ای
دولت ها در تکمیل کریدور شمال- جنوب تسهیل گری کنند
همین طور ویکرام میسری - معاون مشاور امنیت ملی جمهوری هند - در این جلسه بر نقش دولت ها در تسهیل گری کریدور شمال- جنوب اصرار کرد و اظهار داشت: دولت ها تلاش خودرا بالا برند تا بخش های خصوصی بتوانند در کشورهای مختلف با یکدیگر ارتباط بگیرند. هند شرکت کننده در ابتکارات و پروژه های مختلف در حوزه کریدور شمال_جنوب بوده و همیشه متعهد بوده تا به بهترین شکل منابع خودرا در اختیار اجرا کنندگان قرار دهد تا این کریدور (کریدور شمال- جنوب) به عالی ترین شکل اجرا شود.
معاون مشاور امنیت ملی جمهوری هند افزود: هند عمیقاً به بحث اتصال این کریدور اعتقاد دارد که می تواند به سود تمامی کشورهای منطقه باشد، پروژه هایی که این اتصال را به وجود می آورد، در عرصه کشورهای مختلفی است، اما در حقیقت یک پروژه تجاری است که بستری مناسب برای اتصال کشورهای حوزه را برقرار می کند.
وی توضیح داد: ایران و روسیه بازیگران بسیار مهمی در کریدور شمال_جنوب هستند، دو کشور باید موانع و مشکلات پروژه را توضیح دهند تا ما بتوانیم در عرصه هایی که توانمندیم حمایت انجام دهیم.
او اشاره کرد: نکته قابل توجه برای ما این است که بخش خصوصی این مسیر را به مسیرهای دیگر ترجیح دهد، الزامات اولیه برای تبدیل شدن این کریدور به یک مسیر ترجیحی توسعه بنادر، موضوعات نرم افزاری و ارزیابی دستاوردها است.
معاون مشاور امنیت ملی جمهوری هند اظهار داشت: باید به جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه برای موافقت نامه اخیر (اتمام خط آهن رشت - آستارا) آنها تبریک گفت، این موافقتنامه بطور قطع در تکمیل کریدور شمال_جنوب موثر خواهد بود.
وی اشاره کرد: دولت ها باید در این پروژه نقش تسهیلگری ایفا کنند، اما بخش خصوصی بهره ور نهایی این پروژه است و باید دولت ها تلاش خودرا بالا برند تا بخش های خصوصی بتوانند در کشورهای مختلف با یکدیگر ارتباط بگیرند.
طبق اعلام وزارت راه و شهرسازی، نشست یاد شده اکنون با سخنرانی نمایندگانی از کشور هند و روسیه درحال برگزاری است.



1402/04/13
13:15:00
0.0 / 5
401
تگهای خبر: اقتصاد , بانك , بیمه , تسهیلات
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۳ بعلاوه ۴
کار در محل

كار در محل

کار در محل سفارش دهنده

kardarmahal.ir - حقوق مادی و معنوی سایت كار در محل محفوظ است