سخنگوی شورای شهر تهران در واكنش به سخنان زالی؛

پیشنهاد شورا روشن است توقف حمل و نقل عمومی پایتخت

پیشنهاد شورا روشن است توقف حمل و نقل عمومی پایتخت به گزارش كار در محل سخنگوی شورای شهر تهران اظهار داشت: پیشنهاد تعطیلی سیستم حمل و نقل عمومی را بوسیله شهردار تهران، به هیأت دولت و ستاد ملی ارسال كردیم، اما موضوع در آنجا مسكوت ماند و تصمیمی گرفته نشد.


به گزارش كار در محل به نقل از مهر، علیرضا زالی فرمانده ستاد مبارزه با كرونا در كلانشهر تهران، امروز اعلام نموده است تصمیم گیری درباب توقف كارهای مترو با شورای شهر است. این در حالیست كه چهارم فروردین اعضای شورای شهر تهران در بسته ای پیشنهادی به دولت این مساله را مطرح كرده بودند كه سیستم حمل و نقل عمومی همچون مترو، اتوبوس و مینی بوس تا ۱۶ فروردین تعطیل شود. علی اعطا سخنگوی شورای شهر تهران در پاسخ به این پرسش كه چرا این تصمیم گیری برعهده شورای شهر تهران گذاشته شده در صورتیكه قبل از این پارلمان محلی پایتخت در تصمیم گیری ستاد ملی مبارزه با كرونا نقشی نداشت، به خبرنگار مهر اظهار داشت: اخیراً در گفتگوی مجازی بین اعضای شورا پیشنهادهایی را جهت ارسال به شهردار تهران، در ارتباط با تعطیلی برخی فضاها و فعالیت ها در شهر، تنظیم كردیم. می توان گفت مهم ترین پیشنهاد شورا تعطیلی سیستم حمل و نقل عمومی تا ۱۶ فروردین بود. باتوجه به مقیاس و ابعاد تأثیرگذاری تعطیلی سیستم حمل و نقل عمومی، مقرر شد شهردار تهران كه در جلسات هیأت دولت شركت می كنند، موارد پیشنهادی را از طرف شورا مطرح كنند. در ارتباط با تعطیلی حمل و نقل عمومی تا ۱۶ فروردین، تابحال تصمیمی در دولت و ستاد ملی گرفته نشده است، و یا حداقل، مطلبی اعلام نشده است. اما نقل قولی به شورا منتقل شده كه این كار تبعات دارد و به صلاح نیست و صرفاً می توان محدودیت هایی اعمال كرد. اما اینكه فرمانده ستاد عملیات مقابله با كرونا در كلانشهر تهران، امروز گفته است كه تعطیلی حمل و نقل عمومی در دستور كار شورای شهر تهران قرار دارد و منتظریم این مساله را به ما ابلاغ كنند؛ به گمان من اظهار نظر عجیبی است و من از فرمایش ایشان تعجب می كنم، تهران پایتخت كشور است و تصمیماتی در این سطح حتما باید در امتداد سیاست ها و تصمیمات ستاد ملی مقابله با كرونا كه رهبری تصمیمات آنرا در حكم تصمیمات شورای عالی امنیت ملی دانسته اند، اتخاذ شود. در شرایط عادی، تغییرات در روند فعالیت سیستم حمل و نقل عمومی، سیر قانونی مشخصی دارد. اما در شرایط فعلی مدیریت شهری تهران خودرا ملزم می داند در قالب ساختار تعریف شده مدیریت بحران كرونا حركت نماید. وی ادامه داد: در همین راستا ما پیشنهاد تعطیلی سیستم حمل و نقل عمومی را بوسیله شهردار تهران، به هیأت دولت و ستاد ملی ارسال كردیم، اما موضوع در آنجا مسكوت ماند و تصمیمی گرفته نشد. هر چند پیشنهاد دیگر شورای شهر در خصوص تعطیلی كامل بوستان ها، مورد تأیید قرار گرفت و جهت اجرا ابلاع شد. سخنگوی شورای شهر تهران اظهار داشت: شورای شهر تهران پیشنهاد خودرا به دولت و ستاد ملی ارائه كرده است و انتظار این است تصمیم روشن، شفاف و قاطعی گرفته شود. هر تصمیمی را باید برای مردم تبیین و تشریح كرد، و دلیلهای موافقت یا مخالفت را برای مردم توضیح داد. بی تصمیمی در بحث تعطیلی یا اعمال محدودیت در حوزه حمل و نقل عمومی، بی شك شرایط را بدتر می كند. وی با اشاره به آمار استفاده كنندگان مترو در ۶ روز اول سال ۹۹ در تهران، اظهار داشت: طی ۶ روز نخست سال ۹۹، حدود ۷۱۴ هزار نفر برای تردد از مترو بهره برده اند. یعنی بطور متوسط، روزانه قریب به ۱۲۰ هزار نفر در تهران از مترو بهره برده اند. هرچند این آمار، نسبت به همین ایام در سال ۹۸ كاهش چشمگیری داشته است، اما دقت كنیم در فضاهای بسته ای در شهر، كه ضدعفونی آن نیز چندان ساده نیست، و باوجود سیستم تهویه نیز، هوای آلوده منتقل می شود و انتشار می یابد چه حجمی از شهروندان در حال رفت و آمدند. سخنگوی شورای شهر تهران اظهار داشت: پیشنهاد ما روشن است، توقف سیستم حمل و نقل عمومی تا ۱۶ فروردین. به گزارش كار در محل به نقل از مهر، یوسف حجت سرپرست معاونت حمل و نقل و ترافیك شهرداری تهران نیز در گفتگو با سایت خبری شهرداری تهران درباره پیشنهاد شورای اسلامی شهر تهران به ستاد ملی كرونا بابت تعطیلی حمل و نقل عمومی شهر، ضمن مخالفت با این پیشنهاد توضیح داده است: با وجود اینكه یكی از دلیلهای شیوع ویروس كرونا در ایتالیا و اسپانیا حمل و نقل عمومی بوده اما هیچیك از این دو كشور حمل و نقل عمومی خودرا تعطیل نكرده اند. كشورهایی كه حمل و نقل عمومی در آنها تعطیل شده عبارتند از هند، قطر، كویت و اكراین. تعطیلی حمل و نقل عمومی در امریكا، كشورهای اروپایی و همین طور كشورهایی كه بزرگ ترین و شلوغ ترین حمل و نقل عمومی را دارند، اتفاق نیفتاده است. بگفته سرپرست معاونت حمل و نقل و ترافیك شهرداری تهران، تعدادی مشاغل همچون كارگران، آتش نشانان، پرستاران، پزشكان، كاركنان جمع آوری پسماند، بهشت زهرا، اداره برق و…، امكان تعطیلی در هیچ زمان و شرایطی را ندارند. حجت با تاكید بر اینكه امكان تعطیلی حمل و نقل عمومی در شرایط كنونی وجود ندارد، اظهار داشت: قسمتی از جامعه باید سركار بروند تا همه امكان گذران امور زندگی را داشته باشند و نیازهای مهم و روزمره مردم تامین شود؛ بدین سبب نمی توان به صورت صد درصدی شهر را متوقف كرد. وی با اشاره به لزوم تفكیك مشاغل ضروری و غیرضروری در زمان بحران، اظهار داشت: آن دسته از افرادی كه جزو مشاغل ضروری هستند نیاز به رفت و آمدهای درون شهری دارند. قسمتی از این رفت و آمد بوسیله حمل و نقل شخصی صورت می گیرد اما تمامی افراد امكان استفاده از وسایل نقلیه شخصی را ندارند و ترجیح می دهند كه با حمل و نقل عمومی به جابه جایی بپردازند. تعطیلی حمل و نقل عمومی به نفع شهرداری است برای اینكه با كاهش مسافر همچنان هزینه های جانبی خیلی از جمله برق شبكه، تعمیرات و نگهداری، تهیه ملزومات بهداشتی و … بر عهده ماست كه با تعطیلی حمل و نقل عمومی این هزینه های جانبی هم حذف می شوند. وی با اعلان اینكه معاونت حمل و نقل و ترافیك شهرداری تهران تابع تصمیم گیری های شورای شهر و ستاد كرونا است، تصریح كرد: تعطیلی حمل و نقل عمومی در شرایط كنونی مناسب نمی باشد.


منبع:

1399/01/08
23:37:38
5.0 / 5
2899
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۹ بعلاوه ۵
کار در محل

كار در محل

کار در محل سفارش دهنده

kardarmahal.ir - حقوق مادی و معنوی سایت كار در محل محفوظ است