گزارش كار در محل به نقل از مهر؛

چه زمانی سه شنبه های بدون خودرو اجرایی میگردد

چه زمانی سه شنبه های بدون خودرو اجرایی میگردد كار در محل: دو هفته ای است كه شهردار تهران با استفاده از حمل و نقل عمومی یا دوچرخه به ساختمان شهرداری می رود. این حركت شهردار جدید تهران، مخالف و طرفدارانی دارد.



به گزارش كار در محل به نقل از مهر، شهردار تهران در جلسه شورای مدیران شهرداری از قصد خود برای عدم استفاده از خودروی شخصی در هر سه شنبه گفت و از خانواده شهرداری باز درخواست نمود هفته ای یك روز برای بازگشت به محل كار، از شبكه حمل و نقل عمومی استفاده نماید. وی در اولین سه شنبه پس از این درخواست، با مترو و بی آرتی به شهرداری رفت و در سه شنبه گذشته باز با دوچرخه بر سر كار خود حاضر شد. برخی كارشناسان شهری و محیط زیست، از حركت شهردار استقبال كردند و برخی باز معتقد بودند اگر این حركت هدفمند، مستمر و كامل نباشد، فایده ای برای شهر و شهروندان نخواهد داشت. بعضی از چهره های سیاسی باز از این حركت شهردار انتقاد كردند.
غلامحسین كرباسچی یكی از شهرداران پیشین تهران در صفحه اینستاگرامش خطاب به حناچی اظهار داشت: ای كاش آقای حناچی به جای دوچرخه، پگاه زود بدون ترافیك با ماشین به دفتر كارش می رفت و پیگیری و تلاش می كرد صدها واگن معطل مانده مترو زودتر به خطوط مترو ملحق شوند كه صدها هزار مسافر مترو راحت تر و سریع تر برسند و دهها هزار اتومبیل باز كمتر بیرون بیایند.
انتظار مشاركتی از طرف شهروندان نیازمند توسعه زیرساخت هاست
با وجود آنكه بسیاری به این اظهار نظر كرباسچی نقد داشتند اما حقیقت این است كه ناوگان حمل و نقل عمومی تهران ظرفیت پذیرش مسافران تازه را ندارد. ناوگان مترو تهران در آستان بحران است و چند سالی است كه اتوبوس های پایتخت از مرز فرسودگی گذشته اند.
شهرام جبارزادگان كارشناس حوزه حمل و نقل باز با اشاره به اینكه این اقدام شهردار تهران بعنوان حركتی نمادین، رفتاری در جهت فرهنگ سازی در جامعه است به مهر اظهار داشت: چنین رفتارهایی از جانب شهرداران موفق كلانشهرهای مختلف جهان باز اتفاق افتاده است، تردیدی نیست، از این بابت باید به شهردار جدید دست مریزاد گفت. به نظر وقتی سه شنبه های بدون خودرو، اجرایی و عملیاتی میگردد كه همه شهر را به ایستگاه ها و خطوط حمل و نقل عمومی خصوصاً مترو و اتوبوس بی آرتی مجهز نماییم. هم اكنون باز با وجود خودروی شخصی، شاهد كمبود وسایل حمل و نقل عمومی و تراكم جمعیت در ایستگاه های مترو و بی آرتی هستیم. واقعیت این است كه شهر تهران از نظر توسعه حمل و نقل عمومی، شهری فقیر است و از این منظر، غرب تهران از بقیه بخش های شهر، فقر بیشتری دارد. در غرب حكیم و همت، شهروندان با چه وسیله ای می خواهند خودشان را به مركز شهر برسانند. مشكلی كه یكشنبه، سه شنبه و پنجشنبه ندارد بدین سبب اجرای هر طرح و انتظار مشاركتی از طرف شهروندان نیازمند توسعه زیرساخت های مورد نیاز اجرای آن است.
این كارشناس حوزه برنامه ریزی شهری با اشاره به قوانین نانوشته ای كه وجود دارد، اظهار داشت: هم اكنون نیمی از جمعیت پایتخت، امكان استفاده از دوچرخه را ندارند بدین سبب در ترویج این فرهنگ، نیمی از جمعیت فراموش شده اند و وقتی از فراهم كردن زیرساخت ها می گوییم، تنها زیرساخت های فیزیكی نیست بلكه زیرساخت های اجتماعی را باز شامل میگردد.
جبارزادگان با اشاره به اینكه اگر تهران بر فرض تقریباً محال به شهری تبدیل می شد كه در آن دوچرخه سواری فراگیر بود و عمومیت پیدا می كرد، اضافه كرد: این اطمینان را می دهم كه تعداد كشته ها و مصدومین به مراتب بالاتر می رفت و آمار مرگ روزانه یك عابر پیاده، یك راننده، یك راكب موتورسیكلت سوار حتماً شامل حال دوچرخه سواران باز می شد.
خطر دوچرخه سواری در ایام ناسالم
وی با اشاره به شاخص آلودگی هوا كه در چند روز اخیر، ناسالم برای گروه های حساس بوده است، اظهار داشت: در چنین روزی استفاده از دوچرخه كه حجم بیشتری از هوا را به بدن وارد می كند، لطمه بیشتری به راكبان دوچرخه می زند.
این كارشناس حوزه برنامه ریزی شهری این طرح را از منظر بی عدالتی ترافیكی باز بررسی كرد و اظهار داشت: افرادی كه پلاك خودرویشان زوج است، سه روز در هفته به اضافه ی پنجشنبه ها می توانند از خودروی شخصی استفاده كنند اما افرادی كه پلاك آنها فرد است، دو روز هفته به اضافه ی پنجشنبه ها می توانند از خودرو استفاده كنند كه اگر سه شنبه ها را هم حذف نماییم، درواقع تنها یك روز از خودروی خود استفاده می نمایند كه به نظر عادلانه نمی آید.
وی با اشاره به عكس ها و فیلم هایی از مدیران میانی سپس استفاده از حمل و نقل عمومی و توصیفاتی برای شهردار تهران مانند مَرد كاپشن مشكی پوش و... اظهار داشت: بنظر می رسد پیش از تبلیغ طرح و ترویج فرهنگ سه شنبه های بدون خودرو، نمایشی بودن این طرح را به ذهن متبادر می كند.
جبارزادگان تصریح كرد: مگر مسئولان حمل و نقل شهری روزهای سه شنبه، امكانات بیشتری به حمل و نقل اضافه می كنند كه ناوگان حمل و نقل عمومی افزوده می شود و انتظار عدم استفاده از خودروی شخصی را دارند. هم اكنون باز حمل و نقل عمومی تهران با تمام ظرفیت، در حال خدمات رسانی است و آیا گنجایش مسافر بیشتری را دارد؟
تمام واقعیت های یك طرح شكست خورده
شهردار تهران در حالی سه شنبه پیش در هوای نا سالم پایتخت با دوچرخه به سر كار خود رفت كه وضعیت تهران با وجود سال ها سرمایه گذاری در این حوزه چندان مناسب نمی باشد. طول مسیر های دوچرخه سواری در تهران ۶۱ هزار و ۶۴۹ متر است و تعداد خانه های دوچرخه ۱۴۰ كه تنها ۳۵ خانه دوچرخه در تهران فعال است.
محمد علی كرونی دبیر كمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران در این خصوص به مهر اظهار داشت: تعداد ایستگاه های رك هوشمند ۶۹ ایستگاه است و ۱۲۷۶ عدد رك هوشمند در تهران نصب شده است. تعداد ایستگاه های دوچرخه اشتراكی اداری ۲۱ ایستگاه است تعداد دوچرخه های سالم در انبار ۱۰۰ دستگاه و دوچرخه های معمولی ۱۴۲۰ دستگاه. تعداد دوچرخه های نیازمند تعمیر در انبار ۳ هزار دستگاه و تعداد دوچرخه های تحویل شده به مناطق باز ۳ هزار دستگاه است. با این زیر ساخت به نظر نمی آید چندان بتوان به توسعه دوچرخه سواری در تهران امیدوار بود.
استفاده از اعتبار دانشگاهی برای فرهنگ سازی
حسین ایمانی جاجرمی عضو هیئت علمی دانشگاه تهران و رئیس مؤسسه مطالعات و تحقیقات علوم اجتماعی دانشگاه تهران باز معتقد است: هر اقدامی در فضای سیاسی و قطبی شده ی ایران منجر به مخالفت می شود؛ بویژه اقدامات نامتعارف و كمتر سابقه داری این چنینی. درحالی كه در اوایل انقلاب به سبب نزدیكی مردم و مسئولین، این رفتارها عادی بود.
وی افزود: در شهرداری كه دستگاهی است كه كمترین اعتماد عمومی به آن وجود دارد، به راحتی ها و در این فاصله كم، نمی توان به شهرداری اعتماد كرد و آقای حناچی باز از سرمایه دانشگاهی خود در این حوزه استفاده می نماید و اگر بخشی از این مردم، او را همراهی می كنند، به سبب شهردار بودنش نیست بلكه به سبب دانشگاهی بودنش است. هرچند كه در حوزه شهری، فردی شناخته شده با اعتبار بالای دانشگاهی است.
جاجرمی با اشاره به اینكه معمولاً این گونه رفتارها در گذشته با نیّات خوبی انجام نمی شده، یكی دیگر از دلایل بدبینی مردم را این سوژه عنوان نمود و اظهار داشت: حناچی چهره ای دانشگاهی است و نیاز به چنین حركت هایی ندارد اما وقتی می بیند چنین برخوردهایی می شود، باید بیانیه یا مصاحبه ای برای آنكه چرا این كار را كرده است و در توضیح این اقدام نمادین انجام دهد. پیوستن به این كمپین یك شبه اتفاق نمی افتد و این گونه نیست كه همه به تأسی از شهردار، خودروی خودرا سه شنبه ها كنار بگذارند؛ این حركت زمینه سازی برای دعوت مردم برای استفاده از حمل و نقل عمومی و تائید سیاست های جدید حمل و نقل عمومی در شهر تهران است.
تفاوت روزهای سه شنبه بدون خودروی مسئولان با مردم
سه شنبه های بدون خودروی مسئولان با همه روزهای بدون خودروی مردم این شهر تفاوت های اساسی دارد. این نكته ای است كه علیرضا زمانی تهران شناس و پژوهشگر در صفحه اینستاگرام خود به آن اشاره كرده و گفته است: سه شنبه های بدون خودرو كه نه، همه روزهای بدون خودروی مردم این شهر، تفاوت های اساسی با سه شنبه های بدون خودروی مدیران شهری دارد؛ ایده ی نمادین خوبی كه باید در شهر گسترش پیدا كند؛ كاری نمادین كه نمادینش نماند و در اصل مظهر نمایش اقدامات صحیح مجموعه فعالیت های مدیریت شهری درباب استفاده شهروندان از حمل و نقل عمومی باشد.
این تهران شناس به ایستگاه های بدون پله برقی مترو و اعلام ورود و خروج اتوبوس های بی آرتی و قطارهای مترو كه می تواند آسایش بیشتری برای مسافران داشته باشد، اشاره می كند و می گوید: شاید شهردار تهران علاقه مند به پیوستن به سه شنبه های بدون خودرو باشد اما از دومین سه شنبه ی این حركت شهردار، اغلب مدیران شهری با یك دوربین در مترو و اتوبوس ها به راه افتادند و حضور خودشان در مترو و اتوبوس را در فضای مجازی به نمایش می گذارند تا نشان دهند با تأسی از شهردار منتخب، پایبند این كمپین هستند.
نیازی به راه اندازی كارناوال های خیابانی نیست
محمود رضا كبیری یگانه، كنشگر اجتماعی هم معتقد می باشد مدیران میانی كه با دوربین به این پویش پیوسته اند بیشتر به برداشت نمایشی بودن این حركت كمك می كنند.
او با بیان این كه اغلب مدیران شهری با یك دوربین در مترو و اتوبوس ها به راه افتادند و از خودشون عكسهای دهه ۴۰ و ۵۰ را با فرمت مدرن شده به نمایش می گذارند كه نشان دهند كه با تاسی از شهردار منتخب تهران، پایبند این كمپین هستند، اظهار داشت: در این میان بیچاره اون روابط عمومی، بیگناهی كه مجبور هست تا برای آرام كردن مدیر ارشد نا آرام خود، این تصاویر و شواف خیابانی را با وجود اینكه میداند دارد با شعور مخاطب خود بازی می كند به نمایش بگذارد!
او افزود: شهردار تهران به استفاده نكردن از خودرو اعتقاد دارد و با همین اعتقادش، به دنبال مصوبه و كمك گرفتن از صندوق ملی است تا بتواند مشكلات آلودگی هوای تهران را تا جایی كه در توانش باشد، برطرف كند و در همین مدت كه در سِمَت شهردار تهران بوده، نشان داده از شعارزدگی متنفر است و ترجیح می دهد یك تكنوكرات عملگرا در عرصه زیست شهری و شهروندمداری باشد و بعید می دانم ایشان نیازی به راه اندازی كارناوال های فكر خیابانی داشته باشند.
كبیری یگانه افزود: اما واقعا گرفتن یكسری عكس با محتوای زرد، برای نشان دادن اوج همبستگی و هم فكری با شهردار منتخب، می تواند ذهنیت و تصویر مثبتی به وجود آورد؟



1397/09/17
15:14:38
5.0 / 5
14
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۳
کار در محل

كار در محل

کار در محل سفارش دهنده

kardarmahal.ir - حقوق مادی و معنوی سایت كار در محل محفوظ است