شریعتمداری در مراسم رونمایی از سامانه ملی دیده بان:

عرضه خدمات الكترونیك در كشور نباید كمرنگ شود

عرضه خدمات الكترونیك در كشور نباید كمرنگ شود وزیر تعاون، كار و رفاه اجتماعی ضمن اشاره به ضرورت عرضه خدمات الكترونیك در كشور با عنایت به شرایط استمرار كرونا اظهار داشت: عرضه این خدمات به هیچ عنوان نباید كمرنگ شود.


به گزارش کار در محل به نقل از مهر، محمد شریعتمداری وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، در مراسم رونمایی از سامانه ملی دیده بان (۱۴۸۲)، راه اندازی این سامانه را اقدامی بسیار پرارزش خواند و از نظارت مردم بعنوان عالی ترین سطح نظارت بر فعالیتهای دولت یاد کرد. وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، راه اندازی این سامانه را تحقق عملی وعده های دولت دانست و خاطرنشان کرد: پس از شستا، سازمان آموزش فنی و حرفه ای و معاونت امور تعاون، امروز، یکی از مهمترین اقدامات وزارتخانه در عرصه مبارزه با فساد، پیشگیری از ایجاد تاریکخانه در فعالیتهای دولتی، مخفی کردن ضعف ها، برملا کردن مشکلات و گرفتاری ها در نظام اجرایی کشور، شفاف سازی و ایجاد نظارت مردم بر مجموعه فعالیتهای اجرایی محقق شد. وی ادامه داد: این سامانه نه فقط ارزیابی فعالیتهای سازمان بلکه شفاف سازی و نظارت موثر مردم بر فعالیتهای اجرایی را محقق می کند. وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در تشریح خصوصیت های این سامانه اظهار داشت: میزان تماسهای روزانه، روند افزایشی یا کاهشی بودن تماس ها و نوع نگرش مردم را تحلیل و ارزیابی و در برنامه ریزی های آینده این سازمان استفاده نمود. شریعتمداری ضمن اشاره به اینکه نباید از فراوانی نقدها در عرصه های گوناگون ترسید خاطرنشان کرد: با ارزیابی نقدها در عرصه های گوناگون می توان چاره مناسب ارائه نمود. وی ضمن اشاره به اینکه سازمان بهزیستی کشور یکی از مقدس ترین نهادها است؛ اضافه کرد: همگان برای حضور و عرضه خدمات در این سازمان غبطه می خورند چونکه به اقشاری خدمت رسانی می کند که جزو بهترین بندگان خداوند هستند. وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ضمن اشاره به اینکه کوشش برای خدمت رسانی به جامعه هدف سازمان بهزیستی علاوه بر اینکه یک وظیفه حاکمیتی و اقدام اداری تلقی می شود اجر اخروی هم دارد؛ اضافه کرد: این خدمات دارای ارزش بسیار زیادی است که در هیچ شغل و منصب دیگری وجود ندارد. وی خاطرنشان کرد: افراد شاغل در این سازمان با وجود داشتن مشکلات بسیار، با داشتن اهداف متعالی در خدمت به این افراد و جامعه هدف از هیچ کوششی دریغ نمی کنند.
۱۳۰ هزار واحد مسکونی برای مجموعه معلولان کشور ساخته شده است وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ضمن اشاره به اینکه حدود ۱۳۰ هزار واحد مسکونی در کشور برای افراد دارای معلولیت کشور ساخته شده است خاطرنشان کرد: از این تعداد بیشتر از ۹۰ هزار واحد مسکونی در دولت تدبیر و امید راه اندازی شده و نزدیک به ۳۰ هزار واحد مسکونی هم در دوره تصدی اینجانب تحقق پیدا کرده است. وی با اشاره به اینکه ساخت حدود ۲۷ هزار واحد مسکونی هم برای جامعه معلولان پایه گذاری شده است اضافه کرد: برای حل مساله تأمین مسکن کارکنان سازمان بهزیستی هم باید تدابیری اندیشیده شود. شریعتمداری با اشاره به اینکه سازمان بهزیستی دارای ۵ میلیون مخاطب، یک میلیون و ۵۰۰ هزار فرد دارای معلولیت و حدود یک میلیون و ۸۰ هزار مستمری بگیر است اضافه کرد: مسئولیت سلامت اجتماعی، رسیدگی به معتادان متجاهر، ارتباط با بیشتر از ۴۰ هزار دستگاه همکار در سطح کشور و نظارت بر ۱۵ هزار واحد مهدکودک و مراکز نگهداری از سالمندان همچون مهمترین وظایف این سازمان شمرده می شود. وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به اینکه با عنایت به مسئولیت های گسترده این سازمان و امکاناتی که در اختیار دارد وظایف خویش را به خوبی انجام داده است؛ خاطرنشان کرد: این سازمان در اداره خدمات به جامعه مخاطب کارنامه قابل قبولی دارد. شریعتمداری ضمن اشاره به واگذاری امور با نظارت این سازمان اضافه کرد: واگذاری شیرخوارگاه ها به بخش غیر دولتی و با نظارت سازمان بهزیستی از اقدامات پرارزش این سازمان به حساب می آید. وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با تکیه بر اینکه باید بخشی از امور به انجمن خیریه واگذار شود اضافه کرد: این سازمان با واگذاری بخشی از امور به بخش های غیردولتی، باید از جایگاه واقعی خود در جهت نظارت، تشویق و هدایت استفاده نماید. شریعتمداری ضمن اشاره به اینکه تاسیس مراکز مثبت زندگی، تحولی اساسی در سازمان بهزیستی به شمار می رود؛ اضافه کرد: با همت رئیس سازمان بهزیستی کشور و همکاران این سازمان، بیشتر از ۲۴۰۰ مرکز از بین متقاضیان انتخاب و بخشی از آنها راه اندازی شده و آماده عرضه خدمت هستند. وی اقداماتی را که در سازمان بهزیستی به صورت الکترونیکی انجام می شود پرارزش دانست و اضافه کرد: توسعه دولت الکترونیک در شرایط فعلی کشور و در روزهای کرونا، امری حیاتی می باشد. کاهش ۴۰ میلیون رفتن به مجموعه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در طول سال شریعتمداری با اشاره به اینکه با اقدامات انجام گرفته در این حوزه نزدیک به ۴۰ میلیون رفتن به مجموعه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی را در یک سال کاهش داده است اضافه کرد: پیشگیری از تمدید حضوری دفترچه های سازمان تأمین اجتماعی، حرکت به سمت الکترونیکی کردن دفترچه های خدمات درمانی، عرضه خدمات درمانی الکترونیک و کار پزشکی اینترنتی همچون اقدامات مثبت در این وزارتخانه است. وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی به افتتاح سامانه های روابط کار اشاره نمود و اضافه کرد: الکترونیکی کردن امور در مجموعه سازمان بهزیستی، باید در جهت پیشگیری از گسترش بیماری کرونا در کشور صورت گیرد. وی ضمن اشاره به ضرورت عرضه خدمات الکترونیک در کشور با عنایت به شرایط استمرار کرونا اظهار داشت: عرضه این خدمات به هیچ عنوان نباید کمرنگ شود.
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با تکیه بر لزوم توجه جدی به افراد بی پناه در مراکز نگهداری از سالمندان اضافه کرد: لزوم رعایت دستورالعمل های بهداشتی در مراکز نگهداری مددجویان، سالمندان و معلولان دارای اهمیت زیادی است. وی با اشاره به اینکه تعداد مرگ و میر افراد در مجموعه سازمان بهزیستی، کمتر از نیم درصد است اضافه کرد: با رعایت کامل های شیوه نامه های بهداشتی در این مجموعه ها، باید از این دستاورد بزرگ صیانت شود. شریعتمداری با تکیه بر اینکه هرگونه خدمات عرضه شده در این سازمان باید با کرامت همراه باشد خاطرنشان کرد: عرضه خدمات به مردم همواره باید با رعایت حفظ کرامت همراه باشد و باید کوشش کرد علاوه بر توانمندسازی افراد، انجام این کار با احترام صورت گیرد. وی به راه اندازی سامانه دانشجویی در سازمان بهزیستی هم اشاره نمود و اضافه کرد: اختصاص منابع مالی به فرزندان تحت پوشش سازمان بهزیستی بدون هیچ گونه تفاوت و فرق گذاشتن به این افراد، همچون اقدامات پرارزش این سازمان است. شریعتمداری ضمن اشاره به اینکه عزت و کرامت انسان، بزرگترین دارایی های است که خداوند متعال بعنوان یک موهبت الهی به او تفویض کرده است خاطرنشان کرد: به هیچ عنوان حق نداریم عزت افراد را پایمال نماییم. وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی به واگذاری ۸ هزار تبلت به فرزندان بهزیستی در این سازمان اشاره نمود و اضافه کرد: با اقدامات انجام گرفته از راه یک سامانه، بدون هیچ گونه تبعیض دانش آموزان تحت پوشش سازمان بهزیستی از این امکانات استفاده کردند و این کار بسیار ارزشمندی است. شریعتمداری خاطرنشان کرد: این تبلت ها به بهترین شیوه و با رعایت کامل کرامت انسانی در اختیار این دانش آموزان قرار گرفته است.
وی توضیح داد: علاوه بر بودجه عمومی که از جانب دولت برای این سازمان در نظر گرفته شده می توان با همکاری سایر نهادهای دولتی منابع دیگری هم جذب کرد. شریعتمداری ضمن اشاره به اینکه در روزهای کرونا هم برای خانواده های نیازمند این سازمان کمک هایی در نظر گرفته شده در مورد به رصد صدمه های اجتماعی هم اظهار داشت: از این رصدها می توان بعنوان چراغ راهی یاد کرد که ما را برای آینده مجهز می کند تا به دانش پیرامونی خود دست یابیم. ضرورت راه اندازی صندوق فرصت های شغلی شریعتمداری لزوم راه اندازی صندوق فرصت های شغلی سازمان بهزیستی کشور را خاطرنشان کرد و خاطرنشان کرد: مصوبه راه اندازی صندوق فرصت های شغلی در دولت تایید شد هرچند شورای نگهبان با بعضی از مفاد آن مخالفت کرده است ولی می توان با رفع این اشکالات، صندوق فرصت های شغلی این سازمان را راه اندازی نمود. وی استفاده از منابع ایجاد مشاغل خانگی را از دیگر راهکارها برشمرد و اظهار داشت: با استفاده از منابع داخلی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی می توان بخشی را به ایجاد مشاغل خانگی برای دختران بالای ۱۸ سال تحت پوشش این سازمان اختصاص داد. شریعتمداری به مساله تشخیص هویت افراد تحت پوشش این سازمان اشاره نمود و اضافه کرد: این اقدام نتایج بسیار خوبی به دنبال داشت. وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزود: با عنایت به عضویت مدیران استان ها و مجموعه شورای هماهنگی وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی در شورای برنامه ریزی استان، مدیران سازمان بهزیستی در استان ها موظفند در زمان تصویب بودجه، منابع استانی سازمان بهزیستی در استان را بالا برند. وی ادامه داد: مدیران استانی بعنوان یک عضو شورای هماهنگی مدیریت در استان باید با نمایندگان مجلس جلساتی را برگزار و مسائل و مشکلات سازمان را مطرح کنند. شریعتمداری با اشاره به اینکه برای حل مشکلات جامعه هدف این سازمان با عنایت به شرایط ارز در کشور به تخصیص منابع بیشتری نیاز است عنوان کرد: تهیه سمعک، عمل های در ارتباط با گوش میانی و کاشت حلزون نیازمند تأمین منابع بیشتری نسبت به گذشته است. وی ضمن اشاره به درخواست های مطرح شده در مرکز ۱۴۸۲ که امروز افتتاح شد اظهار داشت: طبق گزارش ها حدود ۱۵ درصد شکایت ها و درخواست ها در ارتباط با مستمری بگیران است. وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ضمن اشاره به سهم ملی سالمندان اضافه کرد: در این خصوص مکاتباتی با شهرداری ها، استانداری ها، وزارت مسکن و وزارت کشور وزارت آموزش و پرورش انجام گرفته است و وزیر کشور و شهرداری ها هم در حوزه متناسب سازی معابر برای معلولان قول همکاری و مساعدت لازم دادند. وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ضمن اشاره به تعطیلی بعضی از مهدکودک های ناشی از شرایط کرونا اظهار داشت: با رایزنی در کمیسیون اقتصادی ستاد کرونا و در خواست اعطای تسهیلات به آنان، می توان بخشی از مسائل مشکلات را حل کرد. ضرورت راه اندازی "سامانه ملی دیده بان" برای نظارت کامل فعالیتهای بهزیستی معاون وزیر و رئیس سازمان بهزیستی کشور هم در این مراسم به فعالیتهای این سازمان اشاره نمود و اظهار داشت: هم اکنون بیشتر از ۵ میلیون نفر از خدمات متنوع این سازمان بهره می گیرند و یک میلیون و ۵۰۰ هزار فرد دارای معلولیت هم تحت پوشش این سازمان هستند. وحید قبادی دانا با اشاره به اینکه یک میلیون و ۸۰ هزار خانوار هم مستمری بگیر سازمان بهزیستی هستند اضافه کرد: مطابق قانون برنامه ششم توسعه، این سازمان متولی سلامت اجتماعی است ازاین رو مراکز مختلفی را تحت پوشش دارد. به قول وی، طبق ماده ۲۶ قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت و ماده ۵۷ قانون احکام دائمی توسعه کشور، بیشتر از ۴۰ هزار موسسه غیردولتی و همکار تحت پوشش سازمان بهزیستی است و بیشتر از ۹۳ درصد از فعالیتهای اجرایی و خدمات اجرایی سازمان بهزیستی توسط موسسات غیردولتی و خیریه ها انجام می شود که اخیراً هم با تاکیدات وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی هم اداره و فعالیت اجرایی شیرخوار گاه ها هم با نظارت و مسئولیت کامل این سازمان در حال واگذاری به مجموعه های غیر دولتی و خیریه ها است که تلاش می شود تا انشالله این امر به پوشش ۱۰۰ درصدی خود نزدیک شود. رئیس سازمان بهزیستی کشور در ادامه بیان نمود: در گذشته تمام موسسات به صورت کاغذی مجوزهای خویش را کسب می کردند ولی امروز این مهم به صورت الکترونیک توسط سامانه مربوطه ثبت می شود که انشاالله تا دهه فجر صفر تا صد تمام فعالیتهای در ارتباط با ماده ۲۶ و کمیسیون ماده ۲۶ به صورت الکترونیکی صورت خواهد گرفت. وی تصریح کرد: با عنایت به حضور بیشتر از ۲۱ هزار نفر از پرسنل زحمتکش سازمان بهزیستی در سرتاسر کشور و بیشتر از ۱۵۰ هزار نفر از همکاران خوب ما در بیشتر از ۴۰ هزار موسسه شامل؛ مراکز نگهداری شبانه روزی سالمندان، افراد دارای معلولیت، بیماران روانی مزمن و همینطور مراکز توانبخشی روزانه، مراکز اقامتی درمان و بازتوانی معتادان و مراکز شبه خانواده که محل نگهداری فرزندان سازمان بهزیستی است و همینطور شیرخوارگاه ها، ۱۵ هزارمهدهای کودک، بیشتر از سه هزار مرکز مشاوره روانشناسی و گستره و تنوع فعالیتهای سازمان بهزیستی و عرضه خدمات در اقصا نقاط کشور نیاز بود تا یک نظارت کامل بر فعالیت آنها صورت بگیرد. قبادی دانا در ادامه از طریق اندازی مراکز خدمات بهزیستی بند چهارم ماده ۲۶ در ماه های آینده اطلاع داد و اظهار داشت: مقرر است این مراکز که توسط بخش غیر دولتی اداره خواهند شد در محلات، ۲۲ خدمت اولیه سازمان بهزیستی را به صورت الکترونیکی آنهم با حضور کارشناسان و مددکار اجتماعی به جامعه هدف عرضه کنند. وی ضمن اشاره به اینکه سازمان بهزیستی، طبق اصل ۴۴ قانون اساسی تصدی گری فعالیت اجرایی را به بخش غیردولتی واگذار می کند اضافه کرد: همواره تلاش می شود تا این سازمان در حوزه سیاستگذاری، برنامه ریزی و نظارت، فعالیتهای سیستماتیک و دقیقی را اعمال نماید چون که یکی از اهداف ما اجتماعی کردن فعالیتها و مردمی کردن آن است. وی سرعت در رسیدگی به شکایات، انتقادات، مشکلات و اختلالی که در جریان فعالیت ها وجود دارد را مهم دانست و تصریح کرد: با عنایت به این که دقت و صحت فعالیتهای بسیار مهم می باشد، بر این اساس فعالیت جهت راه اندازی "سامانه ملی دیده بان ۱۴۸۲" از ۱۵ ماه پیش شروع شد که فاز اول آن در استان تهران عملیاتی شد و مقرر است این سامانه در کنار مجموعه های متمرکز سامانه های تلفنی مثل ۱۴۸۰ که در مبحث کرونا کمک های خویش را در زمینه مشاوره های تلفنی روانشناسی انجام می دهد هم مستقر شود. رئیس سازمان بهزیستی کشور با اشاره به اینکه تلاش شده تا دراین سامانه متمرکز که به صورت سامانه الکترونیکی در تهران است از تجربیات وزارت بهداشت و شهرداری تهران و مجموعه ه ای که چنین سامانه ای داشتند استفاده گردد اظهار داشت: هدف از تاسیس این سامانه این است که اگر مشکلی یا اختلالی در عملکرد و خدمت رسانی سازمان بهزیستی در بخش دولتی و غیردولتی بوجود آمد ۸۰ میلیون ناظر مردمی که برای افراد دارای معلولیت، جامعه هدف، زنان سرپرست خانوار و فرزندان دارای سرپرستی غیر موثر هستند چه خانواده آنها و یا یکان یکان مردم ایران اگر با اختلال یا مشکلی مواجه گشتند با شماره تلفن ۱۴۸۲ به صورت مجانی بدون احتیاج به گرفتن کد از سراسر کشور از راه تلفن ثابت یا از راه سامانه های ایرانسل یا همراه اول تماس بگیرند. وی ادامه داد: اپراتورهای این سامانه ضمن پاسخگو بودن برای هر شکایات کد رهگیری هم در نظر خواهند گرفت. قبادی دانا با اشاره به اینکه اطلاع رسانی این شماره تلفن در بیشتر از ۴۰ هزار مرکز این سازمان صورت گرفته است تصریح کرد: همه مراکز موظفند طبق چک فهرست های نظارتی که مراکز دارند تابلوی این شماره تلفن را بعنوان سامانه نظارت مردمی سازمان بهزیستی دیده بان نصب کنند و در منظر دید رجوع کنندگان و جامعه هدف سازمان بهزیستی و یا مردم قرار دهند. به اعتقاد رئیس سازمان بهزیستی کشور، اجرای صحیح این کارو نظارت شفاف در اتاق شیشه ای محقق نخواهد شد مگر با همکاری دقیق مدیران کل ستادی و استانی در سرتاسر کشور و مسئولین نظارتی در قسمت مدیریت عملکرد و ریاست این سازمان. سامانه دیده بان ملی سازمان بهزیستی با شماره ۱۴۸۲ به صورت مجانی و بدون احتیاج به گرفتن کد از راه تلفن ثابت و یا تلفن همراه برای پاسخگویی به جامعه هدف سازمان بهزیستی فعال شد.

1399/08/29
12:28:43
5.0 / 5
129
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۵ بعلاوه ۳
کار در محل

كار در محل

کار در محل سفارش دهنده

kardarmahal.ir - حقوق مادی و معنوی سایت كار در محل محفوظ است