رئیس كمیسیون شهرسازی شورای شهر تهران:

۵۰ درصد مدارس پایتخت فرسوده است

۵۰ درصد مدارس پایتخت فرسوده است به گزارش كار در محل رئیس كمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران،  گفت: 50 درصد مدارس پایتخت فرسوده می باشند.


به گزارش کار در محل به نقل از مهر، محمد سالاری، درباب نشست بررسی مشکلات و راهکارهای تامین فضاهای آموزشی منطقه ۲۲ تهران، اظهار داشت: این جلسه با حضور رئیس شورای شهر تهران، رئیس کمیسیون سلامت و محیط زیست و رئیس کمیته گردشگری شورای شهر تهران، معاون شهرسازی و معماری شهردار تهران، رئیس هیات مدیره و مدیرعامل مجمع خیرین مدرسه ساز شهر تهران، شهردار منطقه ۲۲، مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران، مدیرکل نوسازی مدارس استان تهران و سرپرست اداره آموزش و پرورش منطقه ۵ اجرا شد. وی با اشاره به برگزاری این جلسه در اداره آموزش و پرورش منطقه۵، گفت: منطقه ۲۲ فاقد اداره آموزش و پرورش مستقل است و بنا بر این ذیل آموزش منطقه۵ مدیریت می شود. ۵۰ درصد مدارس تهران فرسوده می باشند رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران با اعلان اینکه وضعیت فضاهای آموزشی استان تهران و خصوصاً شهر تهران، مطلوب نمی باشد، گفت: بر طبق ارزیابی هایی که درباب فضاهای آموزشی در شهرتهران صورت گرفته، ۵۰ درصد مدارس تهران فرسوده می باشند و قدمت اغلب آنها بیش از ۴۰ تا ۵۰ سال است. وی افزود: از نظر شاخص ها و استاندارهای کشوری، مدارس و فضاهای آموزشی باید متناسب با جمعیت شهرها باشند اما شهر تهران در بعضی از شاخص ها رتبه آخر و در بعضی از شاخص ها رتبه یکی مانده به آخر را در میان تمام استانها دارد. همین طور برمبنای گزارشی که مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران در این نشست ارائه دادند، پایین ترین میانگین سرانه فضاهای آموزشی در کشور متعلق به استان های تهران، البرز، سیستان و بلوچستان و آذربایجان غربی است و این در حالیست که تراکم دانش آموزی در استان تهران بیش از این سه استان است. سالاری اشاره کرد: بررسی های کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهرتهران و گزارش تلفیقی حسابرسی از عملکرد شهرداری تهران برای سال مالی منتهی به اسفند ۱۳۹۳ نشان میدهد که در صورتیکه مقرر بود ۷۰ درصد املاک و اراضی بزرگ مقیاسی که در منطقه ۲۲ ساخت شده اند از محل قاعده ۳۰-۷۰،، آزاد سازی و به شهرداری تهران منتقل شوند، تا شهرداری تهران از آنها در امتداد تامین سرانه های خدماتی ۷ گانه با اولویت سرانه فضاهای آموزشی استفاده نماید اما متاسفانه شهرداری تهران بر خلاف قوانین ملاک عمل، با وجود آزادسازی ۲۲ میلیون متر مربع از این اراضی، از آنها در امتداد تامین سرانه ها استفاده نکرد و این اراضی را به مالکین همان املاک یا اشخاص حقیقی و حقوقی دیگر با رویکرد درآمدزایی فروخت و بر روی آنها بارگذاری انبوه انجام شد. وضعیت نامطلوب فضاهای آموزشی تهران وی با اشاره به اقدامات کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران در امتداد تامین سرانه های آموزشی مناطق غیر برخوردار شهر تهران اظهار داشت: وضعیت نامطلوب فضاهای آموزشی در منطقه ۲۲ و بیشتر مناطق تهران بویژه مناطق مرکزی و جنوبی شهر، ما را برآن داشت تا در تعامل با اداره آموزش و پرورش شهر تهران و وزارت آموزش و پرورش، هم بواسطه عضویت بنده و آقای هاشمی در شورای آموزش و پرورش شهر تهران و هم بوسیله برگزاری سلسله نشست هایی، موضوع توسعه فضاهای آموزشی و حل مشکلات مربوط به فرسودگی و ناپایداری فضاهای آموزشی را جزو اولویت های کمیسیون شهرسازی قرار دهیم. سالاری افزود: در همین راستا و به سبب تصمیم شورای عالی شهرسازی و معماری و تاکید ریاست شورای شهر تهران، در کمیسیون شهرسازی و معماری نسبت به فراهم کردن بستر لازم برای اجرای قانون موسوم به "تبدیل به احسن کردن فضاهای آموزشی موجود" توسط اداره کل آموزش و پرورش شهر تهران اقدام کردیم. در قانون برنامه ۵ ساله که مصوبه مجلس را نیز دارد تکلیفی تعیین شده و این اختیار به وزارت آموزش و پرورش داده شده که در کل کشور بتواند، فضاهای مازاد آموزشی محلات، مناطق و محدوده هایی از شهرها که از نظر استانداردهای کشوری فضاهای آموزشی مازاد دارند را فروخته یا تهاتر کنند و از درآمد کسب شده نسبت به تملک زمین و ساخت مدرسه و فضاهای آموزشی در مناطق و محلات شهری غیر برخوردار اقدام نمایند. وی اشاره کرد: مشروط بر اینکه مبالغی که از این محل کسب می شود، فقط در حوزه تامین فضاهای آموزشی جدید صرف شود. سالاری با اشاره به گزارش آموزش و پرورش تهران درباب اجرای این مصوبه گفت: بر طبق این گزارش آنها نتوانسته اند از این قانون در کل کشور استفاده کنند پس ما این مساله را در اولویت کمیسیون شهرسازی و معماری قرار دادیم و ده ها جلسه در این خصوص برگزار کردیم، نهایتا کمیسیون ماده ۵ شهر تهران را مجاب کردیم از لیستی که توسط مشاور آموزش و پروش از فضاهای آموزشی مازاد تهیه کرده بود باتوجه به اولویت بندی انجام شده، مجوز تغییر کاربری بعضی از آنها را از آموزشی به کاربری های درآمدزا گرفتیم تا آموزش و پرورش از محل فروش آنها بتواند در مناطق غیر برخوردار تامین فضای آموزشی کند. وی افزود: بنابر اعلام مدیرکل آموزش و پرورش تهران، فقط یکی از املاک آموزشی واقع در حوالی میدان ونک، قیمتی معادل ۷۰۰ میلیارد تومان دارد که از این محل می توانند ۴۵۰۰ کلاس درس در مناطق غیربرخوردار تامین کنند. سالاری اشاره کرد: یکی از نگرانی های ما برای موافقت با تغییر کاربری و فروش فضاهای آموزشی مازاد این بود که باتوجه به شرایط بودجه ای دولت، شاهد هزینه کرد درآمد حاصل شده برای حقوق و مزایا باشیم پس بصورت مشروط با تغییر کاربری چند فضای آموزشی مازاد موافقت کردیم و در صورتیکه مبالغ برای ایجاد فضاهای آموزشی در مناطق غیربرخوردار هزینه نشود بوسیله کمیسیون ماده ۵ کاربری ها را برمیگردانیم. وی با اشاره به تلاش کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر برای کمک به توسعه فضاهای آموزشی اظهار داشت: حالا توپ در میدان دولت و آموزش و پرورش است و متاسفانه آنها هنوز نتوانسته اند، این سازوکار را به سرانجام برسانند و فضاهای آموزشی مازاد را به فروش برسانند. عضو شورای شهر تهران با اعلان اینکه در پروسه تدوین و تصویب طرح تفصیلی منطقه ۲۲، بستر لازم را برای تامین فضاهای آموزشی مورد نیاز منطقه فراهم کردیم، گفت: ما در پروسه تدوین طرح تفصیلی منطقه ۲۲، برای عرصه هایی از منطقه که بمنظور تامین سرانه های ۷ گانه همچون سرانه های آموزشی در نظر گرفته شده بود، از مدل و الگوی پهنه بندی عبور کردیم و کاربری های مربوط به سرانه ها را بر روی تک تک پارسل ها و املاک و اراضی لحاظ کردیم تا دیگر امکان تبدیل آنها به کاربری های انتفاعی وجود نداشته باشد. به نحوی که میزان سرانه های آموزشی در طرح تفصیلی ویژه منطقه ۲۲ از ۶۰ هکتار به ۱۰۵ هکتار بالا رفته است. منطقه ۲۲ فقیرترین منطقه در تامین سرانه های خدماتی و آموزشی وی اشاره کرد: متاسفانه از سال ۹۱ که طرح تفصیلی شهر تهران ابلاغ گردید، تابحال کارنامه مدیریت شهری و صاحبان املاک و اراضی در این عرصه به هیچ عنوان قابل دفاع نبوده چونکه هم ذینفعان و هم شهرداری فقط با رویکرد درآمدزایی، از ظرفیت پهنه های طرح تفصیلی بهره برده اند، بنا بر این منطقه ۲۲ که دارای فضاهای باز زیادی بوده حالا به فقیرترین منطقه در تامین سرانه های خدماتی و آموزشی تبدیل گشته است. رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران تشکیل بانک زمین خدمات عمومی را اقدام دیگری در امتداد تامین سرانه های خدماتی و آموزشی در منطقه ۲۲ دانست و اظهار داشت: این سازوکار برای نخستین بار در طرح تفصیلی ویژه این منطقه پیش بینی شده است که از این طریق تمام فضاهای باز که برای سرانه های خدماتی لحاظ شده اند، فهرست می شوند و مدیریت شهری حق فروش، تهاتر و بارگذاری غیر خدماتی در آنها را نخواهد داشت و چنانچه در محدوده و منطقه ای این سرانه ها مازاد باشند شهرداری می تواند نسبت به فروش و یا بارگذاری آن اقدام نماید، مشروط بر اینکه درآمد حاصله را برای تملک عرصه هایی برای تامین سرانه ها در محدوده های غیر برخوردار هزینه کند. سالاری با اشاره به تصمیمات جلسه بررسی مشکلات و راهکارهای تامین فضاهای آموزشی منطقه ۲۲ تهران، اظهار داشت: مجموعه ای از تعاونی های مسکن در منطقه ۲۲ ساخته شده که به سبب مفاد ماده ۱۸ قانون آموزش و پرورش و ۴ تبصره ای که ذیل آن در گذشته مصوب شده بود، مالکین این تعاونی های مسکن مکلف بوده اند سرانه های آموزشی لازم را همزمان با ساخت و ساز، تامین کنند و شهرداری نباید برای آنها اختتام کار صادر می کرد تا تامین سرانه ها صورت گیرد. متاسفانه در زمان دولت آقای احمدی نژاد با آغاز ساخت مسکن مهر، این ۴ تبصره کنسل شد اما خود ماده ۱۸ همچنان باقی است و ما منطقه را مکلف کردیم، برای املاکی که تا پیش از لغو این ۴ تبصره ساخته شده اند، تا زمانیکه مبادرت به تامین سرانه ها نکرده اند، اختتام کار صادر نشود. وی افزود: درباب املاکی هم که پس از لغو آن قانون ساخته شده اند، شهرداری باید سازوکاری را تدوین کند و به این تعاونی ها و شهرک ها، اجازه ساخت فضاهای آموزشی در فضاهای باز آنها را به میزان مورد نیاز بدهد. احداث ۲۰ مدرسه در منطقه ۲۲ تا آخر سال عضو شورای شهر تهران اضافه کرد: در این نشست مقرر شد انجمن خیرین مدرسه ساز استان تهران تعداد ۷ مدرسه را در منطقه ۲۲ مشروط بر تامین زمین راه اندازی کنند، همین طور تعدادی ۷ مدرسه نیز سازمان نوسازی آموزش و پرورش تقبل کردو ۶ مدرسه را شهرداری تهران قبول کند تا ما بتوانیم از ۱۰۰ مدرسه ای که نیاز مبرم منطقه ۲۲ است، امسال ۲۰ مدرسه را بتوانیم راه اندازی نماییم. وی با اشاره به کمبود فضاهای آموزشی مناطق غیربرخوردار گفت: در کنار این تصمیم گیری های مذکور، مقرر شد در تعامل با شهردار تهران در پروسه اجرای پروژه های توسعه محله ای در مناطق غیربرخوردار که از نظر فضاهای آموزشی مشکلات جدی دارند، این ۲۲ مدرسه مخروبه و ناپایدار هستند، بعد از خریداری زمین توسط آموزش و پرورش با کمک خیرین و شهرداری بتوانیم ۲۲ مدرسه در مناطق غیر برخوردار با رویکرد آموزش مسئولیت های شهروندی داشته باشیم که قرار شد این مساله مورد بحث و بررسی بیشتر قرار بگیرد. تشکیل میز خیرین مدرسه ساز شهر تهران در شورای شهر تهران سالاری در ادامه از تشکیل میز خیرین مدرسه ساز شهر تهران آگاهی داد و اظهار داشت: با پیشنهاد آموزش و پرورش شهر تهران و خیرین مدرسه ساز و تاکید رئیس شورای شهر تهران، میز خیرین مدرسه ساز جهت توسعه فضاهای آموزشی شهر تهران در شورای شهر به وجود آمد که مقرر است با محوریت و راهبری کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران و عضویت روسای کمیسیون های شهرسازی و معماری و فرهنگی و اجتماعی، نماینده شهردار تهران، مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران، مدیرکل نوسازی آموزش و پرورش استان تهران و رئیس هیات مدیره و مدیرعامل خیرین مدرسه ساز تشکیل گردد، البته با توجه به این که مسائلی که در این کارگروه مطرح می شود مربوط به چه منطقه ای باشد، شهردار آن منطقه هم عضو این کارگروه می شود. وی افزود: قرار شد جلسات به صورت مستمر در امتداد عملیاتی شدن مجموعه تصمیمات اتخاذ شده اجرا شود.


منبع:

1399/07/12
13:35:35
5.0 / 5
478
تگهای خبر: بانك , بودجه , حقوق , خدمات
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۷ بعلاوه ۱
کار در محل

كار در محل

کار در محل سفارش دهنده

kardarmahal.ir - حقوق مادی و معنوی سایت كار در محل محفوظ است