یادداشت وزیر رفاه؛

كرونا و بازماندگی از تحصیل كودكان

كرونا و بازماندگی از تحصیل كودكان بیماری دنیاگیر كرونا هم بوسیله آلودگی ناشی از مبتلاشدن به خود ویروس، هم بوسیله تأثیرات اجتماعی و اقتصادی بر خانوارها و هم بوسیله تأثیر بر نحوه تحصیل بر زندگی كودكان تأثیر گذاشته است.


به گزارش کار در محل به نقل از مهر، محمد شریعتمداری وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در یادداشتی آورده است: بیماری دنیاگیر کووید ۱۹ هم بوسیله آلودگی ناشی از ابتلاء به خود ویروس، هم بوسیله تأثیرات اجتماعی و اقتصادی بر خانوارها و هم بوسیله تأثیر بر نحوه تحصیل بر زندگی کودکان در سراسر جهان تأثیر گذاشته است. در این میان همان گونه که رهبر معظم انقلاب نیز به درستی اشاره داشتند، با شیوع ویروس کرونا و مطرح شدن مسئله آموزش مجازی، موضوع عدالت آموزشی بیش از پیش حساس تر شده است. بعنوان وزیر مسئول دستگاهی که یکی از مهم ترین وظایفش حرکت در راه تحقق عدالت اجتماعی است و یکی از رویکردهای اصلی آنرا تمرکز بر سیاست های کاهش انواع فقر تعیین کرده و واکنش سیاستی به یکی از مهم ترین انواع فقر که همانا فقر آموزشی است و این نوع از فقر است که زنجیره فقر بین النسلی را تقویت و فرد را گرفتار دیگر اشکال فقر ازجمله فقر درآمدی، فقر سلامت و حتی فقر حقوقی می کند، آنرا بعنوان یک اولویت مهم و اساسی مدنظر قرار داده ام و بر این اساس، معاونت ها و دستگاه های ذی ربط وزارتخانه موظف شده اند در حوزه مبارزه با فقر آموزشی در ابعاد مختلف پژوهشی، سیاستی (شناسایی ابعاد، دلیلهای بروز، تدوین راهکار سیاستی مبتنی بر فهم دقیق از مسئله، تصویب راهکارها در مجاری قانونی، اجرا و ارزیابی برنامه ها و سیاست ها) متمرکز باشند. با همین هدف، طرح شناسایی کودکان بازمانده از تحصیل مقطع ابتدایی با همکاری وزارت آموزش وپرورش، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، سازمان ثبت احوال، مؤسسات خیریه، کلینیک های مددکاری اجتماعی و نیروهای مردمی یک اقدام سیاستی مهم بوده که اجرا شده و شناسایی و تعیین دلیلهای بازماندگی از تحصیل ۱۴۷ هزار کودک در سال تحصیلی ۹۸-۹۹، یکی از مهم ترین دستاوردهای اجرای این پروژه است. ابلاغ کرده ام نتایج این بررسی ها را در اختیار سیاست گذاران و برنامه ریزان و صاحب نظران آموزش وپرورش و حوزه حمایت اجتماعی، پژوهشگران و پژوهشگران حوزه اجتماعی و سایر فعالان حمایت اجتماعی از کودکان در سطح ملی و منطقه ای قرار دهند تا از این طریق مشارکت جویانه بتوان با همفکری، راهکارهای خلاقانه ای برای کاهش بازماندگی از تحصیل کودکان یافت. واقعیت این است که تعطیلی جهانی مدارس اتفاقی بی سابقه است. بیش از ۱۸۸ کشور مدارس تمام کشور خودرا تعطیل کردند که تحصیل بیش از ۵/۱ میلیارد کودک و نوجوان یعنی ۹۱ درصد از دانش آموزان جهان را با اختلال مواجه کرد. در این میان قابل پیش بینی است که گروه های ویژه و لطمه پذیری از کودکان که احتمالاً قبل از این هم موانع دسترسی به آموزش را تجربه می کردند، به احتمال زیاد با محرومیت و چالش های بیشتری در ارتباط با حق یادگیری و تحصیل خود مواجه خواهند شد. نکته درخور توجه دیگری که در گزارش های بین المللی نیز به آن اشاره شده، این است که تعطیلی مدارس، منجر به اضافه شدن مسئولیت یادگیری و آموزش کودکان، خصوصاً کودکان کم سن، به سایر مسئولیت های والدین و مراقبان شده است؛ آن هم در شرایطی که در قسمتی از خانواده ها مسئولیت مراقبت از کودکان به مسئولیت های آنها هم زمان با ادامه اشتغال شان اضافه شده است. در کنار عوامل گوناگون ازجمله دسترسی به ابزار مناسب یادگیری کودکان کم سن در منزل و نابرابری های مطرح شده در ارتباط با دسترسی به زیرساخت ها و امکانات یادگیری ازراه دور، توانایی و قدرت سازگاری والدین و مراقبان برای مدیریت این مسئولیت های گوناگون نیز بر یادگیری کودکان در این دوران اثرگذار می باشد. هیچ راهی وجود ندارد جز آنکه با بسیج همه امکانات، هماهنگی های بین بخشی کامل و همراهی تمام قد فعالان مدنی و خیرین تدابیری اتخاذ شود که بیش از پیش اطمینان حاصل نماییم که همه کودکان در انواع شرایط و موقعیت ها دسترسی برابر به آموزش دارند. برای تحقق این هدف مهم وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی همه ظرفیت خودرا به کار خواهد بست و آماده شنیدن طرح ها، پیشنهادها و نقطه نظرات همه کارشناسان و پژوهشگران خواهد بود.

1399/06/17
12:21:46
5.0 / 5
225
تگهای خبر: ابزار , اشتغال , اقتصاد , حقوق
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۹ بعلاوه ۱
کار در محل

كار در محل

کار در محل سفارش دهنده

kardarmahal.ir - حقوق مادی و معنوی سایت كار در محل محفوظ است