گزارش كار در محل؛

بازگشت تهران به چرخه آلودگی

بازگشت تهران به چرخه آلودگی به گزارش كار در محل شمار روزهای ناسالم برای گروه های حساس در تهران در حال افزایش است؛ كارشناسان شهری افزایش موتورسیكلت ها و تردد خودرو های فرسوده را عامل افزایش آلاینده های پایتخت می دانند.


به گزارش كار در محل به نقل از مهر، نیمه دوم سال قبل هیچ روزی به علت آلودگی هوا تعطیل نشد و تهران در نیمه دوم روز ناسالمی را تجربه نكرد. آن زمان مدیران شهری مدعی شدند بهبود كیفیت هوای تهران به علت اجرای طرح های جدید ترافیك همچون طرح كاهش و ایجاد محدوده كنترل آلودگی است. همان زمان كارشناسان حوزه محیط زیست شرایط جوی را عامل اصلی بهبود وضعیت هوا دانسته و عامل تأثیر گذار دیگر را سخت گیری هایی می دانستند كه درحوزه معاینه فنی بخصوص كنترل معاینه فنی كامیون ها كه معمولا در شب در سطح شهر تردد می كردند. اما امسال خبری از باران و بادهای سال قبل نیست و تأثیر طرح های ترافیكی مشخص شده است. هرچند معاونت ترافیك شهرداری تهران اعتقاد دارد كه اگر طرح ترافیك جدید نبود، باید منتظر روزهای ناسالم بیشتری بودیم. سال قبل از مرداد ماه، با ابلاغ بخشنامه ضد دود معاونت ترافیك كنترل اتوبوس های فرسوده شروع شد و برخی از اتوبوس های دود زا كه نتوانستند معاینه فنی بگیرند، متوقف شدند اما امسال خبری از برخورد با خودرو های دود زا نبود، تا آبان ماه كه باردیگر برخورد با خودرو های دود زا شروع شد. سه عامل «مَه، خورشید و فلك» در كاستن آلودگی هوا تأثیرگذار بودندشهرام جبارزادگان كارشناس برنامه ریزی شهری در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به اینكه از آغاز سال جاری تابحال روزهای ناسالم تهران نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۵ درصد افزایش داشته است، اظهار داشت: درحالی كه تعداد روزهای ناسالم برای گروه های حساس پارسال ۲۸ روز بود، امسال به ۳۲ روز افزایش داشته و تهرانی ها یك روز ناسالم را هم تجربه كرده اند. به قول وی با عنایت به وضع موجود و آغاز زودهنگام تشدید آلودگی هوای تهران و در پیش بودن وارونگی هوا، پیشبینی می شود این روزها بیشتر از پیش افزایش پیدا كند. با عنایت به افزایش ۱۵ درصدی تعداد روزهای ناسالم، به نظر می آید سال قبل بیشتر از اینكه طرح جدید ترافیك در كاهش آلودگی ها مؤثر بوده باشد، سه عامل «مَه، خورشید و فلك» در كاستن آلودگی هوا تأثیرگذار بوده است. جبارزادگان افزود: تعداد موتورسیكلت های تهران بیشتر از دو تا سه میلیون اعلام می شود كه با عنایت به جمعیت ۹ میلیونی تهران، به نظر می آید رقم واقعی آن یك میلیون دستگاه فعال باشد، با عنایت به محدودیت های ترافیكی كه صرفاً شامل اتومبیل ها می شود و موتورسیكلت ها را دربر نمی گیرد، اشتیاق و علاقه خیلی از شهروندان شامل آنهایی كه دارای خودرو بوده اند یا آنهایی كه دارای هیچ وسیله نقلیه ای نیستند به سمت و سوی استفاده از این وسیله دو چرخ سوق پیدا كرده است. به علت بی اعتنایی و كم توجهی نسبت به وضع و اعمال قوانین و مقرراتی برای موتورسیكلت ها شاید در شرایط موجود بتوان ادعا كرد كه تعداد موتورسیكلت ها هر روز بیشتر از گذشته می شود و چه بسا از تعداد یك میلیون دستگاه فراتر رفته باشد. ازاین رو سهم موتورسیكلت ها در تولید آلاینده های هوا به میزان محسوسی افزایش پیدا كرده است. هم اكنون در كوچه پس كوچه ها، خیابان ها، بزرگراه ها و حتی تونل های تهران، شاهد تردد فراوان موتورسیكلت ها هستیم و یكی عامل اصلی تشدید آلودگی هوا می تواند استفاده از موتورسیكلت بعنوان یك وسیله رفت و آمدی بدون محدودیت باشد.۴ تفاوت پاییز امسال با پاییز سال ۹۷ نواب حسینی منش كارشناس محیط زیست با اشاره به اینكه سال قبل یكی از عوامل اصلی كاهش آلودگی هوا و نبود روزهای ناسالم، شرایط جوی بود و در مرحله بعد، سوخت و طرح های مقابله با خودرو های دودزا به خبرنگار مهر اظهار داشت: آنچه امسال نسبت به سال قبل تغییر كرده، شرایط جوی است. همینطور در مرداد سال قبل طرح های مقابله با خودرو های دودزا را آغاز كردیم اما امسال این طرح اخیرا در نیمه آبان شروع شده و آن هم اكیپ های روزانه، درحالی كه بخش زیادی از خودرو های دودزا، ترددهای شبانه دارند. همینطور سال قبل تاكید زیادی بر ساماندهی و معاینه فنی اتوبوس های فرسوده داشتیم و اكیپ هایی در نیمه دوم سال با اتوبوس های دودزا، برخورد و آنها را متوقف می كرد اما این اكیپ ها امسال تعطیل شده است. علاوه بر این، پیشبینی می شد مردم در طرح جدید از ۲۰ روز مجانی خود در ایام سرد و بارانی استفاده كنند كه این پیشبینی محقق شد و شاهد خواهیم بود در ایام پاییز، به علت افزایش تردد خودرو ها، بار ترافیكی سنگین شده است. وی افزود: تصمیم كمیته آلودگی هوا در افزایش عوارض و كاهش بلیت مترو و اتوبوس، عامل بازدارنده حضور خودرو ها در معابر نیست و كسانی كه از خودروی شخصی استفاده می نمایند، با یك حساب ساده، استفاده از خودروی شخصی را ترجیح می دهند. اگر تصمیمی در كمیته اضطرار گرفته می شود باید برخورد بازدارنده باشد؛ عدم تردد كامیون ها، اعمال طرح زوج و فرد از درب منازل، تجربیاتی است كه نشان داده در كاهش آلاینده ها در ایام اضطرار مؤثر است. حسینی منش، سومین تفاوت امسال با سال قبل را تعداد موتورسیكلت ها در سطح معابر می داند و می گوید: به قول پلیس تعداد موتورسیكلت ها بر اثر طرح جدید ترافیك افزایش پیدا كرده ازاین رو محدودیت های جدید، سبب تشویق مردم به استفاده از موتورسیكلت شده است و عامل آخر اینكه به علت ممنوعیت واردات خودرو، اسقاطی انجام نشده و خودرو های از رده خارج و فرسوده همچنان در سطح شهر تردد می كنند. حال با پوشاندن پلاك یا راه های دیگر. متأسفانه دو عامل آخر یعنی موتورسیكلت ها و تردد خودرو های فرسوده، بیشترین تاثیر را در افزایش آلودگی هوا دارند.
مشكلات طرح های بی مطالعه ترافیكی اعلام شده بود همایون صادقی كارشناس حوزه شهری هم به خبرنگار مهر می گوید: تمام نواقصی كه امروز پلیس به آن رسیده، قبل از این توسط كارشناسان مخالف طرح جدید ترافیك گفته شده بود. اینكه محدودیت های درستی برای روزهای آلوده دیده نشده و نتیجه طرح های كم مطالعه، ناكارآمدی و تاثیر معكوس است. پیشبینی می شد كه ۲۰ روز معافیت پرداخت عوارض در پائیز، اثرات خویش را در شهر نشان دهد. از ابتدا هم منتظر نتایج طرح جدید ترافیك در آبان ماه بودیم چون هر ساله مهرماه میزان ترددها افزوده می شود و آبان ماه كه روال ترافیك عادی می شود، نتایج طرح قابل بررسی است. اساسا نتیجه طرح جدید به كاهش آلودگی هوا منجر نمی شد. همینطور این طرح به علت آنكه عدم جریمه پلیس و امكان اجبار به پرداخت عوارض ندارد، كارآیی لازم را هم در محدودیت های پیشبینی شده، نخواهد داشت و مردم ناخودآگاه به سمت استفاده از خودروی شخصی روی می آورند. به قول وی بعضی از گلوگاه هایی كه شهرداری می خواهد از راه آن، عوارض تردد خودرو را نقد كند، غیرقانونی می باشد و در صورت پیگیری شهروندان، با آن برخورد می شود. به صورت مثال، اینكه برای دریافت معاینه فنی باید عوارض طرح های ترافیكی پرداخت گردد، اشتباه بود و تنها منجر به كاهش خودرو ها به مراكز معاینه فنی شد. مجموعاً تصمیمات اشتباه و شخصیِ ناشی از لجبازی و پافشاری روی تصمیمات ترافیكی، منافع شهر و شهروندان را به خطر انداخته است.خیابان های تهران در اختیار ثروت مندان بعد از استمرار روزهای ناسالم برای گروه های حساس روز گذشته كمیته شرایط اضطرار آلودگی هوا تشكیل شد، بر مبنای تصمیم این كمیته بلیت اتوبوس و مترو نیم بها و ۵۰ درصد به عوارض ورود به محدود كنترل آلودگی هوا اضافه گردید. یكی از شهروندان تهرانی معترض به این تصمیم می گوید: روزانه سقف پرداختی برای تردد در محدوده جدید ترافیك ۳۸ هزار تومان است كه با افزوده شدن ۵۰ درصد به ۶۰ هزار تومان می رسد. وی افزود: اتوبوس و مترو هم اكنون هم شلوغ و در بعضی از ساعات روز غیر قابل استفاده می باشد و این تصمیم ها فقط به این ختم می شود كه پولدارها در خیابان های خلوت تری تردد كنند. اگر محدودیتی وجود دارد برای همه باید یكسان باشد نه این كه برخی با پرداخت پول از این محدودیت ها معاف شوند.

1398/08/21
14:36:44
5.0 / 5
37
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۹ بعلاوه ۴
کار در محل

كار در محل

کار در محل سفارش دهنده

kardarmahal.ir - حقوق مادی و معنوی سایت كار در محل محفوظ است