یادداشت میهمان

آموزش سبز گمشده این روزهای مدارس

آموزش سبز گمشده این روزهای مدارس به گزارش كار در محل دانش آموزان با مشاركت در امور محیط زیست، حس مسولیت در نگهداری از مواهب طبیعی و رعایت قوانین و مقررات می توانند در پاسداری از زیست كره و توسعه پایدار كوشا باشند.


به گزارش كار در محل به نقل از مهر، پرستو متینی زاده دبیر كمیته محیط زیست شورای اسلامی شهر تهران، در یادداشتی نوشت: با فرارسیدن مهر ماه و شروع سال تحصیلی، مدارس بازگشایی شده و میلیون ها دانش آموز به شوق آموختن های تازه و برای فراگرفتن تعالیم جدید روانه مدارس می شوند. روزهای آغازین در مدارس دارای اهمیت بسیاری است چونكه می تواند به ایجاد نگرش های راهبردی در دانش آموزان، تقویت انگیزه برای تلاش و تحصیل، گسترش ارزش ها و نگرش ها و فراگیری مهارت ها كمك نماید. ازاین رو یكی از مهم ترین مسائلی كه باید مورد توجه قرار گیرد، فراهم كردن و ایجاد محیط آموزشی مناسب در مدارس كشور است. هر ساله با بازگشایی مدارس میلیون ها كتاب در میان دانش آموزان مقاطع مختلف تحصیلی توزیع می شود. این كتاب ها در طول سال تحصیلی همراه دانش آموزان خواهند بود تا آنها به سمت رشد و آگاهی هدایت شوند. در این بین، متاسفانه مبحث آموزش محیط زیست از جانب نظام آموزشی كشور مغفول واقع شده و هنوز كتاب درسی مناسب با این مورد در مدارس و دانشگاه ها تدریس نمی گردد. بر مبنای گفته مجید عباسپور استاد دانشگاه صنعتی شریف و عضو شورایعالی حفاظت محیط زیست، بعد از آنكه در سال ۷۲، شورایعالی حفاظت محیط زیست در كشور فعال شد برای رفع این مشكل قدم هایی برداشته شده است، اما آن قدم ها هنوز راه به جایی نبرده اند. آن زمان، مسؤلان به این نتیجه رسیدند كه مسئله آموزش های زیست محیطی در رده های مختلف تحصیلی نادیده گرفته شده و نمی توان در كتاب های درسی تمام مقاطع تحصیلی، موضوعی درباره حفظ محیط زیست پیدا كرد و در سطح دانشگاه هم اصلا كتابی با مبحث محیط زیست وجود نداشت. در سال های اخیر به علت بی توجهی انسان به محیط زیست و تخریب و دگرگونی آن خسارت های جبران ناپذیری به میراث مهم و با ارزش كره زمین وارد شده است. در واقع، یكی از مهمترین عوامل آلودگی و تخریب محیط زیست عدم آگاهی جامعه نسبت به مسائل محیط زیستی است. با این حساب، تشدید مخاطرات محیط زیستی و افزایش نتایج ناشی از تخریب كره زمین باعث افزایش اهمیت آموزش محیط زیست شده است و این مساله سبب شده تا در خیلی از كنفرانس های ملی و بین المللی برگزار شده در سال های اخیر مانند كنفرانس استكهلم، بلگراد، تفلیس و ریو به آن پرداخته شود. در ایران، مصوبه مهر ۱۳۷۴ شورایعالی حفاظت محیط زیست، لزوم آموزش را دانش افزایی محیط زیست دانسته است. این مصوبه راه را برای آموزش محیط زیست باز كرد. سازمان حفاظت محیط زیست بار این مسئولیت را بر دوش كشید. آموزش محیط زیست فرآیندی است كه به افراد امكان می دهد موضوعات محیط زیستی را مورد بررسی قرار دهند، در حل مسائل مشاركت و در جهت بهبود وضعیت محیط زیست اقدام نمایند. در نتیجه افراد درك عمیق تری نسبت به مسائل محیط زیستی به دست می آورند و از مهارت های لازم برای تصمیم گیری آگاهانه و مسئولانه برخوردار خواهند بود. آگاهی و حساسیت به محیط زیست و انگیزه برای بهبود یا حفظ كیفیت محیط زیست، مهارت در شناسایی و كمك به حل چالش های محیط زیستی از مولفه های آموزش محیط زیست است. روش های مورد استفاده برای آموزش محیط زیست در دوره های ابتدایی و متوسطه از كشوری به كشور دیگر متفاوت می باشد. اگر به تعریف ارائه شده برای آموزش محیط زیست نگاهی باردیگر داشته باشیم به خوبی آشكار می شود كه فرآیند یاددهی- یادگیری مناسب برای این نوع آموزش باید فعالیت های یادگیری مختلف همچون موارد زیر را شامل شود: ۱. مفهوم سازی: دانش آموزان بعد از آشنایی با مفاهیم محیط زیست و یافتن نگرشی مثبت به آن مهارت لازم را برای باز تولید دانش پیدا كنند. ۲. مطالعه موردی: دانش آموزان در یك زمینه معین به مطالعه و تحلیل موقعیت و شرایط زندگی واقعی خود می پردازند. ۳. ایفای نقش: دانش آموزان طی یك فعالیت نمایشی به ایفای نقش برخی شخصیت های مسئول در حوزه محیط زیست و به مسایل مطرح در جامعه می اندیشند. طرح و برنامه پیشنهاد می كنند. ۴. حل مسئله: دانش آموزان و معلم یك مسئله محیط زیستی موجود در جامعه را شناسایی و مورد بررسی قرار می دهند و برای حل آن چاره هایی پیشنهاد می كنند. این مهم محقق نمی گردد مگر اینكه در طراحی و تولید برنامه های درسی و اتخذ رویكرد فعال همراه با درگیر شدن دانش آموزان و ایجاد مشاركت از جانب آنها.* با این توضیحات، دانش آموزان می توانند نقش مهمی را در حفظ محیط زیست ایفا كنند. كودكان و نوجوانان امروز به شهروندانی تبدیل می شوند كه تصمیمات شان، نه تنها روی محیط زیست كنونی كه در آن زندگی می كنند بلكه بر آیندگان و سایر بخش های جهان اثر می گذارد. بنابراین ضروری می باشد كه نظام آموزشی كشور، در توسعه برنامه جامع آموزش های زیست محیطی، جوانان و كودكان را از مسائل و راهكارهای زیست محیطی آگاه كند. این برنامه ها سبب شكل گیری مهارت هایی در جهت رفع مشكلات زیست محیطی می شود. دانش آموزان با مشاركت در امور محیط زیست، حس مسولیت در نگهداری از مواهب طبیعی و رعایت قوانین و مقررات می توانند در پاسداری از زیست كره و توسعه پایدار كوشا باشند. *برگرفته از جزوه آموزشی معلمین و حفظ محیط زیست، انتشار یافته از سازمان حفاظت محیط زیست.


منبع:

1398/07/05
19:34:25
5.0 / 5
92
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۴
کار در محل

كار در محل

کار در محل سفارش دهنده

kardarmahal.ir - حقوق مادی و معنوی سایت كار در محل محفوظ است