یادداشت وزیر رفاه؛

روابط عمومی ها باید زمینه ساز سیاستگذاری شهروند مدار باشند

روابط عمومی ها باید زمینه ساز سیاستگذاری شهروند مدار باشند به گزارش كار در محل وزیر رفاه، اظهار داشت: مدیران روابط عمومی باید تسهیل كننده و زمینه ساز سیاستگذاری شهروند مدار باشند‎.


به‬ گزارش‬ خبرگزاری‬ مهر، ‬ محمد شریعتمداری، در‬ یادداشتی به مناسبت روز روابط عمومی، نوشت: ‎روابط عمومی نقش بی بدیل در ترسیم چهره بیرونی دستگاه متبوع خود دارد؛ بدین معنا كه چهره ای كه از وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعی یا هر وزارتخانه دیگری در بیرون دیده و تصویر می شود (علاوه بر اینكه مجموعه تلاش های همه مدیرانش سبب ایجاد چنین نمودی شده است) عمدتاً محصول عملكرد روابط عمومی است.‏ در واقع روابط عمومی، رابط دستگاه اجرایی با افكار عمومی است. از یكسو انتقال دیدگاه ها، نظرات و فضای واقعی جامعه و افكار عمومی كه بخصوص در جراید، رسانه های تصویری، رسانه های مكتوب و رسانه های مجازی و شبكه های اجتماعی منعكس می شوند باید از راه روابط عمومی ها به مدیران دستگاه ها منتقل شوند و مدیران و سیاستگذاران در جریان دیدگاه های افكار عمومی قرار گیرند، از جانب دیگر اقدامات، سیاست ها و گفتمان دستگاه ها هم باید در یك چارچوب مدون و پردازش شده به شیوه های مختلف و نوینی كه امروز در دنیای روابط عمومی ها و ارتباطات وجود دارد در فضای عمومی منعكس شوند. این بدین معنا است كه روابط عمومی ها نباید خویش را فقط توصیف كننده و تبیین كننده و تبلیغ كننده اقدامات دستگاه خود تلقی كنند، بلكه باید رابط میان شهروندان، گروه های ذیربط و ذی نفع و دستگاه متبوع خود باشند.‏‎ ‎همچنین روابط عمومی ها نباید هیچ وقت شأن و مأموریت خویش را به توزیع كننده برخی اخبار یا مفاهیم آن هم در مناسبت ها تقلیل دهند؛ نقش روابط عمومی هیچگاه نباید به این حد خلاصه شود بلكه تحلیل، رصد و شناسایی فضای اجتماعی یكی از مهم ترین رسالت های آنها است كه می تواند سازمان را در سیاستگذاری ها و تصمیم گیری هایش بسیار یاری كند. اگر این انتقال اطلاعات به صحت و درستی صورت گیرد، سیاستگذاری و تصمیم گیری مدیران مبتنی بر شناخت دقیق از فضای جامعه و مؤثر و هدفمند خواهد بود. بنابراین رویكرد تحلیلی به اثرگذاری تصمیمات یك سازمان بر همه مخاطبانش و بر همه ذی نفعان و افكار عمومی، یكی از مهم ترین خصوصیت ها و الزامات در حوزه روابط عمومی است. در همین چارچوب مدیران روابط عمومی باید پیشگام گفتگو با شهروندان و گروه های ذی ربط و ذی نفع دستگاه متبوع خود و كنشگران سیاسی و مدنی در رابطه با مأموریت های آن دستگاه باشند. مدیران روابط عمومی باید تسهیل كننده و زمینه ساز سیاستگذاری شهروند مدار باشند‎. ‎مدیر و مجموعه روابط عمومی یك دستگاه است كه می تواند اظهارنظرهای غیركارشناسانه و فاقد اعتبار را با تبیین و تشریح كارشناسی و عرضه اطلاعات متقن و به وقت بی اثر كند و اگر احیاناً نتواند در این راه موفق باشد امكان دارد با سوگیری بعضی از جریانات در زمینه فعالیت یك دستگاه، شرایطی فراهم آورد تا مطالب غیركارشناسانه نزد افكار عمومی، كارشناسانه به نظر بیایند.‏ ‎تعامل بین درون دستگاه با بیرون دستگاه از مأموریت های اساسی روابط عمومی ها است كه باید آنرا با قوت انجام دهند و اگر احیاناً در این زمینه ضعفی باشد دستگاه با مشكل مواجه خواهد شد.‏
از جانب دیگر روابط عمومی خط مقدم كوشش برای حفظ ثبات و آرامش و تعادل در محیط درونی و بیرونی دستگاه است؛ می تواند امید را در جامعه نشر و توسعه دهد و به افزایش میزان اعتماد عمومی و بالابردن سطح سرمایه های اجتماعی در كشور كمك نماید. به نظر می آید این مأموریت خیلی سخت است ولی بدون شك همت بلند، دانش گسترده، عزم جدی و انگیزه فراتر از مسئولیت اداری همه همكاران در روابط عمومی ها می تواند تضمین كننده تحقق این هدف مهم باشد. ‏

1398/02/29
15:21:50
5.0 / 5
4468
تگهای خبر: سازمان , شهروندان , مدیر
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۷ بعلاوه ۳
کار در محل

كار در محل

کار در محل سفارش دهنده

kardarmahal.ir - حقوق مادی و معنوی سایت كار در محل محفوظ است